Bakteriell vaginos
Såg att det pågick en diskussion om BV här. Kul, om man får säga så för de flesta
trådar verkar vara några år gamla. Skulle vara jätteglad om ni här fortfarande ville diskutera
och svara på en del funderingar jag har, för jag tror också att jag har BV, det finns inget annat det typ kan vara.
Det uppkom första gången efter att jag haft samlag med en kille som jag inte hade haft förut.
Har tyvärr om man får säga så, haft flera olika killar i höst, men inte haft några alls problem och min fitta har alltid varit fräsch. Den har knappt luktat något alls, så efter att jag haft sex med denna kille så började det lukta skunk och styrkan har varierat. Trodde att det kunde vara att jag bytt p-piller eller att jag hade parfyrmerat sköljmedel i underkläderna, men det är det inte. Har även varit på UM och testat mig för alla tänkbara könssjukdomar och gjort gravtest, så jag antar att jag får lämna ödet åt att det är BV, tyvärr.
Men jag funderar verkligen på om det är sexuellt överförbart. En del källor hävdar att det inte är det,
medan andra källor menar på att det finns det som tyder på detta. Ser ju att ni har diskuterat att även
partnern har behandlats. Och eftersom jag haft sex med flera olika i höst men bara märkt av det med "honom" så antar jag att det kan vara smittosamt eller? Men finns det ingen kännbar effekt hos killen med dessa baktierer? Börjar inte hans könsorgan att lukta?
Sen undrar jag också hur man ska göra efter behandling. Läste att man måste tvätta underkläder i 60 grader osv. Vad är det egentligen för slags bakterier? Det är väl inte vanliga hud och anusbakterier för såna lär väl ändå komma i kontakt med slidan? Men om jag går till en läkare nu och behandlar mot detta förutsatt att det är det. Ska jag då tvätta alla mina underkläder och typ påslakan osv i 60 grader (kanske även byxor?) så att de inte kommer tillbaka. Jag vet ju inte hur lätt de återkommer, men hur har ni gjort?
Har också läst att sperma och blod alkaliserar slidan. Men om man blir behandlad mot BV så borde det ju inte spela någon roll sedan, så länge man inte har bakterierna inuti (tycker jag iaf). Innan jag fick BV så har ju jag oftast låtit killar spruta i mig utan problem. Men jag har ingen aning om hur försiktig man måste vara efteråt för att BV inte ska komma tillbaka? Jag kommer inte direkt våga ha sex på ett tag, men det är klart att jag undrar om t.e.x jag kan få BV igen genom att onanera eller ha oralsex?
Teoretiskt tycker jag iaf att man borde kunna ha sex utan kondom om det är med en kille som inte har dessa bakterier. Och har han dessa bakterier så lär de väl spridas ändå trots kondom, tycker jag iaf. Vad säger ni med mer erfarenhet?