• Dimpen

Pappa i september 2011

Den 28 december väckte min flickvän mig med en sådan där teststicka som visade en svag svag linje vilket indikerar att det är graviditet på gång. Vi gick till Apoteket och köpte riktiga, digitala doningar och testade igen. Samma resultat: Vi väntar barn som beräknas pluppa ut i september 2011. Overkligt, spännande och väldigt roligt : )

Det är vårt första barn och både jag och min flickvän är 28 år gamla. Vi bor i Göteborg.

Några andra som hoppas bli pappor i kring september 2011?

• Svar på tråden Pappa i september 2011
  • Rehnish
    Memnok77 skrev 2011-03-19 20:04:25 följande:
    Räkna med att de går över tiden om det är första barnet. De där datumen är inte direkt satta i sten om man säger så...
    Jo tack, det har jag fått höra av grabbarna på jobbet och är förbered på att det antagligen inte blir det datumet som barnmorskan sa.
  • kula

Hallå
    jag ska bli pappa i slutet av augusti, och det känns väldigt bra
    Bor vid Liseberg

Någon som har hittat någon rolig pappapryl eller köpt något roligt än? 
    Har faktiskt köpt en barnsäng dock tyckte min fru det var lite tidigt men men.

Gjorde första ul i måndags 18+2 riktigt fräckt, vi funderar på att göra ett 3d ultraljud vid vecka 24-25
    man känner sig lite mer delaktig när man sett krabaten dock vägrade hon berätta könet för oss på östra.

• janvegan
    Dimpen skrev 2011-01-01 13:15:09 följande:
    Den 28 december väckte min flickvän mig med en sådan där teststicka som visade en svag svag linje vilket indikerar att det är graviditet på gång. Vi gick till Apoteket och köpte riktiga, digitala doningar och testade igen. Samma resultat: Vi väntar barn som beräknas pluppa ut i september 2011. Overkligt, spännande och väldigt roligt : )

Det är vårt första barn och både jag och min flickvän är 28 år gamla. Vi bor i Göteborg.

Några andra som hoppas bli pappor i kring september 2011?
    Grattis Dimpen och alla andra. Vi fick också beskedet att bullen var i ugnen kring nyår. Känns spännande att bli farsa för första gången ... någonsin :D. BM gissade att det skulle bli 11/9. Fast vad är oddsen att det blir den dagen liksom. Vi bor också i götet och vi är 27 resp. 29 år.
    kula skrev 2011-03-30 00:37:54 följande:
    Hallå
    jag ska bli pappa i slutet av augusti, och det känns väldigt bra
    Bor vid Liseberg

Någon som har hittat någon rolig pappapryl eller köpt något roligt än? 
    Har faktiskt köpt en barnsäng dock tyckte min fru det var lite tidigt men men.

Gjorde första ul i måndags 18+2 riktigt fräckt, vi funderar på att göra ett 3d ultraljud vid vecka 24-25
    man känner sig lite mer delaktig när man sett krabaten dock vägrade hon berätta könet för oss på östra.

Härligt att ha Liseberg som lekplats för krabaten :D
    Vi har inte kommit igång med handlandet än riktigt. lite kläder och sånt.
    Sen har vi också köpte en bärsjal. Jag känner att det skulle kännas najs att gå runt med en sådan.
    Jag skulle också vilja höra vad ni andra köper för roliga saker. Hur går det med barnvanarna? Införskaffade än?

3D låter coolt men jag har hört att det inte är speciellt hälsosamt. Hur går era tankar?
  • kula

Tänkte inte så långt att det kan vara farligt med 3d, efter lite googlande så verkar det var samma risker med 2d men att man ska göra så lite ul som möjligt, så det blir nog tänk om tänk rätt

barvagnsfrågan är ju på tapeten kanske urban jungle eller phil and ted, ska kika lite på baby barnmässan som är i april.

Någon av er som har märkt någon monsterförändring på tjejen. Inget här som tur är 

• Dimpen

Hallåj gubbs,

Skoj att det rullar på för er! Det känns faktiskt bara mer och mer spännande ju närmare det kommer (kanske inte så konstigt iof. sig).

Först gjorde vi KUB-test och fick rätt bra resultat på det. Tyvärr så kunde verken jag eller min sambo sluta tänka på det där med Down-syndrom etc., så nu har vi faktistkt tagit ett fostervattensprov också för två veckor sedan. Resultatet på det var bra så det känns otroligt skönt. Får nu hoppas bara att det inte blir något missfall på grund av detta.

Funderar också på om det finns några grymma grejer som man bör förskaffa sig snart. Vi skall nog också gå på Baby/Barn-mässan som är i helgen. Skall bli kul, kanske skall slå till på en barnvagn där kanske. Jag har förstått det som att det skall vara lite rabatter under mässan.

