Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)

bad gyal skrev 2011-09-02 20:48:33 följande:
    Men du är ju inte hög mer än i två timmar! Är det relevant att det finns kvar i dina hårstrån?! Du kan inte bli hög utan att du röker eller nyss har rökt... Då du dricker finns det även kvar i kroppen då du inte dricker, din lever blir rutten permanent (antar jag)...
    Det som kan mätas i utandningsluft, urin, blod e.t.c. finns i kroppen. Om alkohol stannade kvar i kroppen lika länge som CBD skulle jag ständigt vara i riskzonen att åka dit för rattfylleri (har blivit kontrollerad 2 gånger under den senaste månaden utan utslag).

Levern klarar förövrigt att bryta ner en viss mängd alkohol utan att ta skada om tillfällena inte sker för tätt inpå varandra.
    Det är när gifterna fylls på innan de helt gått ur kroppen risken för permanent negativa konsekvenser för kroppen ökar och alkohol går ur kroppen förhållandevis fortare än CBD.
  • Tom Araya
    bad gyal skrev 2011-09-02 21:13:05 följande:
    Kanske... Men vadå, hasch är ju alltid i kakor :P
    Jag tror "bad gyal" menade bakverket, det finns de som äter bakelser med hasch i.
  • Tom Araya
    NeLi skrev 2011-09-02 21:16:39 följande:
    jag tillhör de som helst testar saker innan jag fördömer och har en åsikt om det. ååå neeej, då menar jag inte mord, rån, våldtäkt, misshandel yada yada..
    Risken är ju att du liksom många andra här drar slutsatser av detta testande utan att veta vilka långtgående konsekvenser det hade kunnat ha.

Jag har testat alkohol men det har inte givit mig kunskapen om mer långtgående konsekvenser av alkoholmissbruk utan den kunskapen får jag från forskningsresultat.
  • Tom Araya
    upp yours skrev 2011-09-02 21:26:33 följande:

Om du åsyftar cannabis så är det fortfarande ingen gift och dom inaktiva substanser gör ingen påverkan på användaren även om man kan spåra upp dom i veckor efter långvarig användning.
    Inte bara efter långvarig användning.
    Nu hänvisar jag visserligen till Wikipedia som man i vissa fall får ta med en nypa salt men jag upplever denna artikel som ganska kompetent, åtminstone tills jag läst något annat med pålitligt som påstår motsatsen.

"Cannabisbruk kan spåras med billiga analysmetoder efter det att det akuta ruset upphört; med urinprov upp till cirka 3–4 veckor vid enskilda användningar, upp till cirka 6 veckor med urinprov vid långvarig användning och upp till 3 månader med till exempel ett hårprov och andra mer avancerade metoder."

Jag kan inte biten om klassning av gift. Kanske inte alkohol eller nikotin heller klassas som gift, det är ju lagligt.
  • Tom Araya
    llitenflundra skrev 2011-09-05 17:21:17 följande:
    Folk som kör bil påverkade av droger existerar redan idag.
    Just de som är påverkade av cannabis blir inte direkt farliga som tex som på alkohol.
    Det där tror jag inte ett skit på!
  • Tom Araya
    llitenflundra skrev 2011-09-06 01:29:50 följande:
    Varför, vad vet du om detta, den oseriösa kanalen BBC testade detta i ett program.
    Ett inte allt för omfattande experiment, men visade sig att bilföraren var mer försiktig onykter på CB än nykter.

Sen är jag en förespråkare att man ska köra nykter, det är ju liksom nått man gått med på när man tog körkortet.
    Men blir jag tvungen att välja en som är full på alkohol eller hög på CB.
    Så kommer jag väljer alla dagar i veckan den som har intagit CB. för den är minst farlig.
    Jag tänker inte jämföra CB med andra droger/berusningsmedel när det gäller att köra bil, jag anser att en förare ska vara opåverkade när de kör.

Försiktighet är inget bevis för att man är en god förare, det kan vara ett tecken på brister som föraren dock känner ett visst medvetande för och därför kör försiktigare. De kanske inte borde ha kört alls.

Fortfarande tror jag inte ett skit på att man kör lika bra eller t.o.m. bättre påverkad av cannabis än om man varit helt opåverkad av cannabis eller andra droger/berusningsmedel.
  • Tom Araya
    llitenflundra skrev 2011-09-06 01:43:00 följande:
    Det var inte många rätt, var ett tag jag läste denna, och har reviderats en del ser jag.
    Innan pratades om massor av skador och gateway teorier och liknande skräp.
    Men förstår att dom var tvungen att ta bort dessa, pga att det var rätt uppenbart att det itne höll längre när studier sa helt annat.
    .....
    Jag har förstått att det finns mycket information som är vinklad, dock undrar jag hur vi hittar information baserad ENBART på fakta för jag är säker på det därute finns en massa information som cannabisförespråkare gärna tar till sig och som även den är vinklad.
  • Tom Araya

Ett starkt argument för mig att fortsätta dricka alkohol men ge fan i cannabis är att alkoholhaltiga drycker har ett astronomiskt mycket större gastronomiskt värde än vad cannabis har som jag ser som enbart ett berusningsmedel.

• Tom Araya

Vad det gäller skador och dödlighet för olika berusningsmedel får vi inte glömma att den största risken för skador och döden inte kommer direkt av berusningsmedlets påverkan på kroppen i sig, oavsett vilka vi använder, utan av vad vi gör mot andra och oss själva när omdömet grusas av ruset.

Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)