Inlägg från: carnitas01 |Visa alla inlägg
  • carnitas01

Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)

Doktorn skrev 2011-08-02 12:54:33 följande:
    1) Samhällets lagstiftning för skydd av individen.
    Om man har en lagstiftning som säger "det är straffbart att köra bil utan säkerhetsbälte" och logiken säger dig att du inte riskerar andras hälsa genom att skita i lagen så kan man, även om man inte håller med om lagen, dra olika slutsatser. "Det är mitt liv och min hälsa, jag skiter i lagen" eller "jag gör väl som de säger tills jag fått lagen ändrad".  I det första fallet har man gjort ett frivilligt val att bryta mot gällande lag och får acceptera sitt straff när man blir upptäckt och fälld.  Att i efterhand bitcha om att "lagen är fel" är ju bara barnsligt - man visste precis vilka regler som gällde innan man struntade i bilbältet.
    Påvilket sätt skyddar man en individ när man skapar lagar som är mer skadliga än cannabisen i sig självt?
    Är inte det ett hyckleri?
  • carnitas01
    Doktorn skrev 2011-08-02 12:55:47 följande:
    Extremt beroendeframkallande till skillnad från cannabis, precis som flera påtalat i debatten.
    Och all skit som blandas i de illigala heroinet och osäker styrka är inte det farligt?
  • carnitas01
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 12:58:14 följande:
    Det är olagligt att både använda, inneha och sälja cannabis i Tyskland. Det är en myt att det skulle vara lagligt. Gör om gör rätt!
    Fel, vissa delstater har avkriminaliserat.
    Berlin har upp till 15g, höjde från 10g för ett tag sedan.

Varför diskuterar du ett ämne du har NOLL KOLL på?
  • carnitas01
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 12:59:10 följande:
    Så först är tre länder i Europa halva Europa, och sen blir en stat i USA halva USA. Du är är inte längre rolig, du är tragisk.
    Har inte diskuterat USA alls, eller Europa.
    2012 så har med rätt stor säkerhet kalifonien legaliserat då kommer snart FN göra lättningar i deras narkotika policy.
  • carnitas01
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 12:57:04 följande:
    Det är väl upp till mig att avgöra inte sant?
    Problemet är väl att vi alla här, inser du inte har en aning om vad han säger.
  • carnitas01
    Doktorn skrev 2011-08-02 13:04:42 följande:
    Vi har i Sverige och i resten av världen en restriktiv hållning till droger/farmaka.  I sydeuropa och sydostasien är inställningen till bl.a. antibiotika mer liberal än i norra europa och nordamerika, men tanken är densamma: om du behöver hjälp med ett problem (halsfluss, astma, ryggvärk, osv) så ska du få professionell hjälp att hitta rätt läkemedel och inte chansa själv. Risken att göra fel beträffande dos (både mängd och doseringstillfällen), interaktioner ("läkemedelskrockar"), individanpassning (överkänslighet, biverkningar, mm) är så stor med potenta (="starka") läkemedel att deras förskrivning i samhället begränsas till utbildad personal (läkare, apotekare, osv).

Cannabis är väl inte farligare än något annat receptbelagt läkemedel (som många påpekat faktiskt mindre farligt än många receptbelagda läkemedel) och skulle inte av det skälet behöva begränsas.

Däremot är jag personligen emot argumentet att cannabis borde släppas helt fitt för personligt bruk eftersom jag anser att vi inte behöver en till drog i samhället. Det finns av allt att döma medicinska användningsområden för cannabis, men jag är personligen emot att släppa det fritt överallt. Ser inte att det skulle behövas.

Notera att de sista argumenten inte alls är faktaunderbyggda utan representerar min egen åsikt. Som jag, i likhet med dig, har min fulla rätt att uttrycka.
    Inte ens om det skulle innebära mindre användning av alkohol, som bevisligen är livsfarlgit.
    Sen kan man inte undgå faktumet att Cb är så lätt att tillverka att det inte ens teoretiskt möjligt att förbjuda pga dessa enkelhet i tillverkningen.
    På samma sätt som alkoholen är omöjligt att förbjuda.
  • carnitas01
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 13:08:14 följande:
    Tack för att du berättar för mig vad jag vet och inte vet. 
    Det visar du såväl i dina andra inlägg som visar du har NOLL KOLL om ämnet.
  • carnitas01
    Doktorn skrev 2011-08-02 13:09:11 följande:
    Det har jag inte påstått, carnitas.

Jag skrev att morfinet inte ska släppas fitt i samhället för att det är beroendeframkallande, dvs farligt för individen och samhället.
    Legalisering av opioider ändrar inte detta.

Nu kommer du dessutom med dubbla argument.  Cannabis ska släppas fritt eftersom det inte är farligt, eller till och med nyttigt. Sedan ifrågasätter du opioidernas drogklassning med hänvisning till att de illegala varianterna är skadliga.
    Det har alltså egentligen ingen betydelse för dig om en drog är "ofarlig" eller ej - du vill bara att allt ska släppas fritt?  Tror att din bubbla av trovärdighet just sprack...  *poff*
    Nu har vi vandrat över till annan frågeställning.
    Jag ser många faror med opiater/opioder utan tveckan.
    Men förbudet skapar stora problem också.

Jag säger poff till dina argument, dom försvann.
  • carnitas01
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 13:09:22 följande:
    Påhittad brottslighet? Det ÄR olagligt i Sverige. Den enda som hittar på saker i den här tråden är du och dina kompisar.
    Ja, det är ett påhitta brott.
    Om det är ett påhittat brott här så ju det såklart olagligt här *face palm*.
  • carnitas01
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 13:12:55 följande:
    Vi säger så pysen...
    Vi säger inte så, det ÄR så
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)