• Banob

Bakteriell vaginos

Såg att det pågick en diskussion om BV här. Kul, om man får säga så för de flesta
    trådar verkar vara några år gamla. Skulle vara jätteglad om ni här fortfarande ville diskutera
    och svara på en del funderingar jag har, för jag tror också att jag har BV, det finns inget annat det typ kan vara.
    Det uppkom första gången efter att jag haft samlag med en kille som jag inte hade haft förut.
    Har tyvärr om man får säga så, haft flera olika killar i höst, men inte haft några alls problem och min fitta har alltid varit fräsch. Den har knappt luktat något alls, så efter att jag haft sex med denna kille så började det lukta skunk och styrkan har varierat. Trodde att  det kunde vara att jag bytt p-piller eller att jag hade parfyrmerat sköljmedel i underkläderna, men det är det inte. Har även varit på UM och testat mig för alla tänkbara könssjukdomar och gjort gravtest, så jag antar att jag får lämna ödet åt att det är BV, tyvärr.

Men jag funderar verkligen på om det är sexuellt överförbart. En del källor hävdar att det inte är det,
    medan andra källor menar på att det finns det som tyder på detta. Ser ju att ni har diskuterat att även
    partnern har behandlats. Och eftersom jag haft sex med flera olika i höst men bara märkt av det med "honom" så antar jag att det kan vara smittosamt eller? Men finns det ingen kännbar effekt hos killen med dessa baktierer? Börjar inte hans könsorgan att lukta?

Sen undrar jag också hur man ska göra efter behandling. Läste att man måste tvätta underkläder i 60 grader osv. Vad är det egentligen för slags bakterier? Det är väl inte vanliga hud och anusbakterier för såna lär väl ändå komma i kontakt med slidan? Men om jag går till en läkare nu och behandlar mot detta förutsatt att det är det. Ska jag då tvätta alla mina underkläder och typ påslakan osv i 60 grader (kanske även byxor?) så att de inte kommer tillbaka. Jag vet ju inte hur lätt de återkommer, men hur har ni gjort?

Har också läst att sperma och blod alkaliserar slidan. Men om man blir behandlad mot BV så borde det ju inte spela någon roll sedan, så länge man inte har bakterierna inuti (tycker jag iaf). Innan jag fick BV så har ju jag oftast låtit killar spruta i mig utan problem. Men jag har ingen aning om hur försiktig man måste vara efteråt för att BV inte ska komma tillbaka? Jag kommer inte direkt våga ha sex på ett tag, men det är klart att jag undrar om t.e.x jag kan få BV igen genom att onanera eller ha oralsex?

Teoretiskt tycker jag iaf att man borde kunna ha sex utan kondom om det är med en kille som inte har dessa bakterier. Och har han dessa bakterier så lär de väl spridas ändå trots kondom, tycker jag iaf. Vad säger ni med mer erfarenhet?

• Banob

Kom att tänka på en sak. Tror ni att slidan kan vänja sig vid dessa bakterier efter ett tag?
    Alltså att den anpassar sig eller vad man ska säga?
    Sen undrar jag också om ni tror att det kan ha betydelse om man har sex med
    svenska eller utländska killar. Det var nämligen efter jag haft med en utländsk kille
    som jag fick BV och de kanske har en annorlunda bakteriekultur som inte matchar min slida? Eller?
    Vad har ni för erfarenheter?

• Banob

Ville bara säga att jag nu ätit både Flagyl och Dalacin.
    Men penicillin är skit har jag insett. Det dödar ju även de goda bakterierna.
    Hittade en intressant e-bok på nätet på engelska som hette "3 days to permanent bacterial vaginosis relief".
    Och det står mycket mycket intressant där angående detta.
    Vad man ska göra och inte göra, vad man bör äta och inte äta, vilka kemiska ämnen som man absolut inte ska ha i tvålen när man duschar, villken effekt brist på vissa vitaminer har samt sömnen och stressens betydelse och en massa andra grejer som verkligen stämmer överens på mig. Boken hävdar att bl.a. att BV är ett tecken på att hela kroppen är i obalans precis som dålig andedräkt och en irritabel tarm. Själv trodde jag att jag hade fått BV av en speciell kille eller eftersom jag haft några olika sexpartners förra hösten (dock har jag haft flera sexpartners förut också, men aldrig drabbats). BV handlar sålunda inte enbart om det. Visst ökar risken om man har olika sexpartners, men när jag själv tänker efter så beror nog det mesta i huvudsak på att jag haft en rejäl obalans i min kropp. En ganska så stor omställning som började i höstas med oregelbundna mensblödningar, byte av p-piller, enorm inre stress med studier, flytt m.m., nedstämdhet då min sambo och jag separerade. Jag började dricka mycket mer alkohol, åt mycket skräpmat, införde en helt ohållbar sömn-rytm somnade 3-4 på natten och klev upp 8-9 på morgonen och massa andra saker. Därför är det inte alls konstigt att jag fått BV. Jag har ju "gjort" precis allt man inte ska göra/äta plus att jag haft några olika sexpartners.

Så nu har jag inlett nya vanor för mat, sömn, stress, vitaminintag och en massa annat värt att läsa från boken.
    Jag har även nu levt i celibat i snart 3 månader. Jag har boken i PDF-format och funderar på att göra en förkortad svensk översättning också eftersom jag inte riktigt förstått allt och behöver slå upp en del ord. Någon som är intresserad? Hör av dig i så fall. Bara glad om jag kan hjälpa till på något sätt för att gå runt och äta penicillin är inte hållbart och det funkar ju inte så bra heller. BV kan brinna i helvetet!

Svar på tråden Bakteriell vaginos