Inlägg från: carnitas01 |Visa alla inlägg
  • carnitas01

Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)

Doktorn skrev 2011-08-02 13:22:32 följande:
    Argumentet att morfin är vanebildande eller att legalisering av opioider skulle göra dem icke vanebildande?
    Spelar du dum nu eller?
  • carnitas01
    trasdocka skrev 2011-08-02 13:32:59 följande:
    Sen kan jag tycka att det är att gå åt "fel håll" att legalisera cannabis. Snarare skulle spriten förbjudas, men det blir nog otroligt svårt... Obestämd
    Helt omöjligt att förbjuda alkohol och cannabis, just pga att dom är så extremt lätta att tillverka bägge.
    Men nu väljer vi skapa skador för användaren som aldrig hade uppkomit om cannabisen hade varit lagligt.
    Och här hyckleriet kommer in när man som okunnig CB motståndare tror sig skydda befolkningen mot nått som inte är skadligt för konsumenten från början.

Dock är det rätt håll, idag är CB totalt fritt i samhället där vem som helst kan införskaffa cannabis som har pengar.
    Ett reglerat system skulle definitivt minska tillgången för  de som inte har åldern inne.
  • carnitas01
    Doktorn skrev 2011-08-02 13:33:33 följande:
    Så med "släpp allt fritt" menar du att man ska införa fungerande restriktioner?  Som att cannabis säljs på Systemet eller liknande?

Slipper man problemet med illegal smuggling då alltså?  För det förekommer väl ingen illagal marknad för hembränd sprit, fulsprit från baltikum och privatsmugglad öl från Tyskland idag?  Eller?
    Den illegala marknaden av sprit i SE förekommer endast pga det är en stor ekonomisk lönsamhet att smuggla hit alkoholen pga Sveriges höga skatter.
    Samma hände med ciggaretterna när man chock höjde skatten på dessa, då skapade man helt plötsligt en extremt ekonomisk marknad som var i princip obefintlig innan.
    Där insåg regering/riksdag att man var tvungen att sänka skatten igen, dock var det försent all logostik var redan igång satt.
    Dock idag är det en rätt liten handel av smuggelcigg mot glorydays.
    Doktorn skrev 2011-08-02 13:35:00 följande:
    Ja, eftersom jag inte alls förstod ditt inlägg med att mina argument sprack. Vad sprack?
    Ditt svar var av sådan karaktär att du valde personliga påhopp och då tappar dina argument kraft HELT.
  • carnitas01
    Doktorn skrev 2011-08-02 13:44:31 följande:
    Samma sak som jag skrev i inlägg #428. Den svenska alkoholpolitiken bygger på en restriktiv hålning till begreppet tillgängliget. Höga skatter, inget nattöppet på Systemet, hög åldersgräns osv.  Det finns RIKLIGT med väl underbyggda studier som visar att ökad tillgänglighet föder ökat bruk och missbruk. Inget snack om saken.

Din tanke är alltså att cannabis ska säljas under "kontrollerade former" på Systembolaget (motsvarande) med till en sådan tillgänglighet och ett sådant pris att det inte lönar sig att ta in skatte- och momsfritt från baltikum och Tyskland?  Då tror jag att din dröm är en ren utopi.
    Legaliserat cannabis på Systemet i framtiden?  Kanske...  Inte omöjligt i min värld.
    Cannabis för tonårigar, billigt och bra i Svergie i framtiden?  Knappast.  Och med en mer restriktiv hållning än så kommer den svarta marknaden att florera fritt, precis som med alkoholen idag.

Du får helt enkelt bestämma dig för vilka frågor ditt nya parti ska driva inför nästa val.  "Lättare drogåtkomst för ungdomar under 20!" kan vara en paroll för dig.  Lycka till!
    Om man inte kan inse att privatpersoner och kriminella nätverk tjänar otroliga summor på den illegala handeln av alkohol just pga prisskillnader så undrar jag mer varför tror du dom smugglar alkoholen för?

Sen att du inte kan se nackdelar att ha en totalt oreglerad handel av cannabis, finner jag rätt roande faktiskt.
    För nu kan en 10-12åring springa in på vilket ghetto område som helst och få köpa sig en etta/femma cannabis, i alla fall så länge dom har den där hundringen eller femhundringen i handen.
  • carnitas01
    Doktorn skrev 2011-08-02 14:17:09 följande:
    Hur ser du på ditt eget uttalande om "Så länge en tioåring med en hundring på fickan har lättare att få tag på illegala droger framför den legala alkohol så står jag kvar vid att alla droger är fria idag förutom alkohol som har fungerande restriktioner på sig och säljs till myndigt folk."

Om cannabis också var kontrollerat skulle tioåringen alltså vara tvungen att välja hash eller kokain?

