Inlägg från: Doktorn |Visa alla inlägg
  • Doktorn

Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)

Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 13:11:11 följande:
    1) Jag anser också att lagstiftning skall utformas så att den i möjligaste mån värnar om medborgarna väl och hälsa. Därför är det ju helt bakvänt att staten väljer att bedriva häxjakt mot cannabis vars skadeverkningar är minimala jämfört mot det mest populära rusmedlet alkohol. Alkohol släpper dina hämningar och gör dig aggressiv. 80% av alla misshandlar och 60% av alla mord utförs av en alkoholberusad gärningsman. Samma gäller våldtäkter i hemmet. Cannabis å andra sidan gör konsumenten lugn och filosofisk. Således hade samhället vunnit mycket på om Svensson hade ett fredligare alternativt till rekreativt rus än alkoholen.

Även hälsomässigt så dör ju 6000-8000 svenskar varje år av alkoholskador och alkohol leder till 60 olika följdsjukdomar och dessutom ett kraftigt fysiskt beroende. Kan du ens räkna upp 10 följdsjukdomar man får av cannabis?

2) Hur ska man förändra lagen? Tyvärr finns det inget parti som vågar sätta sin väljarbas på spel genom att driva frågan.
    1) Alkohol är ett jävla rävgift (som jag själv nyttjar då och då). Jag kan inte räkna upp följdsjukdomar av cannabis eftersom riktiga RCT-studier saknas på området, med andra ord är det evidensunderlaget sviktande.
    2) Lagen förändras genom demokratiska medel eller väpnad konflikt = revolution. Jag tror det första alternativet är bättre, i synenrhet om ditt påstående om lunga och fredliga cannabisrökare stämmer.
    Om inget etablerat parti försvarar frågorna får man starta ett eget. Jämför Piratpartiet som tog en del obekväma frågor i senaste valet.

Inget av detta ändrar min inställning att svensk lag ska följas tills den ändras, att alla har rätt att argumentera för lagändring och att jag personligen inte vill ha en ny drog i samhället.
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Doktorn
    kissepissenkatt skrev 2011-08-02 13:13:00 följande:
    Ett klassisk missförstånd, cannabis och dom övriga illegala droger är helt fria idag, det vad legalisringsförespråkare strävar efter att ta kontroll över droger, belägga dom med restriktioner och lägga ut för försäljning till myndigt folk.
    Vi behöver inte fler droger i samhället, mer än dom vi redan har och det är hundratalsolika droger som vilken unge som helst kan köpa när som helst.
    Nej, legaliseringsförespråkare strävar inte efter "att ta konmtroll över droger, belägga dem med restriktioner och lägga ut för försäljnnig till myndigt folk".

Jag har tvingats förklara min personliga inställning till att att både cannbis och morfin/opioider ska vara kontrolelrade av myndigheter vid flera tillfällen här i tråden. Det är bara att läsa bakåt. Verkar mer som att "släpp det fritt" är slagordet.

Uttalande "cannabis och dom övriga illegala droger är helt fria idag" får stå för dig. Jag ser inte så på saken.  (Och tydligen inte heller de som vill bryta gällande förbud och begränsningar)
  • Doktorn
    carnitas01 skrev 2011-08-02 13:15:18 följande:
    Nu har vi vandrat över till annan frågeställning.
    Jag ser många faror med opiater/opioder utan tveckan.
    Men förbudet skapar stora problem också.

Jag säger poff till dina argument, dom försvann.
    Argumentet att morfin är vanebildande eller att legalisering av opioider skulle göra dem icke vanebildande?
  • Doktorn
    kissepissenkatt skrev 2011-08-02 13:16:45 följande:
    Det är självklart att alkoholkonsumtionen kommer minska om man slutar förfölja cannabisbrukare, känner många som dricker endast för att man inte får en batong i huvudet för det och slipper pissa i en mugg.
    Vid valda tillfällen då som på pub.
    OK, "självklart" är ett nytt begrepp inom medicinsk evidens och vetenskapsteori. Jag ska använda det nästa gång jag möter någon som inte köper mina forskningsresultat.  *suck*
  • Doktorn
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 13:22:36 följande:
    1) Vad är en RCT-studie? Bortsett från detta, cannabis har nyttjats i Sverige i över 50 år. Under den tiden har skadeverkningarna på samhället varit blygsamma jämfört med vad det enda lagliga rusmedlet för rekreativt bruk ställt till med i form av vårdbehov, eller hur?

Varför vill du inte ha en ny drog i samhället om den skulle kunna ersätta mycket av den hälsofarliga och aggressiva alkoholen?
    Randomised controlled trial, eller mer utföligt en "prospektiv randomiserad, kontrollerad dubbelblindad studie". Det är den metod som ger den högsta tillförlitligheten i medicinska studier.

