Inlägg från: Livaro |Visa alla inlägg
  • Livaro

Kemi, Matte, Engelska, Fysik, Biologi, Hela gymnasiet på hermods

85victoria skrev 2011-03-13 16:05:00 följande:
    Okey, då förstår ja :) Tack!
    Har Ma A, B, C, Na, Kemi och fysik kvar så är helt klart en del : ) men börjar med övriga kurser nästa vecka, gick samhäll så saknar ju en del för behörighet.. :) men det ska gå :) 
    Började på läkar linjen i Slovakien men trivdes inte alls med landet så fick bli den långa vägen istället =P Fördelen är ju att vi hade otroliga mängder fysik och kemi så det känns ganska okey nu :)
    Hade varit jätte skönt å ha nån å plugga lite me man känner sig ju lätt lite omotiverad när man sitter å läser hemma själv hela tiden : )
    Vilka ämnen läser du nu? 
    Vad roligt att det droppar in lite folk nu med samma mål!  Jag läste oxå samhällskunskap på gymnasiet och ska läsa in alla naturämnen har också med andra ord en hel del kvar ;) Men det löser sig, för Läkarprogrammet ska ju ingenstans hehe.. Jag mailar till dig 85victoria så kanske vi kan kolla vilka städer och sånt vi bor i och då kanske plugga ihop.

Det jag menade med förslag är att läraren ger förslag  på datum ni kan hålla det muntliga. Det är lite som ett förhör men mest handlar det om att du ska kunna redovisa att du har svarat på uppdragen. Som sagt lärarna är schyssta och vill oftast att man ska klara av det. Sen tror inte jag heller att några MVG frågor kommer upp på det muntliga, skulle ta för lång tid, men om någon annan har upplevt det kanske dom kan skriva det här på forumet!

Läser Kemi (usch) och ska börja med andra "bas" ämnen som naturkunskap, psyko, samhäll, bio B, Ma B... jag har läst Ma A och hade en lärare som heter Jesper om ja minns rätt, trevlig och lugn va han.

Vi håller kontakten väl Solig
  • Livaro
    Sveem skrev 2011-03-13 22:12:59 följande:
    Hejsan !
    Jag studerar inte på Hermonds utan på ett annat komvux men tänkte att det kanske inte spelar så stor roll ?

Min plan är oxå att söka till läkarlinjen så småningom :)
    Jag har läst alla de ämnen du läser ( förutom Et o  Li) på komvux och just nu läser jag Biologi B, Fysik B, Matte E, Engelska C och Filosofi A. 
    Läste Kemi B förra terminen med så om det är någonting du undrar så är det bara att fråga :)

Hoppas att allting går bra för dig!
    Just nu känner jag mig själv väldigt sliten med massa massa prov  hela tiden :/

Kram 
    Hej Sveem! Vad roligt med flera som läser på komvux för läkarstudier! Blir sååå glad och får dom där pushen man ibland behöver ;) Jag lovar dig Sveem att dessa prov du har är bara bara små små prövningar det enda du behöver göra är att se målet framför dig och ha en öppen dialog med dina lärare! Jag har oxå varit sliten ett bra tag och att studera på distans är inte direkt socialt men det är bara att kämpa på!

Får jag fråga varför du inte läser på Hermods (dom är typ bäst) och hur du upplever vanlig komvux?

Jag har slagit kurs mot Biologi B faktiskt den startar någongång på mitten av mars och jag längtar. Det kommer flera kurser oxå men dom är inte så svåra i jämförelse med kemi, fysik och matematik tycker jag.

Jag tackar och bugar och tar emot all hjälp jag kan få, skickar ett meddelande till dig här på familjeliv oxå så att vi kanske skulle kunna ses eller chatta för att hjälpa varandra.

Allt gott,

www.livaro.wordpress.com är min blogg ifall ni vill kika och lämna en kommentar!  =)
  • Livaro
    Thaleya skrev 2011-03-14 00:34:29 följande:
    Någon som är vaken och har lust att motivera mig :P eller vad är bäst: Sova några timmar sedan kliva upp innan jobbet börjar och plugga. Eller tvinga mig igenom att plugga nu fast jag suttit sen 7 imorse och inte kan fokusera.
    hmm jag skulle nog försöka dricka (koffeinfritt) thé och varva ner lite för att få en lugnare morgon bitti. Måste du få MVG på dina kurser eller räcker det med ett G? Tänk på vad som är dina brister och vad som är dina styrkor i kurserna. Det låter som om du inte har fått mkt gjort trots att du började sedan 7, så kan det vara för mig med ibland, och då är det nog bäst att acceptera det och natta gott så man får något bra gjort under dagen...