Har ni kommit igång ordentligt med namngivningsdiskussionerna ännu? Det är inte en lätt nöt det där. Jag vet att vissa bestämmer sig när ungen är ute. Typ bara känner in vilket namn den skall få, men tänker att man vill ha bestämt innan så att den får reda på vem den är så snart den kommer ut... : )

Kula, angående "monsterförändringar" så har jag inte sett några sådanna tendenser ännu, *skönt* ; ) Min sambo mår bra nu också då iof. sig, kan tänka mig att hon kan bli väldigt trött om det blir illamående och trötthet osv. senare. Men som sagt, hon är pigg och glad nu så det är skoj : )

• Memnok77

Mitt tips är att vänta med att köpa grejer tills barnet har kommit, man har rätt dålig koll på vad som funkar/vad man behöver innan.

Köp till exempel en billig begagnad barnvagn innan så att man har något och välj vilken snordyr bugaboo ni vill ha när ni testat att ha barnet ett tag.

Bra tips att ha före barnet kommer är skötbord (det på ikea funkar utmärkt), riktigt mjuka fleecefiltar (här är det värt att spendera pengar, man använder dem oerhört mycket när barnet är litet). En mobil att ha ovanför skötbordet/sängen för att distrahera ungen medans man byter. Vagga är också skönt att ha i början. Om ni har tänkt att samsova är det också bra att ha ett baby-nest, kostar inte många kronor och har hårda väggar så att man inte behöver oroa sig för att rulla över på barnet när man sover.

• kula

vilken mvc håller ni hus på? själv huserar vi på kungshöjd, funkar bra efter 2 besök.
    annars rullar det på bra syns knappt något på frugan trots 18+5
    hur ser det ut för er tjej?

angående prylar så verkar den här bra att ha
     www.pappaprylar.se/yoomi-bpa-fri-vaellingflaska-med-vaermare

och den här är tydligen bästa köpet säger polaren som har en 9 månaders tjej
    www.pappaprylar.se/bumbo-babysitter

har som sagt köpt säng 
    www.danskdesign.nu/leander-babysäng-inkl-pocket-resårmadrass-vitlaserad-p-2850.html?osCsid=9c5f3fe3179c696fb0052a38976b0c63
    riktigt snygg design

namnen har vi så gott som klara för oavsett kön men man vet ju inte hur det känns när man varit förälder en vecka eller två det kanske inte alls känns rätt.
    vi är väldigt enade om namnen oxå efter att woldermort, gollom och grinchen blev nedröstat av frugan. hehe

har även passat på att köpa en resa för att se liverpool mot birmingham nu innan man vill vara hemma med familjen.
    har ni killar något ni känner att ni vill ha gjort innan han/hon dimper ner?

• kula

Hur går det för er?

Nu är föräldrarkurs på kungshöjd inbokat och även Annas profylaxkurs i kroslättsfabriker 
    Barnrummet är nästan klart och tvättmaskin/tork beställd
    3 månader kvar... 

• Memnok77
    kula skrev 2011-05-27 14:20:43 följande:
    Hur går det för er?

Nu är föräldrarkurs på kungshöjd inbokat och även Annas profylaxkurs i kroslättsfabriker 
    Barnrummet är nästan klart och tvättmaskin/tork beställd
    3 månader kvar... 
    Två månader kvar. Inga som helst förberedelser eller något inhandlat (eller det är inte sant, vi har köpt en ny vagn). Nu är det visserligen mitt andra barn så jag har det mesta klart här hemma. Men det är rätt stor skillnad mot förra gången känner jag.
  • Studentpappa

Sällar mig till september-skaran här. Vi har beräknat den 18:e så jag antar det kan bli okt också med lite otur eller vad man ska säga..
    Vi har köpt spjälsäng, skötbord, vagn och babyskydd har massa saker att få ärva av syrran så jag vet inte om vi behöver köpa något mer senare heller. Ska väl vara mer filtar och kläder antar jag.

Kommer bla ärva en sådan där babysitter som var länkad här ovan den verkade kanon! Dom hade sin senaste dotter på matbordet i en sådan bra uppsikt hela tiden om de behövde göra något annat en liten stund.
    Har väldigt dåligt med förslag på namn om det blir en pojke hur har ni andra det?

• Calle 075

Tjena gubbar.

Blev mycket glad när jag hittade er, (första gången jag är här).
    Vi bor i Lunden i GBG och väntar våran första i september. här hemma fixas det och trixas för fullt, jag har byggt skötbord och på det ligger redan underlägget med tillhörande gulliga frottédkydd. Eftersom  vi båda har syskon med barn så finns det kläder i mängder här hemma. även mycket av alla andra 10 000 saker som man "måste ha " får vi ärva av släkten. Det enda större vi köpt var en barnvagn på blocket, vips 2500 för en ett år gammal BRIO med alla tusen funktioner och byglar.
    Vi är beräknade till den 22/9 och just nu känns det som att tiden går hur långsamt som helst. Ang namn så försökte jag med få in mina fotbolls idoler men det gick inget vidare, så nu har vi enats om Alvin på en pojke och Ida på en flicka.
    På frågan om det finns något man vill göra innan man blir pappa så finns det inget jag kommer på direkt men visst en resa hade alldrig varit fel, Men en tanke som kommer mer och mer är hur jag värdesätter min egen tid. Jag jobbar som slöjdlärare och spenderade förr mycket tid i verkstaden eller i skogen där jag arbetade med ved och timmer. Kommer jag hinna med detta om ett år? nu känns det som att jag försöker krama ur de sista av alla tillfällen man får.

