• plopp76

Modifast(are)

Hej!

Är ny på Familjeliv och hittade er tråd, är det ok att hänga på?

Jag började 1:a juli med Modifast, så idag är det dag 4. Jag kastar in ursprungsfrågorna i tråden och besvarar dem:

* Hur länge gick du/tänker du gå på det (ren/blandkur)?
    Min tanke är att jag ska köra nån form av kombinerad kur i 3 veckor, se hur jag mår och mår jag bra och det fungerar så kör jag tre till. Så här tänker jag: Frukost blir två kokta ägg och ca 100 gram keso. Variation med yoghurt och bär tex. Snåla proteinrika frukostar. Sen fördela 3 påsar Modifast under dagen som det passar.
    Efter tre veckor: Om jag känner att det behövs så tar byter jag det mål jag äter från frukost till vanlig middag.

* Hur mycket gick/vill du ner?
    Jag har ca 25-30 kilo att gå ner, landar jag på -25 så är jag supernöjd. Det är snyggt med kurvor! :)

* Var/är du nöjd med smakerna/utbudet?
    Jag har provat choklad (ok), jordgubb (bra), vanlij (bra), banan (bra), choklad och vanlijpuddig (mycket bra).

* Vilken var/är din favoritsmak?
    Helt klart just nu efter så kort tid, båda puddingarna. Känns mer mättande och är supergoda.

* Hade/har du några biverkningar?
    Inte just nu. Hade lite ont i huvudet dag 2 och 3. Men inte så att jag led av det, mest molande.

Ok, så kommer min vikt då... *huvva*

Vikt: 93,7
    Längd: 162

Jahapp, det var det. Jag kan ju berätta att jag gått på pulverdiet förut men att jag tappat motivation. Jag vet att det fungerar ganska bra för mig om jag bara ger mig f*n på det. Så nu var det dags igen. Ska på ett bröllop i september och vill ha en fin klänning då. Så... nu kör jag. Förra gången jag lyckades, för jag har provat nåra olika och haft varierat resultat, så åt jag Cambridge. Fungerade bra och jag var nöjd med de flesta smakerna. Tycker dock hittills att Modifast känns bättre för mina smaklökar :)

Har svårt att hålla mig från att väga mig varje morgon, men har lovat mig själv att inte väga mig förrän på fredag.

Ok, men det var allt för mig, hoppas kunna rapportera på fredag om framgång! Skrattande

• plopp76
    BeccaStina skrev 2011-07-04 20:00:30 följande:
    Välkommen plopp76!!! du skall se att det kommer gå jätte bra! :)
    Tack!

Jag hoppas det med :)

För egen del har jag hittat det här med LCHF och kört det ett tag nu innan Modifast. Trivdes kanon med det! MEN gick inte ner i vikt. Nu har jag lärt mig mer om det och insett att jag fokuserat fel... För lite protein och fett var mitt problem.

En fråga nu, jag vill ju köra LCHF sen igen. Hur ska jagtänka under övergången? Jag har en plan, vilken ser ut så här:

När det är dags att börja äta igen, så ser jag till att utesluta alla uppenbara kolhydrater som ris, pasta potatis, spannmål och socker. Mycket protein och grönt med andra ord. Sen, när jag fasat över helt och inte äter modifast längre, då lägger jag på fettet.

Rätt eller fel?

Jag tänker att med LCHF ska jag äta max 20-30 kolhydrater per dag. En påse modifast innehåller ca 25, så det går inte att köra det ihop. Jag vill verkligen köra LCHF för det passar mig väldigt bra som livsstil, så vad tror ni? Dte borde väl vara en strategi?
  • plopp76

Hej på er!

Jag hade vägning igår. Första veckan visade -3,9 Skrattande Mycket bra för motivationen kan jag säga!

Så klart är det mycket vatten och så där, men i hjärnan spelar det ingen roll :)

Kram på er och kör hårt!

• plopp76

Välkommen Veronica 1984!

Bra jobbat, lycka till!

Jag hade invägning igår igen, fredagar är dte för mig. Jag hade gått ner 0,5... men ok, sammantaget är det ju 4,4 på två veckor så egentligen är det ju inte så farligt. Bättre ner än upp!

• plopp76

Hej hallå!

Vägning idag = -1 kg prick.

Helk ok... men man VILL ju så mycket mer! Skrattande

• plopp76

Det rekomenderas väl 3 veckor utan inrådan av läkare. Tror att alla tillverkare av pulver endast får rekomendera 3 veckor. Men jag vet MÅNGA som kört ren kur i fler veckor, inkl jag själv. Men det viktiga är ju att man mår bra och inte lider av sin diet.

Jag tar vecka för vecka, är inne på min 4:e nu. Vägning imorgon. Just nu flyter det superbra och jag mår kanon. Men vissa dagar så känner jag mig inte kry i kroppen av dieten och då äter jag. Känner att det inte behöver vara svårare än att lyssna på kroppens signaler.

En del blir ju väldigt hårda i magen och det tycker jag att man ska vara uppmärksam på. Just kroppens egna signaler. Andra blir yra och deprimerade. Då måste man ju hantera det och lösa det.