Hör av dig sen och berätta hur det har gått =)

Lycka till!
  • Livaro
    85victoria skrev 2011-03-23 22:49:37 följande:
    Är de nationellt prov i ma A om man gör den via hermods??? läste de nånstans och blev livrädd ;)
    Victoria: jag har inte stött på det iallafall ;) Påminn dom inte bara så gåre nog bra!!
  • Livaro
    Thaleya skrev 2011-03-24 01:30:53 följande:
    Har glömt att uppdatera här, det gick strålande. Jag fick MVG i Kemi B och Biologi B :D
    Thaleya: GRATTIS!!! Vad roligt för dig! Dom kurserna väntar jag på att få göra men har massa andra kurser att ta tag i först. Skulle du kunna maila frågorna till uppdragen till mig? Vore toppen

Grattis igen!!!!
  • Livaro
    Thaleya skrev 2011-03-24 17:55:27 följande:
    Tack! :D
    Jag hade gjort de om jag hade samma uppgifter som dig jag gick ju inte på hermods :( sorry.

Lycka till ändå!
    haha oj då glömde bort det! Förvånad

hur många ämnen har du kvar då? Och när kommer du söka vidare? Fan vad kul att vara klar med Kemi B jag vågar typ inte ens börja!

Ska du inte börja med några kurser på Hermods?
  • Livaro
    Thaleya skrev 2011-03-24 19:07:38 följande:
    nae inga kurser på hermods vad jag tror. Jag är klar med mina ämnen. Jag ska jobba i nått år nu sen ska jag kanske söka mig vidare om jag bestämt mig då. Det skulle vara om jag bestämde mig för att göra kemi och bilologi breddningarna, samt läste upp betyg i två-tre ämnen till men jag tror inte det behövs.

vad har du för ämnen kvar?
    Vad härligt för dig! Och vad skönt att jobba i ett år för att bara vila ut hjärnan. Jag har typ matte b-d kemi B fysik a+b som jag ser som utmaningar. Sen kanske måste ja ta breddningar i dessa för att komma in på läkarlinjen typ...

Det känns ganska tufftObestämd
  • Livaro
    hudosil skrev 2011-04-07 17:17:47 följande:
    Gud vilken bra tråd! Jag har hängt i dom andra hermods trådarna utan att få nå svar.
    Jag läser också på hermods för att få mitt slutbetyg, fick samlat betygsdokument när jag gick ut.
    Jag har hunnit läsa Psykologi B och naturkunskap A. Nu har jag skrivit in mig på Ma A + B samt religion A. Skulle vara superkul om nån ville dela med sig utav uppdragen så jag kan börja klura lite redan nu och läsa. Mina kursér börjar inte förrens i juni men det är ju alltid bra att ligga före. Sedan ska ja även läsa meritpoäng som hör till behörighet 5.

Någon som har uppdragen i Ma a + b samt religion a? Uppskattas enormt mkt isf om ni skulle vilja skicka de till mig.

Lycka till nu allihopa!
    Hej hudosil! Trevligt med lite nytt folk på tråden! Vill gärna hålla tråden levande. Jag fick oxå samlat betygsd. från gymnasiet har lite erfarenhet av hermods. Hur gick det med Naturkunskap A kursen och vad ska du söka vidare på? Har du fått frågorna till matten och religionen?

hälsning,
    livaro!
  • Livaro
    hudosil skrev 2011-04-12 18:50:19 följande:
    Hej! Jag fick Vg i Na A o Mvg i Psyk B. Nu har jag skrivit in mig på Ma a samt b och religion a. Nej, jag har fortfarande inte fått uppdragen men väntar ivrigt på att någon vänlig själ kanske har dom =).
    Grattis till dina betyg! roligt att det gick fint! Hur har det gått med resterande uppdragen inför dem nya kurserna?
  • Livaro
    Serenity8 skrev 2011-08-08 20:53:57 följande:
    någon här som har läst samhällskunskap b via hermods?=)
    tyvärr så läser ja samhällskunskap a nu... men du kan få bra tips via knotans blogg tror hon har läst sam.b.
  • Livaro

Okey då har man börjat med Kemi B... hoppas ni som oxå läser den kursen kan hoppa in här och berätta lite om vad ni tyckte om den... gärna oxå ifall någon har haft Ingemar på hermods som lärare?

