Inlägg från: Anton Ring |Visa alla inlägg
  • Anton Ring

Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)

Nice, nu slickar h*n sina sår och sin "kunskap" förstörd.

Varför finns det så många i detta land som inte klarar av hantera faktumet av i har blivit förda bakom ljuset om cannabis.
    Är det en moralisk härdsmälta eller är vi Svenskar bara så dumma och tror på vad som vi blir tillsagda.
    Med sådan sätt, så skulle jorden fortfarande vara platt, men det är ju den inte.

Nu finns ju det alltid par fånar som tror vi ska proppa i dom cannabis, men sedö det är ert val precis som det är ens eget val om man vill pröva alkohol, koffein eller tobak.
  • Anton Ring

Ser att det en klar övertygande seger för JA, det är okey.
    Intressant när frågan ställs i mer neutralform så blir resultatet såhär.

Detta återspeglar bara samhället som inser för det första att det är inget märkvärdigt med cannabis.
    En del ser cannabis som ett mindre skadligt rusmedel och då har skippat alkohol helt.

• Anton Ring
    Tom Araya skrev 2011-11-13 09:38:43 följande:
    Det beror vad du menar.

-Min uppfattning påverkar inte fakta, inte din uppfattning eller någon annans heller.

-Min uppfattning om egna upplevelser är just vad det är, varken mer eller mindre och omkullkastas inte av andras uppfattning om mina upplevelser.

-Sedan kan jag ha en uppfattning om vad som är trovärdigast och därmed troligen sant mellan två olika fakta/forskningsresultat som pekar åt olika håll.
    Du i princip konstant undviker diskutera fakta kring denna drog cannabis, varför?
    Du mer levererar subjektiva texter som egentligen är bara massa ord på en rad, och förklarar inte ett skit vad inbillar dig cannabis gör med kroppen.

När det kommer till rena fysiska skador så är den upplyste knarkkrigaren som inte är totalt havererad i sitt knarkkrigande.
    Diskuterar inte längre fysiska skador.
    Inte heller diskuterar den psykoser och schizofreni.
    För den vet redan att det finns för mycket på fötterna i fakta kring dessa som gör en sådan diskussion helt meningslös = att dom förlorar en sådan diskussion.

Enda som nu pushas för är att cannabis är farligt för hjärnan och levererar lustiga meningar som "Cannabis gör dig känslomässigt urholkad".
    Och andra diffusa påstående om vad som händer med personlighet och liknande.
    Som tur är för dig och otur för de som är intresserad av fakta.
    Så kommer dessa aldrig kunna avvisas ELLER bekräftas av forskning.
    Så var glad att du har denna lilla livlina, för den lär du behöva för kunna fortsätta ditt korståg om nått du inte förstår dig på för huvudtaget.
  • Anton Ring
    Tom Araya skrev 2011-11-16 04:12:35 följande:
    Jag har ifrågasatt uppgifter om att CB skulle vara ofarligt. Jag får förklaringen att uppgifter som säger motsatsen är politiskt färgade. Jag undrar då om uppgifter om CB'ns ofarlighet inte också kan vara politiskt/ideologiskt färgade?
    Anton Ring skrev 2011-11-15 17:32:40 följande:
    När det kommer till rena fysiska skador så är den upplyste knarkkrigaren som inte är totalt havererad i sitt knarkkrigande.
    Diskuterar inte längre fysiska skador.
    Inte heller diskuterar den psykoser och schizofreni.
    För den vet redan att det finns för mycket på fötterna i fakta kring dessa som gör en sådan diskussion helt meningslös = att dom förlorar en sådan diskussion.
    Jag erkänner gärna att jag är en inbiten drogmotståndare.
    Jag har/haft flera narkotikamissbrukare i bekantskapskretsen, åtminstonde en var en mycket god vän, en annan var pappa till en god vän så åtminstone i perforin har jag personlig erfarenhet.Jag erkänner att både min inställning och de officiella om CB'ns farlighet förefaller vara överdriven.
    Min inställning har ändrats mycket tack vare fakta i denna tråd.
    Svår fråga om det där med ofarligt/farligt, vad ska vi jämföra med?
    Vi har massor av saker som helt lagliga som är från lite lätt hälsofarlig till totalt livsfarliga.
    Jag skulle säga det som är "inte bra"/"farligt" med cannabis är misbruk, för missbruk är alltid destruktivt oavsett om det handlar om droger eller om shopping, sex eller spel missbruk.
    Och nått som är definitivt är farligare än drogen cannabis är lagen emot cannabis, den kan göra mycket stora skador i människors liv.
    Och allt i namnet för cannabis är farligt, blir konstig dubbelmoral där man har en lag som är mer skadlig för cannabis rökaren än själva cannabisen man röker.

