Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)
Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 13:11:11 följande:
1) Jag anser också att lagstiftning skall utformas så att den i möjligaste mån värnar om medborgarna väl och hälsa. Därför är det ju helt bakvänt att staten väljer att bedriva häxjakt mot cannabis vars skadeverkningar är minimala jämfört mot det mest populära rusmedlet alkohol. Alkohol släpper dina hämningar och gör dig aggressiv. 80% av alla misshandlar och 60% av alla mord utförs av en alkoholberusad gärningsman. Samma gäller våldtäkter i hemmet. Cannabis å andra sidan gör konsumenten lugn och filosofisk. Således hade samhället vunnit mycket på om Svensson hade ett fredligare alternativt till rekreativt rus än alkoholen.Även hälsomässigt så dör ju 6000-8000 svenskar varje år av alkoholskador och alkohol leder till 60 olika följdsjukdomar och dessutom ett kraftigt fysiskt beroende. Kan du ens räkna upp 10 följdsjukdomar man får av cannabis?
2) Hur ska man förändra lagen? Tyvärr finns det inget parti som vågar sätta sin väljarbas på spel genom att driva frågan.
2) Lagen förändras genom demokratiska medel eller väpnad konflikt = revolution. Jag tror det första alternativet är bättre, i synenrhet om ditt påstående om lunga och fredliga cannabisrökare stämmer.
Om inget etablerat parti försvarar frågorna får man starta ett eget. Jämför Piratpartiet som tog en del obekväma frågor i senaste valet.
Inget av detta ändrar min inställning att svensk lag ska följas tills den ändras, att alla har rätt att argumentera för lagändring och att jag personligen inte vill ha en ny drog i samhället.