Missfall av tvillingar
Tänk att så många varit med om liknade saker. "En på miljonen" sa de till mig.
Redan från första Ul berättade gynekologen om vilka risker det innebar med tvillingar och att jag absolut inte skulle ta ut något i förskott.
Mina problem började i vecka 16 då vaknade jag av att vattnet hade gått men på gyn sa mán att det inte verkade som att det varit vattnet. Bägge bebisarna hade vatten. Jag fick åka hem då allt såg bra ut och vänta och se om det blev ett missfall eller inte. Efter en vecka fick jag en blödning som varade 2 minuter. In igen på gynakuten även nu mådde barnen bra. Jag åkte till min ordinarie gynekolog hon gjorde ett ultraljud (var då i v19) och tog prover. Efter någon dag fick jag svar på proverna jag hade UVI och gardanellabakterier men ingen GBS. Jag fick en antibiotikakur. Vaknade en natt (v.19 +6) av att jag drömt att ena tvillingen kom ut. Jag väckte min man och berättade om min dröm. Mannen hinner inte mer än ut utanför förrän jag ringer och berättar att ett av barnen var på väg ut. Jag satt på toa. Ambulansen kom och åter igen in på akuten.
Kvinnan som tog emot mig tyckte att det var något extra att jag hade ett barn som låg i slidan och sprattlade och verkade till att må bra så hon ringde in en läkarkandidat. Jag berättade om min dröm att det ena barnet skulle stanna kvar. " Det finns inte i någon litteratur att tvilling nr2 skulle stanna kvar" sa hon. Så hon beslutade att bebisen skulle få två timmar på sig att komma ut själv sen skulle jag sättas igång.
Jag hamnade på förlossningen och fick ligga och vänta in tiden märk väl med tvillng 1 kvar i slidan som levde.
Efter ett tag kom överläkaren (en helt underbar person) in och beklagade min förlust. Jag berättade även för honom om min dröm. Han plockade ut bebisen och tittade sedan med ultraljud. Han blev förvånad när han såg att jag stängt mig helt. Han gick ut och kom tillbaka och sa att man ska minsann lyssa på mammors intention. Han hade då letat upp liknade fall i Frankrike. Han sa att vi skulle avvakta någon dag för att se vad som hände. De tog prover som visade att jag nu också hade GBS.
Dagen efter kom han in och berättade att han ringt och pratat med läkare i Köpenhamn om mitt fall. De hade då diskuterat och kommit fram till att jag skulle få ett akutcerklage in opererat.
Jag fick åka hem efter operation men var tvungen att komma inte varannan dag för att ta blodprover. Jag hade blödningar som man misstänkte kom från tvilling 1s moderkaka som satt kvar. Vecka 23 fick jag rejäla sammandragningar tog bricanyl men de hjälpte inte så vi åkt in. När vi kom fram så slutade sammandragningarna. Jag blev inlagd denna gången på ett annat sjukhus med neo-vår från vecka23. Jag blev inlagd och hade nu åter en UVI. Fick antibiotika som sedan visade vara fel ( de hade glömt skicka in proverna men jag tjatade fram dem). Fick ett UL där allt såg jättebra ut och fick åka hem. Efter att fått sova hemma ett natt fick jag åka in igen med kraftiga blödningar bebisen tryckte på cerklaget och stygnen blödde.
De klippte bort cerklaget och värkarna försvann. De valde att sätta igång mig och ut kom en liten liten bebis som fick namnet Elian. Han överlevde i 3 veckor sen orkade han inte längre så vi fick stänga av resperatorn.
Varför detta hände har jag fått olika svar från olika läkare. En del skyller på att det var tvillingar några på infektionerna och några på en försvagning av livmodertappen.
Vår önksan var att de skulle ligga tillsammans med de andra barnen på minneslunden.
Jag beklagar och hoppas att du snart blir gravid igen!