Att vara drogmotståndare kan jag respektera, men man kan inte ignorera fakta för det.
    Tyvärr så finner man många i denna grupp som inte har möjlighet att ta in fakta om man presenterar erkänd evidensbaserad forskning, finns inte på kartar för denna klicka att att det skulle finnas någon egenskap som inte är supernegativt med cannabis.
    Ett perfekt exempel i denna fråga är just lungcancer, där evidensbaserad forskning har visat att man får inte cancer av cannabis.
    Utan att cannabis tom har en skyddande effekt mot lungcancer.
    Sen problemet jag tror lite du haft i och med folk i närheten som haft dessa problem och dödsfall som jag förstår.
    Men din nuvarande inställning, är just att det diskuteras antagligen inte vad för drog det handlar om utan alla skriker unisont KNARK.
    Det är tyvärr här många är i Sverige, så hör man knark så är så blir de blockerade och logik är totalt bortblåst.
    Se bara i helgen på kalas när dom diskuterar nått mord och så börjar det om knarkets fel och så vidare.
    Sitter hör dom i total okunskap om vad de pratar om, men alla sitter och nickar instämmande som om dom vore professorer i ämnet.
    Med detta menar jag inte att det inte finns drogrelaterade brott, för givetvis finns det.

Tycker fakta är bra viktigare än en åsikt när det kommer till cannabis och möjligen svamp också.
    För oftast när folk säger detta min åsikt och där med basta, sen försöker man få reda på vad de baserar sina åsikter på.
    Så händer två saker, det första och vanligaste är då att grova faktafel kommer fram.
    Andra och en betydligt mindre klick människor, säger det är min åsikt och ska faan inte förklara för den dig, för det är min åsikt.

Bra att du lär dig lite om de olika drogerna och slutar kalla det knark.
    För ordet knark är ett extremt trubbigt ord, visar egentligen bara att man är okunnig eller vill stigmatisera.

Och sist och nästan viktigast, kunskap betyder inte att man måste konsumera droger.
    Och kunskap om droger på allmän nivå i Sverige skulle rädda ett mängd liv per år.
  • Anton Ring
    Tom Araya skrev 2011-11-16 18:41:55 följande:
    Hur kan lagar mot CB vara skadligare än CB själv?
    Anton Ring skrev 2011-11-16 12:05:44 följande:
    Att vara drogmotståndare kan jag respektera,
    .................................................. ..................
    Sen problemet jag tror lite du haft i och med folk i närheten som haft dessa problem och dödsfall som jag förstår.
    Ja, precis så är det.Jag håller med.
    Vi har ju en lag som först kränker ens integritet genom titta i skrevet på dig.
    Nästa steg är husransakan(sker inte alltid), böter, körkortsindragning(fast än vi inte pratar om personen satt bakom ratten).
    För körkortsindragning krävs än mer urinprov och någon som tittar dig i skrevet, dessa få bekostas själv i majoriteten av landstingen.
    Och med lite tur så får du någon vård på dig, just för lagen inte förstår skillnaden mellan ta CB en gång och röka 24/7.
    Råkar man tillhöra dom som fick en husrannsakan och tillhör de som vill vara utanför kriminiellanätverks handel, har antagligen över 50g hemma.
    Vilket då är inte ovanligt att man får horribelt långa fängelsestraff, som inte står i proportion till vad tex rattfylleri med dödlig utgång har.

Sen den bästa till sist som du aldrig blir av med är stigmatiseringen i och med att bli straffad för narkotikabrott.
    Och den brännmärkning man får i och med detta, som följer en både i arbetsliv och inom sjukvård, där man stämplas som missbrukare

Om man plussar ihop alla, så kan ju ett sådant straff vara förödande för resten av deras liv.
    även om man bara får de lägsta, så har man lite straff på straff.
    Ta bara det horribla att ta körkort från någon som inte ens varit närheten av en bil.
    Vet nu man har denna med alkohol också  om man åker in på ett flertal LOB.

Understryker att köra bil skall man göra nykter.
    Dock ska det bli intressant nu när Sativex kommer om hur det hela går då.
    Då kommer ju bara ett fåtal få det få det i början.
    Men eftersom vi har friförskrivningsrätt i Sverige på medicin, så kommer Sativex finnas tillgängligt för andra sjukdomar/tillstånd där den visar sig effektiv.
    Och som bekant får man köra bil på alla mediciner idag mig veterligen, dock med eget ansvar!?! :p
  • Anton Ring
    Benzaiten skrev 2011-11-16 18:55:44 följande:
    det är en skillnad på hasch o marijuana. Marijuana är ok tycker jag, alkohol är skadligare och skapar mer problem än hasch. Det var nån som sa att om vi avskaffade alkohol o införde marijuana istället så skulle våldsbrotten minska o snacksförsäljningen skjuta i höjden haha... marijuana blir man glad, uppåt o fnissig av. Fler som klickar o blir aggressiva o våldsamma av alkohol.

