Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)

Är det ok att ställa sig på E4:an i semesterrusningstrafik och skifta ett hjul med punktering? Självklart. Jag anser att det borde vara lika ok att röka på som att ta ett glas vin. Eller byta däck på E4:an.

• Pallas
    AK47 skrev 2011-07-30 22:27:55 följande:
    Det är okey att berusa sig ja, folk har gjort det genom tider och beteendet lär inte upphöra snart.Jag vet inte du försöker vara lustig, tragiskt, sarkastiskt eller vad.
    Jag ser i alla fall inga som helst likheter mellan att sitta hemma framför datorn och röka en joint och att riskera sitt eget och andras liv på motorvägen i rusningstrafik. Skål
    Jag har bytt hjul på E4:an i dag. Att inte göra det hade varit ännu farligare, eftersom det bara var en tidsfråga innan det smällde. Jag fick göra en snabb bedömning av riskläget och min bedömning av situationen var att vi var tvugna att lämna kanten så snart det bara gick, annars skulle nån få sätta livet till. Hade jag haft en joint hade jag garanterat rökt den, för så nära döden som jag var i dag, har fett mig behov av någon slags ångestdämpning. Nu tar jag ett glas vin istället.
  • Pallas
    AK47 skrev 2011-07-30 22:45:35 följande:
    Ett ? Du menar att du är på tredje flaskan?
    Ja, joo, men det vågade jag inte skriva. Vi befinner oss ju på FL och mina barn skulle bli LVU:ade för vem, VEM, skulle köra till akuten om det hände något?!?!
  • Pallas
    Neblina skrev 2011-08-01 00:02:49 följande:
    Absolut inte, jag anser att det är inkörningsporten till att kunna gå över till starkare droger.
    Har noll tolerans mot det.
    Du anser. Har du några belägg för det du anser?
  • Pallas
    Neblina skrev 2011-08-01 00:07:16 följande:
    Belägg, tja folk omkring mig har börjat med hasch och sedan gått över till tyngre saker för att de inte får samma effekt av haschen.
    Flera av de missbrukare jag känner har först börjat röka och sen druckit alkohol. Jag vill se ett statistiskt samband innan jag köper det du anser. Inte nog med det, jag vill också se personlighetsprofiler på de personer som går vidare till missbruk av tyngre substanser. I min, helt ogrundade, mening är missbruk nästan alltid en form av självmedicinering.
  • Pallas
    Neblina skrev 2011-08-01 00:19:27 följande:
    Behöver inte redovisa någonting, jag sa min åsikt och du frågade om jag hade belägg, ja jag har belägg för de åsikter jag har, vilket jag även delgivit dig. Om du köper mina åsikter bryr jag mig faktiskt inte om, jag tänker inte slåss med näbbar och  klor för att folk ska köpa mina åsikter.
    Nä, det behöver du såklart inte, men då kanske en annan typ av skriftlig kommunikation passar dig bättre än ett diskussionsforum?
  • Pallas
    Neblina skrev 2011-08-01 00:27:21 följande:
    Nej då, men jag anser inte att man ska behöva kasta upp statistik för att få komma med en personlig åsikt, vad statistiken nu skulle säga skulle i vilket fall som hellst inte förändra min syn på droger. Vissa vill försköna droger vissa avskyr droger och alla har vi våra åsikter där. Ska man behöva lämna statistik för att man tycker färgen grön är ful till exempel blir det inget direkt diskussionsforum.
    Om du vill kan du se mina frågor som retoriska. Andra kanske kan använda dem till att reflektera lite över sina åsikter. Personligen tycker att det intressanta med diskussionsforum är just att få reda på inte bara hur folk resonerar, utan också varför de gör det.
  • Pallas
    Neblina skrev 2011-08-01 14:15:41 följande:
    Ja du får tycka vad du vill men det förändrar inte varken min åsikt eller ståndpunkt i att cannabis är inkörningsporten för en del att gå över till tyngre saker.
    Så spelar liksom ingen roll vad varken statistik eller annat säger, jag har fortfarande MIN åsikt efter det jag sätt, sedan om folk kan aceptera det eller inte spelar inte mig någon roll faktiskt.
    Men bekymrar det dig inte att dina åsikter är grundade på anekdoter? Det du anser är som att säga att det inte är farligt att röka, eftersom ett par människor i din närhet rökt två paket om dagen hela sitt liv och blev 90 år.
  • Pallas
    Kaupa Jaur skrev 2011-08-01 15:35:25 följande:
    Varje gång man drar en joint skadar ca 0,2 % av hjärnans kapacitet. Knark gör dig dum och farlig. Cannabis är knark. 
    Jag ser gärna en källa på det påståendet.
  • Pallas
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 13:23:39 följande:
    Jaha, så först är det fel på lagarna, sen är det fel på politikerna och slutligen är alla i samhället i princip idioter, för att de inte gör allt i sin makt för att få CB avkriminaliserat. Intressant...
    Snarare för att de inte gör allt i sin makt för att kriminalisera även alkohol och tobak. Istället hänger sig politiken åt att detaljstyra brukarnas vardag.
  • Pallas
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 13:26:53 följande:
    Men korsriddaren, vad är det för tramsig halmdocka du pillat ihop? Känner du att den intellektuella grunden för dina argument börjar krackelera?

Jag tolkar ditt utspel som ett symptom för svaghet.
    Ad hominem är aldrig snyggt.
  • Pallas
    Carlosmami skrev 2011-08-02 14:19:06 följande:
    Detta gör mig SÅ besviken, frågan ställs ändå här på FAMILJEliv och inte på flashback eller någon annan WT sida...
    Nu förstod jag inte, vill du utveckla?
  • Pallas

Om vi ser utilitaristiskt på det: vi vill skydda så många människor som möjligt från att skadas av ett berusningsmedels verkningar, både fysiologiskt och socialt. Kan vi utgå ifrån det? Vad är det då som mest troligt ger det resultat vi eftersträvar, om vi bortser från våra magkänslor och ger oss på fakta?

Cannabisförbudet och dess moraliska väktare framstår precis likadant som de som är emot abort i syfte att värna om liv. Vi vet i dag att abortförbud tar fler liv än till exempel Sveriges liberala lagstiftning. Ser ni vad som händer när man drar magkänslan och anekdoterna till sin spets? 

• Pallas
    carnitas01 skrev 2011-08-02 22:12:33 följande:
    En oneliners är allt du pallar med, Mr I have a degree.
    Som sagt, argumentum ad hominem är inte sexigt för fem öre.
  • Pallas
    carnitas01 skrev 2011-08-03 00:03:21 följande:
    Värsta att han inte klarar ens av med detta rätt :/
    Mitt inlägg var riktat till dig.
  • Pallas
    tarm skrev 2011-11-16 19:44:07 följande:
    Angående haschpsykos så är det extremt överdrivet. Den formuleringen finns bara i Sverige och är en del av den svenska antidrogpropagandan.
    Jag har en teori om det där, som jag även har för mig att jag sett studier på, nämligen att cannabis används som självmedicinering av människor med olika psykiatriska åkommor. En psykiskt sjuk människa ligger förmodligen närmare en psykos än en medelsvensson, vilket delvis skulle kunna förklara föreställningen att cannabis skulle vara särskilt psykosframkallande. 
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)