• Lindito

"Typiska" danska pojknamn?

Hejsan!

Skulle behöva lite extra hjälp utav er som kanske känner många danskar eller kanske är från Danmark själva!:)

Nämligen så att vi bestämt oss för att hitta ett lite mera "typiskt" dansk namn till våran nykomlingGlad Min sambos pappa var nämligen dansk,så han själv är halvdansj.Han heter även Jensen i efternamn,vilket är danskt.Men har har tyvärr ingen kontakt alls med några danska släktingar så just det med namnen står lite still även om man sökt runt en del.
    Man kan ju ha missat en massa fina namn,så undrar nu givetvis om ni kan ge oss några tips?Flört

Har haft Nikolaj som en "säkerhet" (Ett rysskt namn från början,men ganska vanligt i Danmark antar jag?),men skulle vilja ha några flera att välja mellan:)

• Svar på tråden "Typiska" danska pojknamn?
  • Anki87

Kaj, Tobias, Johnny, Martin, Jack, Max, Kasper, Preben, Torben, Kuno, Tonny, Willy, Magnus, Börge, Paul..

Heter några av dem jag känner iaf :)

• Länisen

Casper är ju jättevanligt. Träffade hur många Casper och Kasper som helst när jag var där, och det var även då jag kom på att jag ville ha det namnet på min egen son.

• Thursday

Här finns Danmarks Statistiks lista över de populäraste namnen:

www.dst.dk/Statistik/Navne/NamesPop.aspx

Jag antar att du inte kommer att tycka att så många av namnen känns "typiskt" danska... men några av pojknamnen på topplistan som jag tycker känns som danska namn (och som funkar på svenska) är:

Mikkel, Christian, Rasmus, Villads, Kasper, Jeppe, Marius, Aksel (dansk stavning på Axel).

Själv är jag heldansk med väldigt danskt efternamn, men uppväxt i Sverige. Min son heter Axel, danskt namn men svensk stavning. Vill inte ställa till problem i onödan för honom.

Ville du ha tjejnamn också? Motsvarande lista för flickor blir:

Lærke (som jag tycker är gulligt på danska, men inte svenska), Laura (inte danskt, men rätt vanligt i Danmark), Mille, Amalie, Signe, Nanna, Nicoline, Katrine, Silje.

Tycker det är svårt med danska tjejnamn som ska funka på svenska, antingen är det samma namn som på svenska fast med e på slutet (Sofie, Julie, Josefine, Emilie) och det blir bara konstigt på svenska, eller så är det namn som i princip ingen svensk begriper. Tycker själv att t.ex. Iben är ett jättefint namn på en tjej men hade aldrig valt det på en ev. dotter som ska bo i Sverige.

• Anki87
    tovediana skrev 2010-12-30 11:19:30 följande:
    eller bestefar
    bedstefar är inget namn väl? Det är smeknamn för gammelmorfar eller gammelfarfar.. eller har jag kanske fel?
  • Gul13
    Anki87 skrev 2010-12-30 11:24:38 följande:
    bedstefar är inget namn väl? Det är smeknamn för gammelmorfar eller gammelfarfar.. eller har jag kanske fel?
    Nej du har rätt.
  • tovediana
    nej du har rätt. Flört
  • Anki87
    tovediana skrev 2010-12-30 11:27:37 följande:
    det var bara det "danskaste" jag kunde komma på, hehe
    haha ok jag blev helt förvirrad :)
  • tovediana
    Anki87 skrev 2010-12-30 11:29:19 följande:
    haha ok jag blev helt förvirrad :)
    Hihi. Förlåt mig Oskyldig
  • Lindito
    Nej,du har rätt:) Är själv från Norge och i Norge så är bestefar betydelse för morfar,farfar m.m:) Men om det finns någon i Danmark som heter så vet jag faktiskt inte;)
  • Lindito

Gud,tack snälla ni för alla fina namn!Uppskattas verkligen!Men ack så svårt det är när det finns så många söta namnSkrattande