Att följa utvecklingen i samhället av bruk/missbruk kopplat till misshandelsfall/samhällsekonomi/socioekonomisk status är antingen socialvetenskap eller gränslandet socialmedicin. Denna forskning är betydligt svajigare eftersmo den påverkas av faktorer som svarsfrekvens, mörkertal, ekonomisk konjunktur, osv.

Om det var "självklart" (för att låna ett uttryck från tråden) att alkoholen minskade så kan jag kanske övertygas om fördelarna med cannabis. Jag är dock rädd att alkoholen blir kvar i oförminskad grad tillsammans med en ny drog som kan florera fritt utan rädsla för lagbrott.  Yterligare tveksam blir jag när man blandar in "bekymret med klassningen av morfin som illegal drog".  Plötsligt känns det som att vi är på ett sluttande plan - om man tillåter en, varför ska vi stanna där?  Vad är det egentligen för fel på heroin?
  • Doktorn
    kissepissenkatt skrev 2011-08-02 13:25:22 följande:
    Ofan, jag var ganska övertygad att det var just det jag strävar efter.

Kontrollerade av myndigheter ja, idag finns det ingen sån kontroll. förbudet gör även att en sån kontroll är omöjlig att införa.

Så länge en tioåring med en hundring på fickan har lättare att få tag på illegala droger framför den legala alkohol så står jag kvar vid att alla droger är fria idag förutom alkohol som har fungerande restriktioner på sig och säljs till myndigt folk.
    Så med "släpp allt fritt" menar du att man ska införa fungerande restriktioner?  Som att cannabis säljs på Systemet eller liknande?

Slipper man problemet med illegal smuggling då alltså?  För det förekommer väl ingen illagal marknad för hembränd sprit, fulsprit från baltikum och privatsmugglad öl från Tyskland idag?  Eller?
  • Doktorn
    carnitas01 skrev 2011-08-02 13:33:53 följande:
    Spelar du dum nu eller?
    Ja, eftersom jag inte alls förstod ditt inlägg med att mina argument sprack. Vad sprack?
  • Doktorn
    Pallas skrev 2011-08-02 13:32:57 följande:
    Ad hominem är aldrig snyggt.
    "Tala med bönder på bönders vis", Pallas.  *skratt*
  • Doktorn
    kissepissenkatt skrev 2011-08-02 13:36:26 följande:
    Antal drogbrukare kommer varken öka eller minska, endast antal droger som kommer öka utslaget på samma antal användare det är inget annat än simpel logik att dagens dominerade drog kommer minska i omsättning

Cannabis är heller ingen ny drog, den har funnits med oss i 15 000 år, det är snarare förbudet som är en ny påfund.
    OK, och var har du fått idén att det varken kommer att bli fler elelr färre missbrukare med en ny drog?  Så gott som alla välgjorda studier i missbruksmedicin som jag tagit del av visar en hyggligt rak kurva mellan missbruk och tillgänglighet av drogen.  Ju mer det finns och lättare att få tag på, desto mer ökar både bruk och missbruk. I alla populationer man studerat.
    Varifrån kommer din "logik" att om man inför fler åtkomliga droger i samhället så komemr inga nya brukare att tillkomma utan bara gamla att bli bland(miss)brukare?
  • Doktorn
    kissepissenkatt skrev 2011-08-02 13:39:11 följande:
    Precis.

ja, sätter man en konkurrenskraftig pris på produkten så slår man ut den illegala handeln eller åtminstone minimerar den till obefintlig storlek.
    Samma sak man skulle kunna göra med spriten idag om man valde att konkurera och inte försöka minska på konsumtionen med överpriser.
    Samma sak som jag skrev i inlägg #428. Den svenska alkoholpolitiken bygger på en restriktiv hålning till begreppet tillgängliget. Höga skatter, inget nattöppet på Systemet, hög åldersgräns osv.  Det finns RIKLIGT med väl underbyggda studier som visar att ökad tillgänglighet föder ökat bruk och missbruk. Inget snack om saken.

Din tanke är alltså att cannabis ska säljas under "kontrollerade former" på Systembolaget (motsvarande) med till en sådan tillgänglighet och ett sådant pris att det inte lönar sig att ta in skatte- och momsfritt från baltikum och Tyskland?  Då tror jag att din dröm är en ren utopi.
    Legaliserat cannabis på Systemet i framtiden?  Kanske...  Inte omöjligt i min värld.
    Cannabis för tonårigar, billigt och bra i Svergie i framtiden?  Knappast.  Och med en mer restriktiv hållning än så kommer den svarta marknaden att florera fritt, precis som med alkoholen idag.

Du får helt enkelt bestämma dig för vilka frågor ditt nya parti ska driva inför nästa val.  "Lättare drogåtkomst för ungdomar under 20!" kan vara en paroll för dig.  Lycka till!
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)