• Anonym

Nån som jobbar som bilsäljare?

En bilfirma söker nya säljare & chefen där tyckte att jag passade.
    Jag har inte aktivt sökt jobbet men funderar lite på att ta steget och gå på intervju.

Men samtidigt tvekar jag jättemycket om det verkligen kommer funka med familje/fritidsliv.
    Jobba till 18 + lördagar ibland söndagar känns inte riktigt ok.
    Visst kompeseras heljobb med ledigt en vardag, men såvitt jag förstod kommer jag vara tvungen att jobba ganska mycket till 18:00 ändå. )och där klämmer skon mest)
    Deltid som jag har nu är inte aktuellt första 6 månaderna, efter det kan det gå om jag skulle sälja bra.
    Sen måste man ju sälja bra för att tjäna pengar, vilket jag kan tycka kännas lite besvärligt om tex. man måste vabba mycke en månad. Tappar ju jättemånga "bilar" då.
    Skulle,  om jag skulle få jobbet, jobba mycket med företagsförsäljning, är det lättare än privat?

Man får en grundlän första 6 månaderna som är ok, men sen är den jättelåg + provision.

Jag har ett ganska aktivt fritidsliv också med flera aktiviteter som ofta börjar 17:30-18:00 alltså skulle det bli att jag måste åka direkt efter jobb = inte se mina ungar alls de dagarna.

Jag vill verkligen byta jobb, men sälja bilar på dessa tider vet jag inte om det är min grej :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-03 15:00
    Glömde ju frågan:
    Om du eller partner jobbar som bilsälj,
    hur funkar familje/fritidsliv då?
  • Svar på tråden Nån som jobbar som bilsäljare?
  • Anonym (inte själv)

Jag jobbar på bilfirma men är inte säljare själv. År du man eller kvinna?

Våra säljare är alla småbarnsföräldrar och fördelarna är många. De tjänar sjukt bra med pengar som bäst 55 till 60 tusen i bara provision. På semester eller vid sjukdom ingen provision alls. De blir bjudna på lyxresor till Kina, USA osv. av både finansbolag och generalagent.

Jag tror ju deras partner får ta mycket av marktjänsten både i vardagen och när det blir dax för resor.

• Anonym

Har en del vänner som jobbar som bilsäljare, men de är män och har inte så små barn som jag har.
    Sen jobbar deras partners inte heltid. Jag har pratat med den ena & han säger kör, men han vet ju inte riktigt vad det innebär med småbarn & annat utan lever för sitt jobb!
    Tjänar bra gör de ca 40-50  i snitt, men några resor blir de inte bjudna på vad jag vet :) (inget lyxlyx iallfall)

Jag är kvinna, två små barn, fritidsintressen jag inte vill sluta med. Några djur som kräver sitt & en man som jobbar ganska mycket & reser en del. Så därför tror jag inte detta passar mig även om det låter som perfekt jobb för mig..
    Men men... Gärna fler svar om nån har :)

• Anonym (säljare)
    Anonym (inte själv) skrev 2011-01-03 20:08:28 följande:
    Jag jobbar på bilfirma men är inte säljare själv. År du man eller kvinna?

Våra säljare är alla småbarnsföräldrar och fördelarna är många. De tjänar sjukt bra med pengar som bäst 55 till 60 tusen i bara provision. På semester eller vid sjukdom ingen provision alls. De blir bjudna på lyxresor till Kina, USA osv. av både finansbolag och generalagent.

Jag tror ju deras partner får ta mycket av marktjänsten både i vardagen och när det blir dax för resor.
    Rätt logiskt att man inte har priovisin när man har semester eller är sjuk. Du har ju inte lön då heller...
  • Anonym (inte själv)
    Anonym (säljare) skrev 2011-01-03 20:32:03 följande:
    Rätt logiskt att man inte har priovisin när man har semester eller är sjuk. Du har ju inte lön då heller...
    Försökte bara poängtera skillnaderna mellan dåliga och bra månader,

Jag har semesterersättning resp sjuklön har inte du? 
  • Anonym

Den firma jag ev. söker till har ju ingen provision på semstern = dålig lön månaden efter.
    Men semesterersättning har man ju, men vet inet om den baseras på grundlönen eller på hur man sålt året innan.

Ingen mer?

• Anonym (inte själv)
    Anonym skrev 2011-01-04 08:00:15 följande:
    Den firma jag ev. söker till har ju ingen provision på semstern = dålig lön månaden efter.
    Men semesterersättning har man ju, men vet inet om den baseras på grundlönen eller på hur man sålt året innan.

Ingen mer?
    Semesterlönen baseras alltid på intjänad lön, sjukersättning brukar beräknas som ett årssnitt.
  • Anonym (säljare)
    Anonym (inte själv) skrev 2011-01-03 20:47:22 följande:
    Försökte bara poängtera skillnaderna mellan dåliga och bra månader,

Jag har semesterersättning resp sjuklön har inte du? 
    Som alla andra...
  • Anonym (inte själv)
    Anonym (säljare) skrev 2011-01-04 16:48:01 följande:
    Som alla andra...
    Vilka alla andra?
    Har du problem med mina svar så kan du väl svara själv istället för att gnälla på mina. Tillför du någonting till TS?
  • Anonym (säljare)
    Anonym (inte själv) skrev 2011-01-04 16:56:36 följande:
    Vilka alla andra?
    Har du problem med mina svar så kan du väl svara själv istället för att gnälla på mina. Tillför du någonting till TS?
    Alla har sjuklön respektive semesterlön oavsett vad eller vart du jobbar.
  • Anonym (inte själv)
    Anonym (säljare) skrev 2011-01-04 17:08:34 följande:
    Alla har sjuklön respektive semesterlön oavsett vad eller vart du jobbar.
    Ok tack för upplysningen det hade kunnat vara informativt om jag inte redan vetat det.

Har du några tips till TS eller ville du bara informera mig.
Svar på tråden Nån som jobbar som bilsäljare?