• rky

Behandling när man ej har ägglossning?

Hej!

Nu ska jag och min sambo försöka utöka vår familj med hjälp, jag har pco-s och jag är jätte vilsen i denna djungeln med alla behandlingar, ska ha mitt första möte med gyn på tisdag och känner att jag vill gärna vara lite påläst, mest för min egen del...

Vad finns det för hjälpmedel/behandlingar om man inte har någon ägglossning what so ever?
    alla gynekologer jag har varit hos säger att jag har jättefina ägg och att jag kommer få mens/ägglossning när jag är 40, vilket inte är till någon tröst för mig...

är det någon som har någon egen erfarenhet eller barn något tips som de vill dela med sig av så vore det guld värt!

/rky 

• Svar på tråden Behandling när man ej har ägglossning?
  • rky

Jo de säger ju det, tack för all information, känns skönt att ha lite koll :D

• rky

Lycka till, hoppas det funkar, gonal-f ska jag lägga på minnet :)

• rky
    York skrev 2011-01-13 12:04:39 följande:
    Hej...
    Jag har oxå PCO och bara en äggledare efter ett utomhavandeskap för ca 3 år den. Enligt läkarna så ha jag bara 25% chans att bli gravid på normal väg. Jag vet inte om jag har ägglossning eller inte, men har regelbunden mens sen 1 år tillbaka. Jag ville bara säga att när jag började med fertilitetsundersökningar ( då upptäcktes att jag hade PCO) så började jag med Pergotime enkel och dubbelkur, tyvärr utan resultat. Jag fick sedan hormonsprutor Gonal-f som jag på 6:e försöket blev gravid på men fick då tyvärr ett X.
    Vi fortsatte vidare till IVF kliniken i Malmö där vi gjorde 3 IVF utan någon graviditet. Har 3 ägg som ligger nedfrysta oxå.
    Jag har provat allt, akupunktur, zonterapi, örter, ja allt för att lyckas bli gravid men iget har hjälpt. Alla dessa behandlingar har tagit så mycket kraft av oss båda så vi orkar inte mer. I somras när jag fyllde 30 år så fick jag panik, åldern är emot mej coh jag har inga barn :( Men konstigt nog blev min mens regelbunden igen som den var första gången jag fick min mens när jag var 12 år. )
    Jag och min sambo bestämde oss för 1 år sen att vi inte skulle försöka med fler IVF eller med våra nedfrysta ägg utan vi accepterade och kom till insikt med att vi inte kommer få några barn på naturlig väg och att vi har det bra som vi har det.
    Nu till det konstiga. I november hade jag min mens och väntade på den i december, den kom 13 dagar senare och med småblödningar. En dag när jag var på toaletten kommer det ut en konstig klump och jag får jätteont i magen. Ringer gyn som säger att jag ska ta ett garvtest, det visar ett +. Jag har alldså blivit spontangravid. Helt chockad men gald, fattar ingenting. Jag kunde ju inte får barn. Tyvärr slutade det i missfall, men jag vet ju nu att jag kan ha ägglossning och bli gravid trorts att chanserna är mindre.
    Detta var min historia. En sak till: Alla har sagt till mej, "sluta tänka på det", lätt för dem att säga. Det får man ju alltid höra. Men faktiskat så har det hjälpt mej, har inte tänkt på vår barnlöshet eller något om barn sen vi bestämde oss för 1 år sen att lägga ner allt. Jag har nu börjat tro på att tänkarna har en sån hemsk karft så det kan låsa kropppen.

Vill Bara säga till Er att tappa inte modet eller hoppet, det finns alltid en chans att det lyckas på ett eller annat sätt.
    Rky: Lycka till med allt och stå på dej hos läkare. har man försökt att få barn i 1 år utan resultat så är vården skyldiga att hjälpa dej. Försök att läsa mycket om PCO och sen är ju familjeliv är ju en bra sida.
    Jag är både ledsen och glad för din skull, så underbart att få regelbunden mens igen, det är ju ett hopp :)
    "sluta tänk på det" är inget alternativ för de som försökt så länge eller som redan från början vet att det kommer bli svårt... Jag brukar alltid höra "om ni slutar försöka så kommer det funka"

Som tur är har jag en jätte bra gyn. som faktiskt vet vad PCO är tillskillnad från många jag har varit hos tidigare. Hon har bokat in mig och min sambo på ett möte om cirka sex veckor, då ska vi börja försöka med hjälp av hormonstimulerande. När jag hade telefontid med henne här om dagen så frågade hon inte ens hur länge vi hade försökt utan erbjöd oss naturligtvis hjälp med en gång i och med att jag inte har någon ägglossning what so ever.

Men nu är det bara den långa väntan på att de här veckorna ska gå, tyvärr bor jag i en stad med bara en gynmottagning, och när man redan har en bra gyn. så vill vi inte försöka på andra ställen än...

Jag hoppas det snart blir en bebis hos er trots alla problem 
Svar på tråden Behandling när man ej har ägglossning?