Inlägg från: Lindybelindy |Visa alla inlägg
  • Lindybelindy

Vad är konst?

Är inte allt konst som skapas? beror väll på åskådarens intryck på det hela. Jag håller med TS men även  provokationer osv klassas ju som konst i vissas ögon och känslor. En form av konst är det eftersom den skappar en känsla av motbjudhet exempelvis.

• Lindybelindy
    hemvärnet skrev 2011-10-14 23:58:34 följande:
    Enligt ett sätt att se det så är allt som skapas med konstnärlig intention konst. Ett enkelt sätt att förklara konst. Sedan är det upp till betraktaren att tolka om det är bra konst eller dålig konst. Vilks konst kan ju objektivt ses som bra då det påverkar människor intensivt men samtidigt som dålig konst då en ganska billig provokation syns igenom. Samtidigt så visar den också på intollerans hos människor vilket kan vara bra, men det kan ju också leda till större klyftor mellan människor. Är det syftet eller omedvetet från konstnärens sida?
    Du har helt rätt. All konst ska inte få folk att känna sig bra. Då skulle det vara ganska tråkigt med konst.
    Jag tror det ligger mycket syfte i det faktiskt.. just det att det blir mer reaktioner på om det är konst som får en annan reaktion än vad konst "ska anses" ge i vissa tycken. Jag tycker det kan vara väldigt fascinerande med konst som får mig att känna lite obehag ibland, osv. Inte bara obehag.. det kan vara rädsla, ilska, funderingar.. Allt är konst! Vare sig man gillar det eller ej. Just som att man får tycka fritt om saker. T.ex. om gudstro, vetenskap, politik så tycker vi alla inte lika. Så är det med konst. Inget är rätt eller fel. Det är min syn på konst...
Svar på tråden Vad är konst?