• Virvla

Hur ont gör Äggplock?

Jag tror att det är väldigt olika, dels för olika personer men även för samma person kan det kännas helt olika två olika gånger. Jag tror också att det kan vara bra att vara mentalt förberedd, men inte uppskrämd... Jag var mest nervös innan för detta med morfin, då min familj inte tål det. Det blev så att jag valde att göra ingreppet utan morfin, hade istället akupunktur, vilket var bra för mig, kanske för att det distraherar lite från smärtan. De lokalbedövar först i slidan, så själva sticket genom slidväggen kände jag inte så mycket. Det som känts, som många varit inne på, är när de punkterar äggblåsan och suger ut vätskan. Känslan är som kraftig mensvärk, troligen för att kroppen svarar med att krampa emot. Det jag tyckte hjälpte mig, var att verkligen fokusera på andningen, som vid Yoga fast in genom näsan och ut genom munnen. Jag höll blicken på skärmen hela tiden för att se vad de gjorde och andades medvetet samtidigt som jag gång på gång påminde mig själv om att släppa efter och slappna av. Ingreppet går ganska fort så rätt vad det är så är det över (fler ägg=längre tid). Jag mådde ganska bra efteråt, blev nästan lite hög (antagligen av endorfiner...) Trött på kvällen och mensvärk några dagar efteråt. Väldigt skönt med värmedyna på magen, kan verkligen rekommenderas!
    Lycka till! Kram 

Svar på tråden Hur ont gör Äggplock?