Inlägg från: skruttplutt |Visa alla inlägg
  • skruttplutt

Ni som köpt barnvagn från USA...?

Är så sugen på att beställa en Baby Jogger City Select och har hittat billigt på www.countrymoosekids.com. Har läst mig till att man måste betala moms och tull när den kommer till Sverige. Är det fler avgifter som tillkommer? Några "fällor" man ska akta sig för eller annat man bör tänka på?

• Svar på tråden Ni som köpt barnvagn från USA...?
  • skruttplutt

men någon måste väl ha köpt från usa...?

• skruttplutt
    Dixie skrev 2011-01-01 22:50:18 följande:
    kolla så du kan betala med ett utländska kreditkort - för vi funderade på att beställa vagn, men alla sidor jag var inne på krävde att man hade en amerikansk adress och att det var samma adress som ägaren till kortet hade....
    Det verkar inte vara nåt problem hos dessa
  • skruttplutt

Jaha trodde det var oftare det fastnade i tullen...=) slipper man det så blir det ju riktigt billigt! blir man kontaktad av tullen å får betala innan man hämtar grejen eller hur funkar det?

• skruttplutt
    salamanca skrev 2011-01-02 17:48:40 följande:
    eller så kan man ju be att få det present inpackat & att de skickar virituellt kvitto.......
    Kanske de kan tom sätta ett kort på med cogratiolations....

Skall finnas en firma som kan fixa det för en, hm-kollar =) 
    så om det är present tar inte tullen det?
  • skruttplutt
    liar skrev 2011-01-10 08:38:17 följande:
    Jag beställde vår syskonvagn från USA och fick efter leverans en tilläggsfaktura från FedEx på posten för tullavgifter på 799 kr har jag för mig. 13% av värdet på vagnen.
    Var det moms i det också då eller?

Jag har fattat det som att man först betalar själva vagnen i det belopp som står på sidan man bestöller ifrån. Moms och tull betalar man när man hämtar paketet, frakt borde väl också betalas då...?
  • skruttplutt
    liar skrev 2011-01-10 09:56:35 följande:
    Jag beställde vagnen från en "butik" på eBay. Där betalade jag själva vagnen samt frakten till Sverige direkt.
    För vagnen och frakten betalade vi 6003 kr med den dåvarande valutakursen (det var $679,99 för vagnen och $225 för frakten).

På tilläggsfakturan från FedEx var det:

Tullavgifter 62 kr (2,7%)
    Moms 592 kr (25%)
    Förskottsavgift 100 kr
    TOTALT 754 kr
    okej! då är det som jag fattat det! ska beställa min under dagen!! =)
Svar på tråden Ni som köpt barnvagn från USA...?