Inlägg från: Korsriddaren |Visa alla inlägg
  • Korsriddaren

Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)

kissepissenkatt skrev 2011-08-02 12:30:06 följande:
    Det håller på att förändras, propaganda kan inte överleva bland dagens fria informationsflöde, usa ska rösta för en legalisering, land efter land avkriminaliserar så länge i väntan på usa.

Sverige är inte en isolerad planet, vi är bara en land som kan inte isolera sig från omvärlden, kd åker ut nästa år och med det så blir vi av med religiösa fanatiker och moralväktare från positioner där dom endast skadar oss.
    Det är inte alls säkert att KD åker ut. Inför många val har gränspartierna gått upp och ned flera gånger. Ropa inte hej i förtid.

Ingenting håller på att förändras, mer än att man på flera ställen skickat in propositioner om att man vill avkriminalisera användandet av CB för personligt bruk. Alla har avslagits. Den senste propositionen lämnades in i juni i år och man väntar fortfarande på en omröstning i frågan. 
  • Korsriddaren
    carnitas01 skrev 2011-08-02 12:35:58 följande:
    Hade du varit med i matchen, så hade du redan vetat att vi går med stomsteg mot 50% som är positiva till CB.
    Det har du inga som helst belägg för. Kom igen när det "folkomröstats" i frågan.
  • Korsriddaren
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 12:43:28 följande:
    Korsriddaren, du verkar vara väldigt angelägen om ämnet men tyvärr verkar ditt faktaunderlag vara baserat på myter.

Cannabis är olagligt - trots detta finns det en efterfrågan. Det gör att cannabis blir luktativt för kriminella och således tjänar de goda pengar på den illegala handeln.

Från statens sida har man valt att angripa både konsumenter och försäljare. Detta har gjort genom t.ex. propaganda i skolor, propaganda till föräldrar och propaganda i media. Det har gjort det fullkomligt illegalt att överhuvudtaget befatta sig med cannabis, att till och med ha cannabismetaboliter i blodet är olagligt. Man har utdömt långa fängelsestraff och omhändertagit barn osv. Kort och gott, man har fört en mycket hårdför linje under 40 års tid. Trots det ökar användningen av cannabis sedan 25 år tillbaka.

Vad kallar du en sådan politik? Under 25 års tid har man höjt straffsatser, gjort livet till helvete för alla som befattat sig med cannabis, bedrivit propaganda mot befolkningen från den ålder de satt sin fot i statens läroanstalter och malt ner enorma mängder pengar och samhällsresurser för att upprätta förbudet. Trots det ökar användningen? Hur löser man det? Jo, genom att tillföra ytterligare skattemiljoner (72 miljoner extra i år har avsatts endast till anticannabispropaganda).

Hade samma misslyckade strategi fått leva icke-ifrågasatt någon annanstans än inom staten? Ingen inom näringslivet hade accepterat att deras investeringar under 25 års tid givit motsatt verkan hos ett företag. Framförallt så hade man skrattat dem upp i ansiktet om verksamhetens ansvariga kom in efter 25 års misslyckande och bad om ännu mer pengar.

Det kan hända att du ogillar cannabis av olika anledningar, men är du inte mån om var dina skattepengar går? Personligen tycker jag att staten ska hantera mina skattepengar förnuftigt och basera sin politik på pragmatik och vetenskap, inte luthersk moral.
    Luthersk moral? Ja det blir bättre och bättre. Vad beskylle du de länderna för, som har samma typ av lagstiftning som vår, fast populationen är katoliker, muslimer, hinduer etc?!
  • Korsriddaren
    Doktorn skrev 2011-08-02 12:44:03 följande:
    Cannabis har (positiva) medicinska egenskaper. Det har jag redan skrivit.  Men även i de senaste rönen gälelr det specifika områden - inte någon sorts "rök på så blir du frisk i största allmänhet". Det verkar alltså som att det finns tillfällen där cannbinol (eller cannabisolja) kan användas för behndling av specifika tillstånd.

Det ska INTE sammanblandas med att "cannabis ska släppas fritt så att vi spara samhällsresurser på kriget mot knark" eller "det är individens frihet att få röka på så länge ingen annan tar skada av det".

Det finns mängder av läkemedel med specifika medinska egenskaper som inte skadar någon annan om man tar dem - det motiverar ändå inte att de finns på Pressbyrån för inhandling.  Receptskrivning är något annat än legalisering.
  • Korsriddaren
    kissepissenkatt skrev 2011-08-02 12:48:08 följande:
    Det är garanterat, vi ser redan dödsryck i form av ytterligare propaganda kampanjer.

Är du roligt, halva Europa har hitintills avkriminaliserat eller bara ser mellan fingrarna på det, halva usa ...
    Halva Europa säger du... vilka länder är det förutom Nederländerna? Halva USA har inte avkriminaliserat användandet av CB, däremot har vissa stater (bla Californien) godkänt CB för medicinskt bruk, efter ordination.
  • Korsriddaren
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 12:49:35 följande:
    Hur andra länders lagstiftning rättfärdigas vet jag inte, således kan jag inte svara på frågan.

Svara i stället på min fråga. Är det inte vanvettigt att använda samhällets resurser på en politik som misslyckats i 25 år? Borde man inte revidera den? Bryr du dig inte om vart dina skattepengar går åt?
    Jag ser gladeligen att mina skattepengar går till att stoppa brottslighet!
  • Korsriddaren
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 12:49:35 följande:
    Hur andra länders lagstiftning rättfärdigas vet jag inte, således kan jag inte svara på frågan.

Svara i stället på min fråga. Är det inte vanvettigt att använda samhällets resurser på en politik som misslyckats i 25 år? Borde man inte revidera den? Bryr du dig inte om vart dina skattepengar går åt?
    Men vad fan skriver du då Luthersk moral för? Det är ju ickeargument du sitter och skriver. Som om det skulle vara någon sorts religiös sammansvärjning som ligger bakom att narkotika är förbjudet. Detta är ju bara skitprat.
  • Korsriddaren
    kissepissenkatt skrev 2011-08-02 12:50:43 följande:
    Jag tror att resurser och medborgarens bästa ligger i samhällets intresse, lite svårt för det att gå ihop när man har lagar som stämplar halva samhället som andra klassens medborgare och vi spenderar ofantliga summor på att bedriva en häxjakt på dom.
    Återigen ett fabulerat ickeargument från din sida...
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)