Inlägg från: MadHatter |Visa alla inlägg
  • MadHatter

Vad är konst?

Den vanligaste förklaringen är att "konst är konst när konstvärlden förklarat att det är konst". Och för mig känns det också som den enklaste förklaringen om man absolut behöver en definition.

Dvs det är konst om

Den som skapat verket räknas som konstnär. (Tex genomgått konstnärlig högskola, tex mejan eller Valand), eller på annat sätt blivit erkänd av konstvärlden som konstnär. 

Verket ställs ut i ett konstnärligt sammanhang: tex på ett galleri eller konsthall, eller att verket arrangeras av en liknande institution. Devs att det är konst även om det sker på Centralstationen om Moderna Museet är avsändare.

En viktig del av konstens uppgift är dock konstbergeppet i sig själv. Ernst Billgren har tex svarat på frågan om vad konst är:
    "Kort svar: En fråga.
    Långt svar: På samma sätt som en fysiker är en samling av atomer som försöker ta reda på vad en atom är, så är konst en uppfinning som syftar till att ta reda på vad konst är."

Så väldigt mycket konst som görs handlar om just den frågan "vad är konst" och försöker på olika sätt utmana konstbegreppet. Just detta är ju för övrigt det som ligger bakom Lars Vilks konstnärskap. Han försöker hela tiden utmana konstvärlden och konstbegreppet och svara på frågan om vad konst är.

Vilks rondellhundsprojekt handlade ursprungligen om att utmana konstvärlden. Att man inom konstvärlden menade att man inte var politiskt korrekt och att konst kan handla om vad som helst. Det ville Vilks testa med sina rondellhundar - kan verkligen konst handla om vad som helst.

Sedan har ju projektet växt till något helt annat pga av reaktionerna utanför konstvärlden.

• MadHatter
    tuvamattis skrev 2011-01-29 10:21:11 följande:
    Nja jag håller inte riktigt med. Jag vet att jag har set hans konst men kan i ärlighetens namn inte riktigt berätta hur den såg ut eller om den sa mig någonting överhuvudet taget. Själva hans verk har alltså lämnat mig helt oberörd. Hans person och sättet att provocere på för att bli känd däremot har jag ju en åsikt om.
    Jag blir berört av konstnären men inte av hans verk.
    Fast då har du nog missförstått vad som är hans verk. Vilks verk är ju just reaktionerna på de aktioner han gör. (Ett konstverk behöver inte vara ett objekt)
  • MadHatter
    hemvärnet skrev 2011-10-14 23:58:34 följande:
    Samtidigt så visar den också på intollerans hos människor vilket kan vara bra, men det kan ju också leda till större klyftor mellan människor. Är det syftet eller omedvetet från konstnärens sida?
    Det ursprungliga syftet med rondellhundsprojektet var att ifrågasätta vad konst är och kan vara. Vilks utforskar det i sitt konstnärskap - inte bara i detta verk utan även i tidigare verk. I detta specifika fall handlade det om att ifrågasätta konstvärldens självbild - att man ofta menar att konsten är fri och kan innehålla vad som helst. Vilks ville testa detta. Så det fanns väl en viss "provokativ" vilja i verket (om man vill använda det ordet) men inte mot allmänhet och religion utan mot konstvärlden och konsten som sådan.

Sedan fick verket sitt eget liv iom publiceringen i dagspressen och Vilks har väl följt med i de processen och nu handlar väl verket om något annat.
Svar på tråden Vad är konst?