Inlägg från: Linda1976 |Visa alla inlägg
  • Linda1976

Måste bara fråga (matte, åk 1)!

Svårt? Alltså - min 5,5åring klarar det..... och jag tror inte att hon är direkt nåt mattesnille.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    BymBym skrev 2011-01-11 18:53:45 följande:
    Linda1976- kanske inte snille. Men duktig! Min tjej på 5 skulle ALDRIG lösa det om ett halvår om inget förändras radikalt. Men hon är en konstnärstyp så hon har andra kvaliteter
    Duktig? Ingen aning - jag har inget att jämföra med. Att räkna är inget jag aktivt lärt henne, men hon har knäckt både läs och räkne-koden för ett tag sen. Hon läser numera en del av texten på tv:n. Hm, jag inser att jag kommer få ett uttråkat förskoleklass/1-klass-barn.....
  • Linda1976
    klurifax skrev 2011-01-11 18:54:11 följande:

Jag har träffat niondeklassare som inte hade klarat att lösa talet...

Men det är ju galet på riktigt - det måste ju vara extremfall.
  • Linda1976
    BymBym skrev 2011-01-11 18:57:37 följande:
    Linda1976 - förhoppningsvis får din dotter en lärare som kan ge henne utmaningar.
    Ja, annars blir det en 2-3 låååååångsamma år.  Förmodligen får man väl slåss för sin rätt som vanligt Att vara svagpresterande är liksom inte lika "förbjudet och fult" som att vara tidig. Det är big no no i lagomSverige.
  • Linda1976
    Tuffen skrev 2011-01-11 18:55:56 följande:
    Välkommen till klubben, Linda 1976....
    tack
  • Linda1976
    lövet2 skrev 2011-01-11 19:35:51 följande:
    Kanske du tycker det för att du själv haft lätt för matte? Av mina barn är det nog 2 små mattesnillen som skulle löst talet i 3-4-årsåldern, 2 som skulle löst det runt 6 år, 1 som skulle löst det vid 7-8 år och 2 som klarade det först i mellanstadiet. Ändå var de sistnämnda inte dåliga i matte, utan de låg rätt lika med sina klasskompisar!

Det är alltså inte klassen som är dålig i matte, utan din son som ligger före sin ålder ...
    Men att inte klara 51-42 i mellanstadiet är ju faktiskt väldigt sent... I mellanstadiet lär man sig ju multiplikationstabellen, och lite lätta ekvationer. Iaf gjorde vi det!
  • Linda1976
    MIC skrev 2011-02-23 21:55:07 följande:
    I årskurs ett arbetar man med att befästa talområdet 0-20 addtion och subtraktion. En del elever klarar talet som beskrevs men de flesta inte. Gå in på www.skolverket.se så kan ni läsa om vilka mål elever ska nå i årskurs tre i matematik.
    Inte konstigt att Sverige aldrig vinner nåt Nobelpris. Sorgligt låga krav. 
Svar på tråden Måste bara fråga (matte, åk 1)!