Beatan skrev 2011-01-01 14:43:33 följande:
Tyvärr har jag inget svar på Din fråga men jag har en fråga till Dig (Hoppas det är ok):
Min dotter är beviljad kontaktfamilj och har haft en sådan i nästan ett år. Sedan två månader står vi utan kontaktfamilj pga att de flyttat och därmed sagt upp sitt uppdrag. Finns det någon tidsgräns för hur länge min dotter max ska behöva vänta på en ny familj? Jag vet att det är ont om familjer o vi har en kväll var fjortonde dag (i genomsnitt) + var tredje lördag. Vardagskvällarna är min arbetstid så jag sitter lite "i klistret"
Tacksam om Du, ts eller någon annan kan svara.
Helt okej att fråga ! Jag har dock ingen erfarenhet /kunskap i hur reglerna är när det gäller kontaktuppdrag...
Jag förstår att det måste vara jobbigt att inte ha avlastning nu om ni har haft det regelbundet i 1 år ! Beroende på om / hur lång uppsägningstid er kontaktfamilj hade, borde soc. rimligtvis ha börjat söka ny familj omgående. Tyvärr har du ju rätt i att det är riktigt ont om familjer
Vi har själva tex. valt att tacka nej till kontaktuppdrag då det är så sällan man har barnet hos sig. Missförstå mig rätt nu, men vi vill hellre hjälpa ett barn/ ungdom på heltid. En kontaktfamilj måste ju alltid ha ett rum ståendes tomt för att användas kanske 1-2 ggr / månad. Jag kan tänka mig att det är många som resonerar så, men naturligtvis finns det säkert de som tycker tvärtom också
Sen är det ju så också att det är så viktigt att barnet & familjen matchar varandra så långt det bara går, så att allt känns bra för alla inblandade parter ! Beroende på orsaken till att ni är beviljade avlastning (dvs. hur "krävande" uppdraget är) bidrar nog det också till väntetid på ny familj som passar er.
Jag hoppas att ni slipper vänta alltför länge iallafall ! Prata med din kontakt på soc. och fråga hur länge ni kan tänkas behöva vänta !