• mumwannaB

Nån som försökt över ett år vill längta på plusset tillsammans?

Hej minimuschki!
    Fick ditt meddelande och hoppar in här :) Hej på er andra oxå naturligtvis! Presenterar mig:

Är 30, sambon 31 och vi är på försök nr 21. Har testat i princip alla mirakelpiller och metoder som diskuteras här inne på FL. Vi startade vår utredning i maj och var färdiga i slutet av september. Inga fel hittades på någon av oss. Remiss skulle skickas för IVF. Efter massa strul med gyn som inte haft någon läkarsekreterare under hösten och därför tydligen inte kan skriva remiss *ironiskt*, har de lovat att skicka remissen denna veckan. Turen har inte varit på vår sida det senaste året. Det har varit mycket frustration med bebisverkstaden som uppenbarligen inte fungerar plus att vi har påbörjat en husbyggeprocess där bygglovet har krånglat i flera månader.

Nu har jag bestämt mig för att dra lite i tyglarna när det gäller mina förväntningar. Absolut INTE för att jag tror att jag ska bli gravid om jag slutar tänka på det. Men jag tror att jag skulle må lite psykiskt bättre av en inställning där det inte MÅSTE bli plus just exakt nu. (Bara det blir inom en snar framtid Flört). Har gått på akupunktur snart två månader och hon säger att mina utgifter är större än mina inkomster, energimässigt. Så nu är det ordentlig mat, motion och ladda batterierna som gäller.

Frida - Du har förstått förkortningarna rätt. MA står för Missed Abortion och är ett missfall där fostret inte stöts ut av kroppen direkt. I menyn till vänster under forum => info & regler finns en rubrik förkortningar. Där hittar du alla förkortningar.

• mumwannaB

Hej Karro,

Vi ska förmodligen starta ivf under våren. Vi väntar dock på att få en tid för första läkarbesöket så det kan ju hända att de föreslår någon alternativ behandling till att börja med precis som för er. Har tyvärr inga erfarenheter av Pergo så kan inte svara på din fråga. Men jag har faktiskt funderat lite på det där då det verkar som att många i andra trådar ganska snabbt blir satt på något läkemedel för att se om det hjälper. Vi har inte heller fått något sådant förslag från vår klinik och jag kan känna att jag isf helst hade velat testa under tiden vi har väntat på ivf. Istället för att skjuta på ivfen sen när vi väl kommer dit.

• mumwannaB

Jag har spolat äggledarna. Det ingick som ett steg i utredningen. Jag var jättehoppfull efter det och tänkte att NU skulle jag minsann bli gravid. Men icke... :(

• mumwannaB
    Karro 85 skrev 2011-01-13 11:30:01 följande:
    Till en annan fråga, jag är inte så hemma på denna sidan än och undrar lite över hur de fungerar med trådarna som man skriver i. Måste man söka upp tråden varje gång eller kan man skapa nån genväg eller så som man kan hitta på sin start sida??  
    I vänstermenyn under Forumrubriken har du "Mina favoriter". Där hamnar alla trådar du skriver i och du ser även om det har kommit ett nytt inlägg i tråden genom att den får fet text.
  • mumwannaB
    Jordgubbstårtan skrev 2011-01-13 20:22:48 följande:
    Vad roligt att ni så snabbt får hjälp! Vi har nu fått vänta 7månader för att få komma in för utredning.. iförsig landstinget då men.

Tänkte höra med er i forumet: om mannnen har konstaterat lågt antal och dåliga spermier. Min har bara 2,5milj + att de inte vet vart de ska. (kollat upp tidigare på ivf klinik) vad tror ni då landstinget gör? blir det ivf?
    Vi gjorde vår utredning på en privat klinik som har samarbetsavtal med landstinget. Då behöver man bara betala den vanliga patientavgiften på 200 kr som gäller inom landstinget. Om de sedan bedömer att man behöver assisterad befruktning (ivf eller liknande) skickar de remiss till ivf-klinik inom landstinget.

Vi fick komma på utredning efter en vecka. Sedan har det ju visserligen strulat och tagit tid med remissen men det gör det ju inte i normala fall.

Om det inte är väldigt nyligen mannen har gjort spermaprov så kan jag tänka mig att han får lämna ett nytt. Det kan ju ha förändrats till det bättre eller sämre. Förmodligen får ni lämna blodprov båda två också för att kolla sjukdomar och dina hormoner. Det är ju inte helt ovanligt att problemet är en kombination av att båda har något "fel".
  • mumwannaB
    annasmörblomma skrev 2011-01-14 18:22:12 följande:
    Vi ska på vårt första utredningbesök nästa måndag (24/1). Håller tummarna för en lyckad process. Vi har försökt sedan nov 2009. ringde och bokade tid för utredning i dec och det var ca 6 v. väntetid. Är det normalt?

