The sea refuses no river skrev 2012-02-06 14:30:02 följande:
Varför förenklar du så?
Varför måste konst handla om känslor?
Kan inte konst tilltala hjärnan? (som den rådande institutionella konstdefinitionen skulle kunna formulera lite snyggare)
Vilks tar upp en fråga, andra svarar fördomsfullt - vem är fördomsfull? Tror du verkligen att Vilks gjorde den omtalade bilden för att göra högerextremisterna glada? Det var också en bild som hos mig själv (som vid tidpunkten då den var ny var ganska ung) öppnade upp för en massa frågor - är det okej att driva med en religion för att göra en politisk poäng om yttrandefrihet?
Bra konst är antingen socialkritik eller konstkritik i olika former - detta är ett faktum ända sedan postmodernismen för 30 år sedan. Detta hävdar i varje fall 99% av den akademiskt utbildade konsteliten.
Och ja, "eliten" är ett otrevligt ord i sammanhanget. Men så ser faktiskt samhället ut idag.
Tänk ett steg längre än "Vems fördommar är det som den här bilden tilltalar?".
Självklart kan bra konst tilltala hjärnan men det är bara ett tycke från min sida. Det som är bra går oftast bortom en enbart intellektuell sfär, enligt mig.
Som du skriver så visst är exempelvis socialkritik ett bra ämne men det bör för min del gå bortom en endast intellektuell nivå. Håller alltså med på den punkten.
Vet inte säkert om vilks motiv men som provokativ konstnär bör man ha bättre koll på hur ens verk mottas speciellt om man spelar på den typen av strängar.
Anser att det går att göra bra konst på temat utan att för den skullen hamna i ett sådant "guilty by assosiation" läge som vilks hamnar i.