Tom Araya skrev 2011-11-16 04:12:35 följande:
Jag har ifrågasatt uppgifter om att CB skulle vara ofarligt. Jag får förklaringen att uppgifter som säger motsatsen är politiskt färgade. Jag undrar då om uppgifter om CB'ns ofarlighet inte också kan vara politiskt/ideologiskt färgade?
Anton Ring skrev 2011-11-15 17:32:40 följande:
När det kommer till rena fysiska skador så är den upplyste knarkkrigaren som inte är totalt havererad i sitt knarkkrigande.
Diskuterar inte längre fysiska skador.
Inte heller diskuterar den psykoser och schizofreni.
För den vet redan att det finns för mycket på fötterna i fakta kring dessa som gör en sådan diskussion helt meningslös = att dom förlorar en sådan diskussion.
Jag erkänner gärna att jag är en inbiten drogmotståndare.
Jag har/haft flera narkotikamissbrukare i bekantskapskretsen, åtminstonde en var en mycket god vän, en annan var pappa till en god vän så åtminstone i perforin har jag personlig erfarenhet.Jag erkänner att både min inställning och de officiella om CB'ns farlighet förefaller vara överdriven.
Min inställning har ändrats mycket tack vare fakta i denna tråd.
Svår fråga om det där med ofarligt/farligt, vad ska vi jämföra med?
Vi har massor av saker som helt lagliga som är från lite lätt hälsofarlig till totalt livsfarliga.
Jag skulle säga det som är "inte bra"/"farligt" med cannabis är misbruk, för missbruk är alltid destruktivt oavsett om det handlar om droger eller om shopping, sex eller spel missbruk.
Och nått som är definitivt är farligare än drogen cannabis är lagen emot cannabis, den kan göra mycket stora skador i människors liv.
Och allt i namnet för cannabis är farligt, blir konstig dubbelmoral där man har en lag som är mer skadlig för cannabis rökaren än själva cannabisen man röker.
Att vara drogmotståndare kan jag respektera, men man kan inte ignorera fakta för det.
Tyvärr så finner man många i denna grupp som inte har möjlighet att ta in fakta om man presenterar erkänd evidensbaserad forskning, finns inte på kartar för denna klicka att att det skulle finnas någon egenskap som inte är supernegativt med cannabis.
Ett perfekt exempel i denna fråga är just lungcancer, där evidensbaserad forskning har visat att man får inte cancer av cannabis.
Utan att cannabis tom har en skyddande effekt mot lungcancer.
Sen problemet jag tror lite du haft i och med folk i närheten som haft dessa problem och dödsfall som jag förstår.
Men din nuvarande inställning, är just att det diskuteras antagligen inte vad för drog det handlar om utan alla skriker unisont KNARK.
Det är tyvärr här många är i Sverige, så hör man knark så är så blir de blockerade och logik är totalt bortblåst.
Se bara i helgen på kalas när dom diskuterar nått mord och så börjar det om knarkets fel och så vidare.
Sitter hör dom i total okunskap om vad de pratar om, men alla sitter och nickar instämmande som om dom vore professorer i ämnet.
Med detta menar jag inte att det inte finns drogrelaterade brott, för givetvis finns det.
Tycker fakta är bra viktigare än en åsikt när det kommer till cannabis och möjligen svamp också.
För oftast när folk säger detta min åsikt och där med basta, sen försöker man få reda på vad de baserar sina åsikter på.
Så händer två saker, det första och vanligaste är då att grova faktafel kommer fram.
Andra och en betydligt mindre klick människor, säger det är min åsikt och ska faan inte förklara för den dig, för det är min åsikt.
Bra att du lär dig lite om de olika drogerna och slutar kalla det knark.
För ordet knark är ett extremt trubbigt ord, visar egentligen bara att man är okunnig eller vill stigmatisera.
Och sist och nästan viktigast, kunskap betyder inte att man måste konsumera droger.
Och kunskap om droger på allmän nivå i Sverige skulle rädda ett mängd liv per år.