Inlägg från: Barapåbesök |Visa alla inlägg
  • Barapåbesök

Missfall av tvillingar

Jag började gråta då jag läste din TS... Jag skulle inte önska min värsta fiende att gå igenom det du fått gå igenom . Jag hoppas att sorgen inte kommer att ta över dig utan att du så småningom kommer förbi det här och kan njuta av de barn du fått behålla utan att känna denna sorg i hjärtat hela tiden. *KRAM*

• Barapåbesök
    Teza73 skrev 2011-01-06 15:28:35 följande:

Du behöver inte alls be om ursäkt för att du frågar, är skönt att få dela tankar och känslor med nån som varit med om liknade saker.

Våra tvillingar begravdes ju i oktober så snön hade ju inte fallit ännnu, blev minneslund för dom oxå, det tyckte vi kändes bäst. Jag är en sån som sjunger och av nån orsak bestämde jag mej för att sjunga för dom i kyrkan, blev Jag vill alltid älska dej av carola, den är bara sååå fin, fattar inte att jag klarade av de, men ville så gärna göra de bara.

Efter förlossningen, vilken för övrigt va den värsta jag varit med om, har ju 2 stora pojkar sen innan. Fick vi ha dom hos oss så länge vi ville, jag fick upp båda på bröstet på en gång. Gabriella kom först, då hon låg längre ner och så, hon va så söt och liten, men ganska förändrad då hon ju redan varit borta i 2 veckor. Efter kom Johannes som var 300 gram större, åhhh han var oxå så fin, några mycket små rörelser innan han helt somnande in.

Som andra sagt  här inne har dom blirvit varnade för risklerna med tvillingar, hmm de vart jag med men inte alls på det sättet, dom sa bara att riskerna ju va lite högre. Då tänker man ju några procent, ahh fick veta efter förlossningen av läkaren att det är 50 % större risk. VA??? Hade jag vetat de ändå.

Okej om naturen varit framme så är de ju bara så, men vi gjorde IVF, och av olika skäl valde vi att sätta tillbaka 2 ägg, för att öka chaserna att iaf ett skulle fästa. Då sa dom likadant att riskerna är LITE större. Men oxå att risken att det skulle fästa 2 var en på 100, va därför vi vågade göra så ändå.

Vi blev ju ändå glada när vi fick veta att det var två, då vi inte fattat exakt hur stora riskerna var, hade jag fattat de hade jag aldrig satt tillbaka 2 ägg.

Känner sååå med alla er som varit med om samma här inne, beklagar oxå er sorg stort. Hemskt att vi ändå är så många, men tröstande att veta att ni finns att dela tankar med

Massor med kramar Teza

inte meningen att gå in och vara petig, i en sån här känslig tråd, men 50 % större risk innebär ju att om risken för tvillingar normalt är 1 på 100 så är blir risken 1,5 på 100 om risken ökar med 50 %. Annars skulle man säga att den ökar med 50 %-enheter
  • Barapåbesök

...om man menade att risken ökat till 51 på 100.

• Barapåbesök
    josefineu skrev 2011-01-09 19:55:11 följande:

Till Bara gäst..lite onödigt att vara sådär petig till vad vi skriver här inne,,vi bollar ju bara och byter tankar..

jag sade det bara för att jag inte ville att det skulle finnas upprörda känslor gentemot sjukvården på grund av missförstånd av vad en läkare har sagt. Det är ju tråkigt om någon känner sig felbehnadlad eller "förd bakom ljuset" om det bara beror på ett missförstånd.

Det handlade inte alls om att jag ville vara en besserwisser, (vilket annars brukar vara rätt vanligt här på fl så jag förstår om det är din första tanke). En stor kram till er alla här inne, och hoppas att ni mår bättre snart.
  • Barapåbesök
    Teza73 skrev 2011-01-09 18:48:16 följande:

Sorry jag hajar inte riktigt e inte själv så bra på siffror och sånt :(, men de jag menade var att risken att det ska ens bli tvillingar av att sätta tillbaka 2 ägg är 1 på 100 återföringar, men att risken med att vänta tvillingar är 50 % att något går fel. Så det är ju två helt olika risker vi pratar om här.

det var inte alls meningen att "knäppa dig på näsan" om din sifferkunskap, jag ville bara inte att du skulle känna att du hade blivit lurad av sjukvården, det var därför jag ville förklara vad siffrorna betydde. Så jag hoppas att jag inte har fått dig att känna dig dum? För det var inte alls meningen. Sedan verkar det ju, av vad du säger, som att jag har missuppfattat också, och då ber jag så hemskt mycker om ursäkt för att jag lade mig i, utan att veta vad ni pratade om:) 
Svar på tråden Missfall av tvillingar