Inlägg från: Luella |Visa alla inlägg
  • Luella

har ett biologiskt barn och skall adoptera ett syskon

Vilken trevlig tråd. Vi funderar också på att adoptera ett syskon till vår bio-dotter så jag hoppas på fler berättelser.

• Luella
    tinaek skrev 2011-01-07 12:46:33 följande:
    Ja, jag har fått helt underbara berättelser och mycket tänkvärda tankar och ideér kring detta.

Hur gammal är er bio-dotter, Karmosin? Vår son är nu 3 år nu
    Vår dotter fyller 2 år i slutet på mars. Vi ställde oss i kö hos BFA när vi försökte få henne så vi har lite kötid nu. Problemet är den där föräldrautbildningen. Vi vet inte hur vi ska lyckas få barnvakt alla kvällar som kursen går utan att berätta för någon vad vi gör. Jag tänkte vänta lite med att avslöja det, iaf till hemutredningen är klar. Hur har ni gjort?
  • Luella
    Pulkåkarn skrev 2011-01-08 12:39:16 följande:
    Tinaek: Vi var i Taiwan sommaren -08.
    Karmosin: Vi upplevde samma problem med föräldrautbildningen. Det förutsätts liksom att man inte har barn. Hela utbildningen var dessutom upplagd för förstagångsföräldar. Mkt handlade om barnlöshet och sorgen runt det. Våra frågor rörde ju just adoptionen och hur syskonet skulle reagera. Som tur var hade kursledaren just ett biobarn först och sedan ett adopterat barn.
    Ni som bor i tex Stockholm tycker jag ni ska föreslå Adoptionscentrum att man försöker få ihop en kurs med just biobarn tidigare. Det skulle vara så mkt mer givande. Jag skulle kunna tänka mig att komma och prata på en sådan kurs. Kanske kan blivande storasyskonen delta i allafall något tillfälle.
    Vad trist att det är som du beskriver men vilken tur att kursledaren hade den bakgrunden.

I Stockholm verkar man vara hänsvisad till den kurs som Stockholm Stad ordnar. Eftersom det är billigare med Studiefrämjandet så hade jag tänkt mig den men så blir det inte nu. Jag ska fråga kvinnan som har hand om kurserna om det som du föreslår Pulkaåkarn för det vore ju toppen. Fast just nu är det viktigast att få gå kursen snabbt. Och tack för erbjudandet också, jag ska ta upp det om det känns rätt när jag pratar med kvinnan.
  • Luella
    Pulkåkarn skrev 2011-01-10 21:51:10 följande:
    När vi gick utbildningen så var det AC som låg bakom men man gjorde det i studiefrämjandets regi. Hör med AC också. 
    Jag är lite ny i svängen så det här kanske är duma frågor.

Är det inte hemutredaren som ska godkänna föräldrautbildningen? Jag ringde Studiefrämjandet och frågade om hon visste något om det här och där menade kvinnan att Stockholms Stad hittils har varit hårda med att det ska vara den föräldrautbildningen som annordnas av dom. Jag pratade även med hemutredaren och hon ville inte kännas vid Studiefrämjandets utbildning utan sa att hemuredningen startar så fort dom fått papper på att man avslutat kursen.

Sen står vi inte hos kö hos AC utan BFA. Den utbildning som AC ordnar, är den bara för dom som står i kö hos dom?
  • Luella

Jag är lite orolig för att vi kanske inte hinner att adoptera eftersom min man fyllde 40 i juni förra året och därför vill vi inte basunera ut det för alla människor. Dessutom ska vi göra ett till ICSI och hinner nog göra det innan hemutredningen startar.

Vi har stått i kö i BFAs register i Sverige i 2,5 år så jag hoppas att det går riktigt snabbt att få iväg papper till något land men sen är det ju ytterligare 1-2 års väntan innan barnbesked och sedan ännu mer väntan innan resebesked.

Hur ser det ut för er? Det jag funderar på är när man ska börja prata med vår dotter om det här eftersom allt känns så osäkert.

• Luella

Kul att det kommer in fler i tråden som är i samma eller nästan samma situation!

Jag har också skickat in anmälan till föräldrakursen i Stockholm nu och väntar på svar. Men kvinnan jag pratade med sa att det börjar nya precis hela tiden och att väntan inte skulle vara så lång. Hon sa också att det var ett par som skulle starta nästa omgång som också har ett biobarn som vi skulle få gå med. Är det alltså kursen som går på Södermalm i Stockholms Stads regi du ska gå Kitten? Ring och fråga om du får gå med oss, i så fall är vi ju tre par med biobarn vid samma kurstillfälle. Jag har inte fått startdatum än men jag ska ringa i morgon och jaga på lite tänkte jag.

Spännande med SN-kön AstridEster! Det borde väl inte vara så lång väntetid i den kön eller hur ser det ut? Är det genom FFIA ni ska adoptera?

• Luella
    Kitten skrev 2011-01-18 22:56:06 följande:
    aha.. ja det är med men jag har inte hört någonting, jag skall också ringa dit och höra, det vore bra om man kunde få träffa föräldrar i samma sits
    Skrev du att ni hade biobarn sedan tidigare? Jag ringde idag och dom trodde att en ny kurs skulle sätta igång ganska snart. Hon som normalt är kontakt har varit sjuk ganska länge nu så istället har jag pratat med någon annan där som verkar jättetrevlig. Ring till dom och kolla tycker jag. Jag inboxar telefonnummret som jag ringde idag.
  • Luella
    Kitten skrev 2011-01-20 20:21:20 följande:

hurra, jag fick ett muntligt ok från handläggaren idag att vi får gå familjeutbildingen som börjar om ca 2 vec´kor, känns genast bättre!

Toppen
Svar på tråden har ett biologiskt barn och skall adoptera ett syskon