Men mår man bra och det fungerar, så är det nog för de allra flesta ingen fara att köra mer än 3 veckor Glad

• plopp76

Sundance kid: Ja, precis, det är nog olika hos alla tillverkare.

Jag skrev att jag kör ren kur... det gör jag inte, tänkte inte på min formulering :)  Jag ser det som ren kur för det är inte ett riktigt mål mat som jag kompletterar med. Jag tar en shake på morgonen, sen går jag en långis med hundarna. Faktiskt så går vi en mil varje morgon. Skönt!

Sen kring lunch tar jag en shake eller en pudding. Till puddingen har jag lite tinade hallon... MUMS! Och som middag vid 16-17 kör jag två kokta ägg och keso med lite bär (eller ett kokt ägg och en halv burk tonfisk blandat med keson, lite kryddor med så klart.), sen är det en shake eller pudding igen vid 19-20.

Jag har en tendens att bli så hungrig på kvällen och det är då mitt skåpätande sätter igång. Så för mig fungerar detta bra. Jag får in mig lite innan vi går ut på morgonen, sen lite lunch. Att äta äggen och keson blir min möjlighet att få tugga och så håller dte igång magen. Sen kvällsmålet blir istället för skåpätande.

Jag har tidigare kört ren kur, men då tappade jag kontrollen efter 1,5 vecka. Blev nästan besatt av att leta efter nåt att äta i skåpen. Nu har jag hållit ut i 4 veckor idag, så detta passa mig bättre. PLUS att om jag blir bortbjuden på middag eller nåt så är det inte någon katastrof för magen heller, den slår inte bakut eftersom jag äter lite vanlig mat varje dag.

Invägningen idag gav 0,9 kg. Jag måste vara nöjd, visst måste jag? Jo, det ska jag vara :) Man vill så mycket mer, men å andra sidan så hade jag gått UPP 0,9 varje vecka under lång tid... då skulle jag ju se ut som ett hus. Jag tänker att det tagit LÅNG tid att lägga på sig, då kan det ju få ta lite lagom tid att gå ner.

Men ser jag det då på 4 veckor, som det blir idag, så är det ju 6,4 kg. Så då känns det inte lika dåligt! Det är ju 1,6 kg per vecka. DET skulle ju vara helt ok om det fortsatte med :)

Pepp till er alla!

• plopp76

MÅSTE bara säga en sak...

Vaniljpuddingen med lite tinade hallon... GALET gott! Som efterätt :) Och av nån anledning känner jag mig mättare med puddingen än med shakerna. Nu rusa till jobbet!

• plopp76

Ny invägning: Minus 1,5 :)

Det är skiiiitbra ju! Nu jävlar... nu tutar vi och kör! :)

• plopp76
    Sundance Kid skrev 2011-08-07 13:24:48 följande:
    -2,4 står min våg på. Inte helt nöjd (mycket vill ha mer, hehe) .. men allt är bättre än ett + anser jag :)
    Jag skulle vara grymt nöjd med et :) Men som du säger, mycket vill ha mer!

Jag kämpar på och antar att lyckoruset som tar tag i en ibland är bara att haka på. Det syns nu på kläderna att det händer grejjer. DET är kul!

Mätte mig tyvärr inte vid start... dumt! Men jag ska ta mått på fredag! (Skulle gjort det i fredags... men glömde det.

Nu kör vi hörrni! PEPP!
  • plopp76

Invägning... minus 0,5. Inte nöjd... men samtidigt... det är ju iallafall neråt Glad

• plopp76

Jag hade en ordentlig prövning igår... och idag med för den delen. Hela dagen gick bra, men på kvällen kom min kompis hem (vi är kombos :), kompisar som bor ihop..) och hon hade med sig ett gäng tjejer... Möhippa!

Tjejen som ska gifta sig känner inte jag så där jättebra så jag var inte med på dagen. Men iallafall så kom dom hem och lagade svingod mat och det doftade ljuvligt.... sen dukades det fram godis och chips... och efterätt. Usch vad jag kämpade! Men det slutade iallafall med kanske 5-6 godisar och en näve chips.

Egentligen är det ju inget att vara uppgiven för... men det känns inte så kul idag. Jag vet ju att varje snedsteg är mänskligt och att dte är "bara" att köra på. Idag finns det dock HUR mycket som helst kvar i skåpen. Än så länge har jag hållit mig, men det är inte roligt. Sen ska vi på bio dessutom ikväll. Och min allra störtsa last i livet är popcorn... Strålande.

Men jag tänkte skära en måltidsbar i mindre bitar och ta med i en påse. Så känns det LITE som godis iallafall. Vatten tar jag med hemifrån... eller köper en smaksatt Loka eller nåt.

Jag hatar att tappa kontrollen! Men jag bara SKA ha bra resultat på vågen på fredag!

• plopp76
    Sundance Kid skrev 2011-08-14 19:55:49 följande:
    Idag visade vågen - 1,2 kg. Det går neråt sakta men säkert i alla fall =)
    BRA JOBBAT!
  • plopp76

Ok. En ganska trevlig invägning... minus 1,1 kg. Så klart man vill mer. Men ett kilo i veckan är ok. Eller det är bra!! Bra är det!

Snart iväg på semester och prövning... håll i bara, håll i :)

Svar på tråden Modifast(are)