Inlägg från: Livaro |Visa alla inlägg
  • Livaro

Kemi, Matte, Engelska, Fysik, Biologi, Hela gymnasiet på hermods

Heej allihopa!!!

Tänkte starta en ny tråd för hermodsstudenter!!

Jag har kommit i underfund med att det är svårt att läsa distans när det gäller självdiciplinen! Att bolla tankar och hjälpa varandra (ärligt!) kan faktiskt vara till fördel speciellt vi som har mycket annat med familjeliv, hehe!

Själv tänker jag söka till Läkarlinjen men har varit fruktansvärt sjuk (vet ej om ja e frisk helt ännu ) Men det är bara att se positivt på det hela!
    Så jag bor i Västerås och pluggar Kemi A, Engelska A, Matematik A. Jag kan svara på frågor som rör dessa ämnen och även Biologi A och Etik och Livsfrågor Skrattande Så hojta på!!

Om du läser liknande ämnen eller vill också söka samma kurser så kan ni få min msn adress då kontakten blir effektivare!

Nu vill jag veta hur ett Muntligt förhör på Kemi A och Ma A går till? Är det så att man blir förhörd på tidigare uppdrag eller kan läraren ställa frågor som han/hon hittat på fast som rör ämnet?

Hjärta peace!

• Svar på tråden Kemi, Matte, Engelska, Fysik, Biologi, Hela gymnasiet på hermods
  • Livaro
    Hej, Marie78!

Till att börja med så är det bra ifall man
    gör om alla bråktal till decimaler.  adderar ihop dem och utgår från att 1 är ju en hel. Sådärja! Nu bör din syster klara sig själv härifrån Flört

//Livaro
  • Livaro
    Men om du tänker på hur du kom fram till att det ska bli 1/6.
    Gjorde du ngn beräkning, fick svaret från facit eller utgick du från att det är 6 pers som ska dela på 1 pizza? Bolla lite grann med tankarna och försök att kolla i kursboken. Det hjälper mkt mer än man tror ;)

Och det stämmer att när man omvandlar bråktal till decimal så är det bara att klicka i miniräknaren och dividera alltså 1/4 = 0.25 omvandla detta i procent blir det 0.25 x 100 = 25%
  • Livaro
    @Nachea

Jag har läst den så du kan fråga på vad du vill. Fick ett mvg i betyg blev så stolt!  ;)
    Vad satsar du på? är det en meritpoängskurs för dig?
  • Livaro

hahaha! Pinsamt av mig som tänkte heeeelt fel! Sorry... Skitbra att det finns folk som hjälper med dom rätta svaren!

Puffar tråden lite igen:

Hur ser det ut med Eng A på muntan? Pratar man om dom tidigare uppdragen eller ska man bara prata? Obestämd

• Livaro

Är det läkarutbilningen du ska söka till? Det är mitt mål iallafall men det är så långt dit känns det som.

Du kommer att få mvg ganska säkert tror jag. Det handlar om att du kan diskutera vad etik o moral är för ngt o skillnaden. Man ska alltid utgå från vårdtagaren... det är dom du alltid ska fokusera på.

Lycka till.. :)

• Livaro

Den är lätt och jag kommer att hjälpa dig. Du kommer förhoppningsvis få mvg vilket jag tror. Det är en bra kurs o du kommer att lära dig utav den mkt. Så maila om du fastnar.

Själv har jag hängt mig över att kemin ligger över som ett lock! Är så himla trött på att plugga distans. Skulle vara skönt om man träffade ngn som oxå pluggade exakt samma ämnen o hade samma mål liksom. Då skulle man kunna hjälpas åt...

• Livaro

Kemin är skitsvår, men jag är nog mer trött på det mesta just nu. Det går upp o ner  ibland men just nu har jag en ner-period.  Jag vill ju läsa till läkare. Men samtidigt som det verkar bra så är det så himla långt kvar. Vet inte hur ja ska gå tillväga.

Just nu försöker jag hitta en serie som gick på tv4 tror jag, Om läkarstudenter typ...känner du igen den?

• Livaro

Oj hur många ämnen läser du? Låter som många! Jag tar bara distans och det är inte lika roligt som jag trodde. Den sociala biten fattas stort. Skulle sååå gärna redan söka till hösten och då kanske man kommer in får en nystart! Önskar det av hela mitt liv! Vore toppen om man kunde träffa ngn som vill hjälpa en extra som en personlig tränare fast personlig lärare snarare!  Har matte, fysik kvar. Inte lite o bita i! Obestämd

• Livaro
    85victoria skrev 2011-03-07 09:44:47 följande:
    ska precis som du du ta mig in på läkarlinjen med hjälp av Hermods :) Men undrar nu hur fungerar det att läsa Ma C på distans? Hur ser uppdragen ut och framförallt hur ser den MUNTLIGA delen ut? har jätte svårt för matte från början men att prata matte känns mest omöjligt... :( 
    Du får 4-5 uppdrag med ca 8-10 frågor som du måste besvara skickar in dem och sen ger läraren förslag på muntliga. Det gäller att du ska kunna förklara hur du räknar ut. Liksom "till det här talet använder jag den här regeln" och exempelvis att alltid säga "sedan multiplicerar talet, här är derivatan .. ..." Förstår du.. Alltså du ska prata matte med MAtermer.

Man tror alltid det i början, att det ska vara jättesvårt. Men jag lovar att lärarna jag har hittills haft är jättebra och förstår att man är nervös. Hur många ämnen har du kvar? Och vilken linje gick du i gymnasiet? Skulle vara jättekul att få hänga med. =) Så kan man hjälpa varandra oxå Flört
Svar på tråden Kemi, Matte, Engelska, Fysik, Biologi, Hela gymnasiet på hermods