Hasch är däremot en helt annan sak då det är helt andra kemiska substanser som är farligare o skadligare än i marijuanan. Hasch är jag emot precis som andra tunga droger.

jag röker inte själv... jag blir inte erbjuden o jag söker inte efter det heller. Även fast det är extremt vanligt så har jag liksom bara smakat ett par bloss av någons joint o det har jag inte känt nåt av. Hasch däremot provade jag i gymnasiet när jag var i Frankrike på utbyte. Alla rökte på där, helt pk, de kunde gå iväg på lunchrasten o dra en joint eller röka på hemma. Men hasch var totalt meningslöst tycker jag... bara nedåt, orka ingenting, växte fast där man satt - helt tung i kroppen, törstig o introvert typ... haschpsykos lär ju inte heller vara så kul...nä då verkar folk ha trevligare av marijuana som är mer uppåt. De marijuanapårökta som jag har träffat har bara vart glada, trevliga, softa o kreativa o sugna på chips eller semlor.

alkohol däremot... verkligen inte alla som blir glada av det...
    Hasch och marijuana är exakt samma sak.
    Varför det kan uppfattas som olika är just pga de tillverkas i olika delar av världen, och där med olika strains av cannabis sativa/indica.

Men har man en strain och gör hasch och marijuana och främst i vårt land typ.
    Så kommer man finna att man i princip bara använder blommorna och bladen som sitter i anslutning till blommorna.
    Resten av plantan skiter man, en del nyttjar de andra bladen att blanda i haschet man gjort för att få det fastare, men detta gör det inte det till en annan drog.
    Utan är exakt samma.

Funderar på en sådan som GW som gör Sativex om dom tar hela plantan.
    Antagligen gör dom det, för dom har industriell förmåga att extrahera det som sen blir till medicin i deras Sativex och då mer kostnadseffektivt.
    För en "privatodlare", så kommer det kosta på rejält att dra ut det lilla som finns i stam, och där med ingen ekonomi i det.

Lustigt att folk inbillar sig att hasch är en annan drog, okunskap is The Bliss :p
  • Anton Ring
    Tom Araya skrev 2011-11-17 07:19:00 följande:
    Jo, jag håller med om att man kan ifrågasätta om detta verkligen är motiverat.

Men om man vet att det är olagligt så har man ju ändå egen valmöjlighet till att befatta sig med det eller inte.
    Jag kan tycka att själva inställningen till att ta riskerna för att få röka på eller tjäna pengar på det är något osund.
    Det är enkel effektiv retorik att säga så, att det bara är att låta bli.
    Världen funkar inte så, vi begår småbrott på dagligbasis och ingen som direkt reflekterar över det alls.
    Visst de finns de som blir upprörda när man laddar ner på nätet, går vid röd gubbe, cyklar mot trafiklagarna, kör förfort och ett helt gäng till såna här lagar.

Sen är ju risken att åka fast extremt liten om man är försiktig.

Anser att säga lagen är till för att man inte ska skada sig av cannabis är ett svepskäl för en moralpanik som en gång startades.
    Sen får vi försöka ta livet av oss utan bli straffade Förvånad
    Vi får dricka bensin och andra väldigt farliga saker.går vi ostraffade för om vad vi gör mot kroppen.
    Men när det kommer till berusning, så tappar man allt vet och förstånd(och då menar jag inte den som är berusad).
  • Anton Ring
    Pallas skrev 2011-11-17 22:11:27 följande:
    Jag har en teori om det där, som jag även har för mig att jag sett studier på, nämligen att cannabis används som självmedicinering av människor med olika psykiatriska åkommor. En psykiskt sjuk människa ligger förmodligen närmare en psykos än en medelsvensson, vilket delvis skulle kunna förklara föreställningen att cannabis skulle vara särskilt psykosframkallande. 
    Det är ju så att folk med psykiska problem , har en högre tendens att röra sig till droger.
    Många ggr pga dom inte får den hjälp hos läkaren som gör dom tillräckligt bra.

Psykoser är ett förstadie till schizofreni, och brukar kunan vara en varnings klocka på vad som komma skall:
    Givetvis inte alla psykoser ett förstadie till schizofreni, finns andra psykiska sjukdomar också som har denna gång.

Och just pga såpass många psykisksjuka nyttjar droger som cannabis tex, är just hur denna vaneföreställning uppkommit.
    Att cannabis orsakar dessa sjukdomar.
    Statistik talar dock sitt tydliga språk, psykoser och schizofreni har inte ökat, när cannabis rökandet ökat mångfalt de senaste 30åren.
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)