• Thursday
    Lindito skrev 2010-12-30 11:40:34 följande:
    Gud,tack snälla ni för alla fina namn!Uppskattas verkligen!Men ack så svårt det är när det finns så många söta namnSkrattande
    Men vad är det för sorts "danskt namn" ni vill ha? För mig spelar det t.ex. ingen som helst roll om namnet i sig är danskt, bara det funkar att säga på danska och inte låter tokigt ihop med mitt mycket danska efternamn. Men Jensen är ju inte så danskt att inte vilket "svenskt" namn som helst funkar med det, och din man pratar inte danska eller har några släktingar som gör det förstod jag det som?

Som du ser på topplistan så är de fem vanligaste pojknamnen 2009 Mikkel, Lucas, William, Emil och Noah. Om man tittar på vanligaste namnen för alla danska män så är topp fem Jens, Peter, Lars, Michael och Henrik. Av de är de väl bara Mikkel som känns osvenskt. Alla de andra är ju rätt svenska namn också. Räcker det om det är ett av Danmarks vanligaste namn, eller ska det vara ett namn så att alla som träffar barnet tänker "oh, han är nog dansk!"?

Klart att man kan döpa en liten gosse till Preben, Karsten, Torben eller Mogens men det är ju ungefär detsamma som att döpa en liten svensk pojke till Lennart, Bertil, Bengt eller Kjelll, dvs det kommer att kännas rätt udda med en nyfödd som heter ett typiskt namn från föräldragenerationen.
  • Lindito
    Thursday skrev 2010-12-30 12:15:18 följande:
    Men vad är det för sorts "danskt namn" ni vill ha? För mig spelar det t.ex. ingen som helst roll om namnet i sig är danskt, bara det funkar att säga på danska och inte låter tokigt ihop med mitt mycket danska efternamn. Men Jensen är ju inte så danskt att inte vilket "svenskt" namn som helst funkar med det, och din man pratar inte danska eller har några släktingar som gör det förstod jag det som?

Som du ser på topplistan så är de fem vanligaste pojknamnen 2009 Mikkel, Lucas, William, Emil och Noah. Om man tittar på vanligaste namnen för alla danska män så är topp fem Jens, Peter, Lars, Michael och Henrik. Av de är de väl bara Mikkel som känns osvenskt. Alla de andra är ju rätt svenska namn också. Räcker det om det är ett av Danmarks vanligaste namn, eller ska det vara ett namn så att alla som träffar barnet tänker "oh, han är nog dansk!"?

Klart att man kan döpa en liten gosse till Preben, Karsten, Torben eller Mogens men det är ju ungefär detsamma som att döpa en liten svensk pojke till Lennart, Bertil, Bengt eller Kjelll, dvs det kommer att kännas rätt udda med en nyfödd som heter ett typiskt namn från föräldragenerationen.
    Du har helt rätt i det du säger!Varför det ska vara just "typiskt" dansk det vet jag faktiskt inte.Mest bara vi som fastnat lite för det danska hållet,då sambon är halvdansk.Sedan så tyckte vi det mest var en kul grej då ingen utav oss är helsvensk.
    Många namn,är som du säger väldigt lika det svenska men är nog mest en "familjegrej" för oss att ha ett namn som lutar mer åt det danska eller kanske Norska.Mycket beror ju även på stavingen:)Vi är väl lite åt det udda hållet kanske,vad vet jag;)
  • tovediana

Läste nu att din man hette Jensen i efternamn. Det gör vi i min familj oxå, men bara jag har danskt förnamn :)

• Ronjas mamma

Bor i danmark har venner som heter Mikkel, Carsten , Nikolaj , Asger , Marius, Bastian mfl..

• Livisu

Efter att ha sett otaliga danska Unga Mödrar verkar samtliga namn vara våra Johan och Erik:

- Kasper
    - Sune
    - Rasmus
    - Lucas

Svar på tråden "Typiska" danska pojknamn?