• Toddes mamma

Är ni nöjda med er Akta Graco Rally Sport?

Tacksam för alla åsikter om denna stol, vad som är bra och vad som är dåligt!

Undrar också om ryggdelen kan tas bort och att man endast använder själva sittdelen, har försökt att kolla på nätet men hittar inget som står om det.

• Svar på tråden Är ni nöjda med er Akta Graco Rally Sport?
  • tinis77

Jag tyckte att det var för dåligt sidoskydd på den så jag kommer att köpa en britax adventure när min äldsta ska vändas. Ryggdelen kan plockas bort så att endast kudden används på aktan.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Miss Lau

Vi har en och som alla andra stolar har den för-och nackdelar. Om jag jämför vår Rallysport med vår Britax Adventure och vår Maxi cosi rodi så är Rallysporten lättar att flytta (dvs ta bort bältet), den väger mindre, är rymligare, den är enklare att justera höjden på ryggen och klädseln verkar vara av bättre kvalitet. Nackdelarna är att den är vidare och sidoskydden inte är lika djupa. Å andra sidan är det min 10-åring som sitter i Rallysporten och han får inte plats i de andra stolarna

Det går att plocka av ryggen men det finns ju inte så stor anledning till det då stolen går att använda länge ändå.

• Miss Lau

Glömde tillägga att Rallysporten är rätt bred så om ni ska ha en annan stol bredvid kan det vara läge att testa om det går. I vår bil går det inte att få plats med Rallysporten bredvid lillebrors stol, däremot fungerar Britax adventure utmärkt på den platsen. Så stolar är olika breda.

• Toddes mamma
    Miss Lau skrev 2011-01-10 21:26:43 följande:
    Glömde tillägga att Rallysporten är rätt bred så om ni ska ha en annan stol bredvid kan det vara läge att testa om det går. I vår bil går det inte att få plats med Rallysporten bredvid lillebrors stol, däremot fungerar Britax adventure utmärkt på den platsen. Så stolar är olika breda.
    Men enligt nätet är britax  43cm bred och gracon 42? Hur kan då gracon vara bredare, eller är det innermått?
  • Miss Lau
    Toddes mamma skrev 2011-01-10 21:59:22 följande:
    Men enligt nätet är britax  43cm bred och gracon 42? Hur kan då gracon vara bredare, eller är det innermått?
    Ingen aning om ifall det är inner eller yttermått eller var på stolen de mätt. Rallysporten är iaf bredare där man knäpper bältet, där hornen är (och där hornen saknas på Britax Adventure).
  • Toddes mamma
    Miss Lau skrev 2011-01-10 22:05:03 följande:
    Ingen aning om ifall det är inner eller yttermått eller var på stolen de mätt. Rallysporten är iaf bredare där man knäpper bältet, där hornen är (och där hornen saknas på Britax Adventure).
    Aha, tack! Blir till att provsitta för sonen, men alltid bra med lite att gå på..
  • Kina79
    Miss Lau skrev 2011-01-10 22:05:03 följande:
    Ja, fast efter Adventuren så kommer Rally sporten i bredd. Vi har en Adventure, den köpte vi för att den tar absolut minst plats i bredd. När vi sen behövde en till, så var jag inne på ytterligare en likadan, men den som behövde stolen satt mkt bättre i Rally Sporten, bältet hamnade bättre och tajtare (tack vare hornen), det halkar inte ur bältesklämman vid nackstödet, vilket det gör på Adventuren  - ofta

Så testa och se vilken som känns bäst i bilen och för barnet
  • Miss Lau
    Kina79 skrev 2011-01-11 11:41:01 följande:
    Ja, fast efter Adventuren så kommer Rally sporten i bredd. Vi har en Adventure, den köpte vi för att den tar absolut minst plats i bredd. När vi sen behövde en till, så var jag inne på ytterligare en likadan, men den som behövde stolen satt mkt bättre i Rally Sporten, bältet hamnade bättre och tajtare (tack vare hornen), det halkar inte ur bältesklämman vid nackstödet, vilket det gör på Adventuren  - ofta

Så testa och se vilken som känns bäst i bilen och för barnet
    Så olika man uppfattar det  

Jag tycker bältet sitter mycket bättre utan hornen och att det tvärtom är skitsvårt att pilla bältet ur bältesklämman på Adventuren, så pilligt att det är en nackdel eftersom vi ofta flyttar runt stolarna i bilen.
  • Kina79
    Miss Lau skrev 2011-01-11 11:45:54 följande:

Jag tycker bältet sitter mycket bättre utan hornen och att det tvärtom är skitsvårt att pilla bältet ur bältesklämman på Adventuren, så pilligt att det är en nackdel eftersom vi ofta flyttar runt stolarna i bilen.
    Pratar vi verkligen om samma stolar? Har de ändrat nåt på bältesklämman på Adventuren? Måste googla och kolla....
  • Kina79
    Miss Lau skrev 2011-01-11 11:45:54 följande:

Vi flyttar också runt stolarna en hel del. Oftast sitter de stora tjejerna i baksätet, på var sin sida. Men när en vuxen till ska åka med, då flyttas Adventuren in i mitten - just för att den är lättast att flytta

Jaja, TS : Prova och skriv sedan o berätta för oss vilken du valde och varför

Svar på tråden Är ni nöjda med er Akta Graco Rally Sport?