(Jag vet att jag provocerar lite, vill bara veta om ditt argument att kontrollerad legalisering av cannabis skulle förbättra situationen håller tillsammans med dina tidigare argument om illegala=fria VS legala=kontrollerade droger.)
    HAHA,kan itne tioåringen få cannabis, så köper den hash i stället, mycket roande.
    Hoppas du tagit tillbaka den sjuka i senare inlägg :D
  • carnitas01
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 14:41:46 följande:
    Ja det är svårt att låta bli. Glad I synnerhet när det finns någon som kan bidra med medicinsk expertis, vilket inte är mitt område.
    Medicinsk expertis runt cannabis vet jag inte att han har presenterat en enda gång.
    Däremot faror och argument runt att släppa cannabisen fri, och inte dess egna "farlighet".

För det får jag uppfattningen att han är på det klara att den är rätt harmlös i toxitet emot kroppen och förmåga att skada kroppen.
    Men varför berättar jag detta för dig, du förstår ju knappt något om frågan alls.
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 14:43:20 följande:
    Det behöver jag inte, för det har redan våra politiker gjort. Ringer du Rosenbad kan du säkert få ut förarbetet till gällande lagstiftning.
    Rätt roande att du undviker ett område som du redan vet du kommer få smisk på BIG TIME.
  • carnitas01
    Neblina skrev 2011-08-02 14:54:56 följande:
    Och det är precis det jag försökt få fram men folk vägrar läsa vad jag faktiskt skriver, jag har hela tiden sagt att detta är min personliga åsikt inte ett hävdande att så är det.
    Hade jag velat hävda att cannabis alltid leder till tyngre missbruk hade jag lagt fram fakta för det, men nu är det som sagt en personlig åsikt byggt på vad jag själv sett och att lägga upp statistik på personliga åsikter byggda på vad man sett är ganska omöjligt. om jag inte ska börja skriva ut namn och information om personerna som dött.
    Förstår, men din åsikt just här grundar ju sig på egen empirisk upplevelser då blir ju det lite snett.
    Varför du ska skriva namn och information om personer som har dött förstår jag inte.
    Sen ska vi tillägga det finns en hel del som tar livet av sig med narkotiska preparat, det är inte samma som att knarka igenom sig den så kallade drogtrappan som till slut leder till döden.

Min empiriska åsikt är att man inte går vidare till tyngre droger eller dör av dom för huvudtaget.
    Men jag vet att det är bara in min lilla vattenpöl det stämmer.
  • carnitas01
    Doktorn skrev 2011-08-02 15:03:02 följande:
    Ja, det är svårt att stiga fram som pro-cannabis, men det är kanske det som krävs?  Om det nu stämmer att cannabisförespråkarna är i majoritet så är det dags att kliva ut ur garderoben och visa oss andra vad som gäller.  Lycka till!
    Stigmatiseringen i samhället är extrem coh häxjakten total.
    Folk är smarta att hålla sig från rampljuset som så, men det gynnar ju verkligen inte det man tror på, det går ju liksom inte komma ifrån.

Snart kommer en total explotion på detta område, och då kommer knarkkrigarna ligga och gråta både här och där.
  • carnitas01
    Neblina skrev 2011-08-02 16:40:08 följande:
    Nej och jag har ju heller aldrig påstått att min åsikt skulle representera "vad statistiken säger",
    Ja eftersom att folk kräver statistik och bevis på min åsikt så skulle dessa bevis då vara att lämna ut personuppgifter, eftersom man anser att min åsikt inte är sann. Min åsikt som är grundad på vad jag fått erfara stämmer, de har börjat med cannabis sedan gåt över till tyngrre saker för de inte upplever samma rus. jag har inte sagt någonstans att så är fallet i alla fall, utan just i dessa fall. Därför anser jag att cannabis kan vara dörren till tyngre saker, grundat på vad jag sett.
    men tyvärr ser folk inte skillnaden mellan en personlig åsikt grundat på  vad man sätt och att hävda något.
    Snart begär man väl statistik om varför folk ogillar färgen grön.
    Var problemet uppstår är när din personliga åsikt och egna empiriska erfarenhet säger att man går vidare till tyngre droger.
    Då såklart när din åsikt är det motsatta, blir det väldigt svårt att acceptera en sådan åsikt eftersom den totala verkligheten är den motsatta.

Jag förstår däremot vad du baserar din åsikt på, tyvärr så kan jag inte ta den som en sanning just pga att verklighetens statistik stöder inte din åsikt.
    (Lika lite som min åsikt om att man aldrig får problem med CB, bara för alla jag känner som konsumerar CB är arbetande familjefäder/mödrar med ordnade liv och inte har det minsta problem med CB).
  • carnitas01
    Neblina skrev 2011-08-02 18:28:14 följande:
    åter igen jag anser att det är inköärningsporten, sedan får folk tycka precis vad de vill.
    Vill man inte tro på det jag sett fine, tänker som sagt inte försöka övertyga folk om att detta var inkärningsvägen för dessa killar.
    Dock kan jag tycka det är synd att dessa killars liv och vad som faktiskt hänt dom inte tros på, det är ungefär som att sudda ut en människas existens.
    Blir allvarligt förvirrad av det du försöker säga, där din åsikt verkar ska gälla utanför din lilla vattenpöl.
    Och det hoppas jag du inte menar för då går vi till vida världen där gateway teorin är stendöd.
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)