• Anonym (krit)

Sambo beredd att ge upp för dålig andedräkt

Min älskade sambo klarar inte av att ta kritik, eller vad man ska kalla det. Han har tillfälligt fått (brukar inte ha) dålig andedräkt och jag har väldigt känsligt luktsinne - ingen bra kombination. När jag vaknar på morgonen i sovrummet luktar det så illa så jag skulle kunna kräkas, numera sover jag med fönstret lite på glänt. Jag undviker att stå 2 cm framför hans mun när vi pratar. Jag säger till han att han har dålig andedräkt och han har prövat med sb12 och borstar tänderna noggrant, dock blir det inte bättre. Jag misstänker att det kan komma från magen. Men nu har det snart gått för långt. När vi sitter i bilen och har en diskussion och hans föredrag tar lite för lång tid, då blir hela luftrummet i bilen förpestat och jag måste b honom att vara tyst. Senast slutade det med att han blev jättearg och tyckte att vårat förhållande inte fungerar..?

Jag har förstått att han är dålig på att ta kritik och annat. Jag försöker vara mer finkänslig, men jag måste ju kunna säga som det är. Han påstår dock att det bara är jag som säger att han har dålig andedräkt...
    Nån som vet nåt annat än dålig munhygien som ger dålig andedräkt?? 

• Svar på tråden Sambo beredd att ge upp för dålig andedräkt
  • Jessa med 3

Visst kan det komma från magen, men jag måste fråga: är du gravid? Jag blev väldigt känslig för lukter under mina graviditeter nämligen...

• Anonym (krit)

Nej, jag är inte gravid (även om jag så önskar...)
    Har alltid känt lukter extremt bra. Satt mig i soffan hos en vän och kände direkt att det luktade jenka, och vännen förklarade att de använt liniment 2 dagar tidigare. 

• Anonym

Låter ju fruktansvärt ifall han skulle lukta så illa att han inte ens kan prata en stund..Jag hade också blivit trött på min partner om denne hela tiden påpekat. Oftast säger dom att det sitter i munnen ifall man har dålig andedräkt, och inte i magen faktiskt. har en vän vars saliv har högt ph-värde och orsakar dålig lukt och dåliga tänder. Då hjälper inte all tandborstning i världen. han kanske bör gå till en tandläkare för att kolla upp?

• lesfleurs

Använder han tandtråd? Har han varit hos tandläkare/tandhygienist på länge? Det luktar jätteilla om man har massa tandsten.
     Klart ingen annan säger om han har dåligandedräkt, folk brukar väl vara lite för finkänsliga för att påpeka sånt.

• Anonym (krit)

Jag säger det ju inte för att vara taskig eller dum på nåt sätt. Bättre jag säger det än en arbetskollega kanske..? Jag har sagt att han kanske ska söka hjälp nånstans, tandläkare eller läkar, men det verkar han inte så värst intresserad av. Jag hade en vän för några år sedan som i princip fick diagnosen kronisk dålig andedräkt, och det kom från magen. Jag får väl ta mig en titt om jag ser nån tandsten i munnen hans. 

• lunapark

Jag känner också en som ständigt ha dålig andedräkt det är vidrigt, och han gillar att stå nära och prata också.

Sambon bör gå till tandläkaren och tandhygienist plus läkare, och se till att tugga tuggomi med en stark smak, mint flera stycke i munnen samtidigt, eller läkerol, för att omgivningen ska klara det.

• Anonym

jag förstår problemet,har också bra luktsinne. Men att säga till sin älskling att vara tyst..det är bara elakt..försök komma på vad det kommer i från istället!

• Dimitra

Går din sambo på någon diet?

När jag pluggade hade jag en klasskompis som startade en 0-kolhydratdiet och efter en kort tid stank han verkligen. Det var nästan så att ögonen tårades när han klev in i klassrummet. Riktigt vidrigt.

The Dimitra universe.
  • Anonym (krit)

Verkar som vissa aldrig har stött på riktigt dålig andedräkt... Men jag vill fortfarande inte göra något för att vara taskig, jag vill bara att alla ska leva och må bra. Detta problem har uppkommit på senare tid.
    Min sambo går inte på någon diet, dock har han andra problem med magen och äter mat väldigt oregelbundet. Jag vet att jag kan få dålig andedräkt om inte jag äter.
    Jag funderar på om han kan ha någon inflammation i tandköttet eller liknande, han har sagt att han blöder när han borstar tänderna.
    Jag vet inte hur jag ska förklara snällt och fint för honom att han bör uppsöka hjälp i veckan, eftersom allt jag säger till honom just nu bara uppfattas negativt och som påhopp av honom själv. Men det känns som väldigt mesigt att brejka upp för lite tillfällig dålig andedräkt...

• kaffekatten

Förstår dig precis! Är lika känslig för lukter som du o kan ej vara ihop med ngn som har dålig andedräkt eller luktar illa på annat sätt. Men det är ju svårt att säga till på ett sätt som inte sårar. Du kanske skulle ta hjälp av någon som kan medla mellan er eller bekräfta att han behöver göra något åt sin andedräkt. Nån av hans kompisar tex?

Svar på tråden Sambo beredd att ge upp för dålig andedräkt