Inlägg från: tinaek |Visa alla inlägg
  • tinaek

har ett biologiskt barn och skall adoptera ett syskon

Är det någon som har erfarenhet med att redan ha ett biologiskt barn och adoptera ett syskon?
    Funderar en del på hur ens biologiska barn reagerar när man är för att hämta sitt adoptivbarn?!

Någon som har denna erfarenheten och vill dela med sig?

God fortstättning på er! Skrattande

• Svar på tråden har ett biologiskt barn och skall adoptera ett syskon
  • tinaek

Hej
    Tack för era svar!

Måne 72:
    Jag kan tänka mig att vår son kommer att hinna fylla 4 när vi skall hämta syskonet. Hur förberedde ni ert biologiska ban? Hade ni med ngn god vän på resan som hjälpte er och passa ert biobarn när ni åkte över? Har tankar om det kan vara bra? Som avlastning och stöttning liksom?

Tack MiNiMa för ett långt och välskrivit svar!
    Jag vill oxå intala mig om att det är av fördel att ha ett biobarn till det adopsyskonet. Jag vågar oxå se att min son nu kan bana upp en väg för vårt väntade barn. Vad är det för kommentarer som ni har fått höra av allmänheten som man skall vara beredd på?

• tinaek

Tack för jättefint svar, Pulkåkarn. Mycket tänkvärt. Jag blir så glad när ni som svarar verkligen lägger tid till att svara.
    Var det längesedan som ni gjorde den resan till Taiwan?

• tinaek

Ja, jag har fått helt underbara berättelser och mycket tänkvärda tankar och ideér kring detta.

Hur gammal är er bio-dotter, Karmosin? Vår son är nu 3 år nu

• tinaek

Hej Morgonsol!

Ja vi berättade för min syster att vi skulle gå kursen så därför var det inga problem m barnvakt hon erbjöd sig!
    Vi har varit öppna redan från början att vi inte kunde få barn själva så det har varit ganksa skönt. Folk nära o kära vet om vilka kruxigheter det för med sig. Vara ledig hitan o ditan, barnpassning etc. För våra familjer har det nog varrit bra då de känner sig delaktiga med adoption och tankar kring det redan från början. Det har även varit ett sort stöd då man kan bolla tankar och funderingar när de poppar upp.

Pyret - böckerna låter som en bra idé. Får man gå till biblioteket nu då :)

Jag håller med andra i denna tråden som har biobarn, att kursen fokusera mycket på det första barnet i familjen dvs adopbarnet. Det är helt klart en brist i utbildningen.
    Därför jag öppnade denna trådSkrattande

• tinaek

Hej Karmosin

Jag vet att många inte startar hemutredningen förren man har gått utbildningen. Utbildningens syfte, som de berättades för oss, har till syfte att man skall fårstå innebörden med ett adopterat barn och verkligen känna att detta är ngt för oss.
    Vi bor i skåne och gick på den studiefrämjandet stor för. Det var dock ledare som var aktiva hos AC.
    Det är iallafall de som är ledare för kursen som godkänner dig. Jag kan dock inte se att man inte skulle missa på den kursen om man inte har varit frånvarande mer än 2 gånger.

Så var det för oss iallafall
    Lycka till

Svar på tråden har ett biologiskt barn och skall adoptera ett syskon