Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 14:23:30 följande:
Vad ligger till grund för din åsikt som läkare(?) att det inte skulle gagna Sverige legalisera cannabis?
Ditt rättfärdigande av alkoholen legala status är fullständigt applicerabart på cannabis. Vi har i Sverige haft en cannabiskultur de senaste 50 åren. Trots ett 80-årigt förbud mot cannabis och en häxjakt de senaste 30-40 åren (läs din kollega Bejerot från KI), så verkar varken skrämselpropaganda eller polisiära insatser råda bot på den ökande konsumtionen. Vad skiljer alkohol och cannabis på den punkten?
Annars upplever jag att det står rätt klart hur du förhåller dig till laglydnad och individers bristande dito. Jag kritiserar inte att polisen upprätthåller lagen, min kritik är snarare mot själva lagen då den både kostar mer än den smakar, verkar snarare öka konsumtionen än minska den, berikar kriminella och kriminaliserar en stor del av befolkningen.
Jag har svårt att precisera vad som ligger bakom min personliga åsikt. Inte lätt att analysera sig själv och ta reda på den saken. Men jag har svårt att acceptera fler legala droger i samhäller, precis som du har svårt att acceptera vissa drogers illegala status. Och jag respekterar fullt ut din åsikt i frågan, även om jag inte delar den.
Håller inte med dig om att "cannabiskulturen" skulle ha samma "tyngd" som akoholkulturen i Europa. Om man tittar på TV, i filmer, tidningar och ute i samhället så ser man överallt situationer där alkohol ibland skönmålas (dyrt vin, bubblande champagne) och ibland demonifieras (alkoholister som orsakar olyckor, mm). I böcker skrivs om vin och mat, i tidningar skrivs om whisky och choklad. Alkohol är ett etablerat begrepp i samhället.
Det kan mycket väl vara så att cannabis lever ett "undergroundliv" och inte får publicitet i TV, tidningar, osv, såsom alkohol får, just på grund av den svartmålning som du påstår finns. Men det ändrar inte det faktum att vi idag i media och samhälle INTE har samma exponering och normaliseringsförhållande till cannabis som till alkohol. Just de grunder du själv beskriver (svarmålning, demonisering, häxjakt) ligger till grund för att de sociala förutsättningarna i samhället för cannabis skiljer sig fundamentalt från de för alkohol. De är INTE jämförbara. Jag tror du kan fråga vem som helst i samhället om de anser att alkohol och cannabis har liknande kulturer i svenskt och europeiskt samhälle - förmodligen svarar de flesta nej (möjligen baserat på just den häxjakt du beskrivt - men det förändrar inte att förutsättningarna är och förblir olika).
Och jag vidhåller att du ska göra ditt bästa för att ändra på lagen. Har du majoriteten med dig så kommer lagen att ändras. Så enkelt är det.