Hur snabbt går det till i de här svängarna. Pratar vi år/månader/veckor tills man får hjälp/behandling? Någon som vet?
    Väntetiden är väldigt varierande mellan landstingen och mellan olika kliniker. Allt från några dagar till flera månader.
    Utredningstiden varierar oxå men man kan nog säga att det vanliga är att utredningen tar någonstans mellan 1-6 månader.
    Sedan är det väldigt olika i landstingen hur lång väntetid det är till ivf eller liknande behandling. För några år sedan var det ett par års väntetid i vårat landsting. Nu har vi vårdgaranti på 3 mån, dvs väntetid max 3 mån till första kallelsen.

Går man privat och betalar själv. Brukar allt löpa på i ett utan direkta väntetider.

Lycka till med utredningen!!
  • mumwannaB
    minimuschki skrev 2011-01-17 16:44:57 följande:
    Har köpt nattsoljusolja nu...nån som provat det? Är typ samma som Glandin25.
    Jag testade Glandin25 några månader. Nattljusolja innehåller GLA vilket även Glandin gör. Skillnaden är att Glandin baseras på gurgörtsolja vilket ger en högre dos GLA.

Det där med gravtestande som går i vågor känner jag igen. Denna månaden kommer bli en testmånad känner jag. Jag tog ett test igår fast jag visste att det var alldeles för tidigt för att kunna visa något. Var bara tvungen att få det bekräftat :) Helt knäppt!

Frida1980 Lycka till imorgon!!
  • mumwannaB

Fattar frågan :) Ja, det sägs att GLA ska göra slemhinnorna tjockare och Bisolvon tunna ut sekretet. Har även sett att vissa hävdar att Bisolvon även gör slemhinnan tunnare. Vet inte om GLA på nått sätt skulle göra sekretet mer svårframkomligt. Det är väl det som är baksidan av hälsokosten, att det inte finns så mycket forskning. Sedan vet jag inte hur mycket man har forskat på Bisolvons inverkan på livmoderns slemhinnor heller egentligen. Flört

Jag har BIM ca 25 januari. Är helt förvirrad ang min ÄL den här månaden. Fick ÄL-utslag på dag 10. Hade ÄLsymptom då och dagarna framåt men på dag 14 fick jag en missfärgad flytning och väldigt dåligt humör. Känns lite tidigt för en nidis så jag funderar på om min ÄL dröjde ända fram till dag 14 Obestämd

• mumwannaB

minimuschki: Ja, detta är första månaden utan Glandin (testade under 3 månader). I den Glandin-tråden jag hängde i innan var det faktiskt flera som plussade när de slutade med Glandin. Så jag kan ju alltid hoppas :)
    Vid ÄL får jag som ett tryck långt ner i magen, ungefär som när urinblåsan är jättefull. Trycket känns hela vägen runt i nedre ryggen oxå. Emellanåt ilar och spänner det oxå. Jag blir ofta lite bitsk och får lite finnar. Och sekretet då som gör att det liksom blir "glidigt" när man torkar sig på toa. Men det är ju inte alla som känner av sin ÄL

• mumwannaB
    minimuschki: Jag kan oxå ha svårt att definiera själva ÄL-tillfället då jag kan ha ont i flera dagar. Men vissa månader kan det värka VÄLDIGT intensivt under en stund och då brukar jag förmoda att det är i samband med att ägget faktiskt släpper.

Har för mig att jag har hört att det ska vara positivt att inte känna så mycket och inte ha så mycket pms. Att det innebär att man har bättre balans på hormonerna. Men med tanke på allt jag har läst de senaste åren så vet jag varken ut eller in längreTungan ute Förstår din oro, man undrar ju när det tar sån tid. Har ni någon tid för fortsatt utredning?

Har inte testat mer men finns stor risk att att det blir ett test imorgon igen. Jag kan bara inte hålla mig. Jag tror att det är mitt kontrollbehov Skrattande

Frida 1980: Åhh, vi får hålla tummarna att det finns ett litet frö där inne. All heder till dig som klarar av att vänta med testandet!
Svar på tråden Nån som försökt över ett år vill längta på plusset tillsammans?