Flört

• Livaro
    jaja1 skrev 2011-07-25 16:16:16 följande:
    Roligt! Okej så du har 22.5 när du är klar med dessa ämnen? Jag ska inte läsa Fy B för jag fick MVG på gymnasiet. Jag tänkte att jag tar ett ämne i taget och har börjat med Kemi B . Sen ska jag läsa Fy A och Bi A och B:

Jag har Johan Hernäs. Hur utförligt skriver du på labbrapporterna?
    hej!

har du fått mvg i alla andra ämnen eller ska du läsa upp dem oxå för att uppnå 22.5 i snitt? Har du tagit meritpoängskurserna oxå då till läkarprogrammet? Jag är på Kemi B nu precis som bäver men det verkar vara assvårt... vad äre du tycker är lätt med Kemin? Jag är nyfiken =)
  • Livaro
    jaja1 skrev 2011-08-23 10:08:53 följande:
    Jag har fått MVG i alla andra ämnen. Så jag har bara Ke B, Fy A, Bi A och B kvar.  Dock har jag läst upp några mattekurser genom att göra prövningar och engelska på komvux. 

Har sökt till komvux nu med men det är typ omöjligt att komma in när man redan har ett betyg. Speciellt om man redan har VG som jag. Om jag inte kommer in, ska jag läsa alla kurser på Hermods.

Vill så gärna bli klar till våren men det ser svårt ut. 

Läser du alla ämnen för första gången? Då har du också större chans att komma in på läkarprogrammet sen än med oupptentade betyg.
    Hur gåre med Kemi B-kursen lalala1? jag håller på med första kapitlen i boken nu... Glad har du B.S i den kursen?
  • Livaro

men då har du tur för han är jättesnäll men det är b.s oxå =) ja e på kapitel tre o de går ganska bra faktiskt.. Hare gått MVG på uppdrage då? E på mitt första nu!

• Livaro
    hudosil skrev 2011-10-06 13:45:09 följande:
    Hej alla! Kan någon vägleda mig lite inför muntan till Ma A. Jag är suuuuuuuuuuper nervös. Jag är urusel på matte och har alltid haft extrahjälp i skolan. Siktar på ett G och får jag det är jag världens gladaste =)

Så vad ska jag träna på extra och tänka på?
    Hej Hudosil!

Jag lovar dig, det är lugnt! Jag har oxå alltid haft problem med matematik och tyckt att det är som att vara i en komplicerad labyrint. Men Det är ändå så att du har ju kommit hit långt så låt inte rädslan vara i vägen och bara kör på! Om du vill ha ett G så är jag säker på att du kommer att få det.

Glöm inte att läsa igenom sutdieguiden och försök att ha en översikt om vad a-kursen går ut på. Vad äre som läraren tar upp ofta i uppdragsfrågorna? Och Det kommer gå bra.

Uppdatera sen om hur det gick, skulle vilja veta om du blir världens gladaste =)
  • Livaro
    hudosil skrev 2011-12-20 13:51:01 följande:
    Hej!

Ska ha muntliga i svenska b samt matte b om ca 1 vecka. Är det någon som kan tala om vad som är viktigt att träna på?

Har Anne Gloppestad i svenska b
    Senad Sveraka I matte B

Jättetacksam för hjälp!
    Hej hudosil...
    har tyvärr inte gjort muntan på dom... lessen men det kommer gå bra!
    Berätta gärna sen hur det gick..

Lycka till.
  • Livaro
    hudosil skrev 2011-12-29 18:43:30 följande:
    någon som kan rekomendera vilken kurs jag ska läsa
    saknar ytterligare 100 p

geografi a eller historia b ??
    tycker att alla A kurser generellt är lättare men Historia B verkar mer intressant liksom° Hur gick det med muntan?
Svar på tråden Kemi, Matte, Engelska, Fysik, Biologi, Hela gymnasiet på hermods