• Andors

Roligt att läsa om er som fortfarande väntar, vi har våran flicka HEMMA Skrattande ÄNTLIGEN. Efter att haft otur så in i bombens i höstas med utomkvedes med sjukhus vistelse och hela köret. När man fick reda på att min sambo var gravid satt man i bussen körandes på väg hemåt, ni kan ju tänka er vilka blicka man fick när hon talade om det i telefon och man fick världens leende och tjooade till. Vid det första ultraljudet flyttades det framåt 5 dagar från den 20 till den 25 juli, bi tittade på varandra och sa att då finns det inget där finns inte en möjlighet att det kan finnas något alls. Tiden gick och det visade sig att det fanns något där inne, gravid symptomen fanns där, magen växte, första sparken som hon kände, första sparken som JAG kände ( jätte leende ) sen började juli månad. HUGA vilken månad till att gå LÅNGSAMT, 1 dag var en vecka lång, när den 25 närmade sig blev dagarna ÄNNU längre, 25 kom och passerades nu var det riktigt jobbigt, bytte och trixade på jobbet för att kunna sticka med bara ett telefon samtals varsel. Sen på den 30/7 kl18:00 på svärfars 65 års kalas gick så äntligen vattnet och kl 14:07 söndag 31/7 föddes det en liten flicka. Hade sådan tur att det inte var mycket folk på förlossningen utan vi fick ligga kvar där hela tiden, tog bara 20 timmar men vi var ju vakna i nästan 48 timmar.

Bara så ni vet väntande pappor:
    Detta ÄR den mest ljuva härliga häftiga underbara upplevelse man som förälder kan vara med om, känslan av att få hålla SITT eget barn för första gången i sin famn höra första skriket.  Man orkar kollosalt mycket för det lilla livet!!!!!!!!!

• coasters

Hej!

Vi har BF den 30/9 och jag är sjukt nervös!

Ska bli så jädra härligt att få träffa den lille grabben, efter att ha väntat i 9 månader!

Har ni köpt mycket saker?

Vi har köpt nappflaskor, kläder, vagn, skötbord och spjälsäng.
    Som tur är så har lillen galna farföräldrar som antagligen kommer köpa allt som behövs och lite till sen.

Hur lång tid har det tagit för er från det att vattnet har gått tills att den lille har ploppat ut?
    Jobbar i stan och måste ta mig med spårvagn till wieselgrensplatsen och sen bil därifrån, är lite nervös för det faktiskt.

• Studentpappa

Jag sitter med min två dygn gamla dotter på bb nu. Helt otroligt är det jag är konstant livrädd att hon skall sluta andas, trodde aldrig jag skulle vara så hönsig!

Vi fick vår dotter via akut kejsarsnitt då sambon har haft en sakta ökande havandeskappsförgiftning som plötsligt blev akut när en del av moderkakan lossnade. Läkaren berättade att om kakan lossnar helt så dör barnet inom en kvart på ett ungefär riktigt skrämmande att höra speciellt eftersom jag inte var hemma dagen innan!

Måste säga att det var grymt imponerande att se läkare ock sköterskor in action när det verkligen gällde! Från det att läkaren sa att det var dags att springa tills vi var på operation 6 våningar längre ner och dottern var ute tog mindre än 10 min.
    Jag var med inne på op och hann inte reagera förrän dottern var ute.
    Nu är det bara att bestämma namnet och få amningen att fungera sen får vi ev åka hem om kanske en vecka:)

Otroligt stort är det iaf!

• Robert77

10 dagar kvar beräknat tills jag blir pappa......

Allt e fixat.....

Vagn, babyskydd, skötbord etc. etc.

Nu börjar jag bli väldigt nervös. Sambon är lugnare då hon är omföderska.
    Jag har ett bonus på 6,5 år

Nyss ringde hon mig på jobbet och sa att hon hade haft kraftiga värkar.

Ganska svårt att få nåt gjort här just nu..........

• calle81

vilka här inne är från GBG?

• Jani.S

Hej hej. Förstagångs pappa här också. Vi har tvillingar på gång och tjejen ska flytta till Sverige från Storbritannien så det är en hel del att tänka på med det praktiska. Barnen är beräknade till den 15 september. Är det någon som har erfarenhet av att partnern kommer från ett annat land och hur det fungerar. Vi vill att barnen ska födas i Sverige.

Med vänlig hälsning,

Jani

• kula

Är det någon kvar här? Hoppas allt funkar bra Här är dt inga konstigheter Är pappaledig nu i juni , om det är så att någon annan är det så kanske man kan ta en runda med barnen...

Svar på tråden Pappa i september 2011