• brommamaria

Fortsättning följer

Uppdaterar med min prins som ännu inte fått något namn. Har klippt och klistrat mellan Joss och vackert uddas inlägg då det verkar som att dom inte riktigt stämmer, rätta mig gärna om det blev fel... är lite snurrig efter att nyss kommit hem..

JossBergendahl: 28/12, vecka 37+4, son Dexter 3185g 49cm
    Betania: 21/12, vecka 36+6, dotter 2965 g 48 cm
    Fidi:  18/12 Vecka 41+1  dotter 3500gr 50 cm
    Onkel Anneli 18/12 vecka 39+1 dotter Dahlia 3842 50cm
    Tola: 25/12, BF-1, dotter Ellie 3865 gr 49 cm
    Cissi7006: 20/12, vecka 39+1, dotter Cornelia 3885 g 51 cm
    Bonniebee: 28/12 Vecka 40+4, dotter Saga, 2720 g 49 cm lång :D
    Gyöngyöm81: 31/12, v40+6, dotter Camilla 3360g och 50cm =) 
    lillamy0: 25/12, v38+3, son Dante 3245g och 50cm
    vackert udda: 30/12, v 40+5, dotter Majken, 3165 g och 49 cm
    brommamaria: 30/12 v 40+4, son, 3465g och 51 cm

Åh vad skönt att läsa att att man inte är ensam, har bara läst sidan 5 här, kom hem från BB idag. På kortet där min pojke läggs upp på bröstet när han nyss var född ser jag helt apatisk ut... Fick inte alls dom där tårarna av lycka som jag har hört att man ska känna... Nu sprutar tårarna för att han är så fin och för typ ingenting... men det ska väl lugna sig om någon dag hoppas jag..

• brommamaria
    Onkel Anneli skrev 2011-01-01 23:04:18 följande:
    Jag önskar att någon sa sanningen om amning till mig. Jag trodde i min egna lilla värld när jag fick ettan att det bara va och slänbga fram patten o sen gick resten av sig själv... njet, så e det ju inte riktigt...

Men gud på måndag har jag min första dag själv med barnen och jag är helt ärligt livrädd, hur ska jag fixa med att lämna killen på dagis och amma den lilla och samtidigt få alla påklädda och matade i tid?

Min kille är så trotsig!! 2½ år och villl inget jag vill han ska göra, allt blir en fight* suck*
    Så nu har jag läst ikapp :) Han sover så fint min lilla pojke!
    Jag önskar också att någon hade sagt nåt... Jag har i och för sig ordentligt med mjölk, han bajsade gult redan dag 2 och har redan nåt upp till sin födelsevikt, han är 5 dagar gammal idag. Men j-vlar vad ont det gör i brösten att amma, har fått sår på ena bröstet och grinar varje gång jag ska amma. Tar alvedon och ipren mot smärtor i underliv och mage, tror att dom hjälper lite mot bröstsmärtorna också. Jag har fått jättemycket stöd av barnmorskorna på BB och ska imorgon till en amningsmottagning, så jag tror att det kommer att bli ordning på amningen men jag känner mig "lurad" att ingen sagt att det skulle göra så ont.
  • brommamaria

Jag funderar också på hur mycket man kan vara ute bland folk, är livrädd för RS-virus och annat skit, vi kom ju hem igår men jag är redan sugen på att ge mig ut, mådde väldigt dåligt i stort sett hela graviditeten (kräktes i 9månader och hade sån foglossning att jag inte kunde gå nå länge), men nu mår jag relativt bra förutom att det känns som att nån har kört med en mixerstav mellan benen, men det ska väl ge med sig snart?

Tror att min foglossning har släppt, men jag har ännu inte provat min kropp riktigt... 

Jag är också osäker på hur länge jag törs ge mig ut, tar han skada av att inte få mat på en gång när han smaskar? Hur länge kan han ha en bajsblöja utan att ta skada? Jag tänkte ifall vi skulle gå en långpromenad.. Kan ju inte byta på honom i kylan eller ge mat...Hur gör ni? 

Idag var jag hos en amningssköterska som var jätteduktig, hoppas på att snart få ordning på min såriga bröstvårta :( Men min lille prins har i alla fall inte tagit skada av mina bröstsmärtor och såriga bröstvårtor, han har redan efter 5 dagar gått upp till över sin födelsevikt... men det känns lite hemskt att han växer så fort... 
    Joss, amningssköterskan sa till mig att det är bra att dom kräks mycket.

Skönt att höra att man inte är ensam med bölandet ;)

Joss har du provat bärsele? 

• brommamaria

Grattis till nya bebisarna!

Usch och fy, jag har det jobbigt med amningen :(
    Sår på bröstvårtan, äter nu pennicillin
    Början på mjölkstockning tror jag, har lite feber, rodnader på bröstet och knölar som inte släpper :(
    Dessutom vill lillkillen äta typ hela dagen och ligga hos mig hela natten, förra veckan gick hur bra som helst på natten, då sov han i en snuggle nest mellan oss, men nu vill han bara ligga hos mig, och jag kan inte sova ordentligt när jag inte kan vända mig...
    TIPS någon??
    Jag känner mig så trött och ledsen, jobbigt att ha ont också... 

• brommamaria
    Mysmamma70 skrev 2011-01-17 17:12:28 följande:
    Vi har Cornelia i en vanlig säng intill vår, så vi har en "trippelsäng". När hon vaknar på natten kryper jag över till henne och ammar och när hon gnyr efter närhet kan jag ligga kvar i min säng och ändå smeka hennes kind eller hålla handen.

Det funkar toppen för oss!
    Vad smart, vi har tyvärr inte plats för en säng till, men jag ska försöka amma honom lite i snugglenesten och klappa på honom lite så kanske det funkar bättre, funderar även på att värma upp snuggelnesten med en riskudde innan..

• brommamaria

Trodde min lille hade kolik, BVC trodde det och ja skulle börja med mjölkfri kost. Men på Amningsmottagningen fick jag rådet att amma så fort han ville, så nu är det fri bar öppen dygnet runt och min lille har slutat skrika. Antagligen fick han ont i magen av penicillinet som jag åt mot bröstinflammationen. Inflammationen gjorde nog också att mjölken minskade :( Nu är det tack o lov bättre med det, ammade jättemycket i tre dagar. Nu är lillen täppt i näsan istället.

I lördags började han le ofta o mycket, så underbart, har nog aldrig känt sån lycka :)

Stor har han också blivit, 4500g 57cm på månadsdagen!

• brommamaria

Han älskar också bilbarnstolen! Helst ska dammsugaren vara på också!

• brommamaria

Jag har en knöl kvar efter bröstinflammationen som gör ont på slutet vid amningen, vet inte heller vad det beror på. Vet bara att om den inte blir mindre snart så ska jag boka ny tid på Amningsmottagningen.

• brommamaria

Är du helt säker på att det var mens? Jag började blöda 4 v efter förlossningen, BM sa att det inte var ovanligt o att det inte var mens, helammar också.

• brommamaria

Jag blödde i 3 veckor, blev brunt nästan på en gång, men efter några dagar utan nåt som kom plötsligt rött blod... men men, det ska tydligen inte vara mens... efter en vecka försvann det också, väntar och ser om det är över nu... har ju gått en månad sen förlossningen

• brommamaria

Min plutt är snorig o kräks slem. Han kan skrika ordentligt men jag är orolig ändå. Rädd för rs virus o att han ska få problem med andningen. Har läst att det kan gå fort för så här små att bli riktigt dåliga. Rädd att det ska komma på natten när vi sover.

Annars börjar allt flyta på, amningen funkar bra, jag känner mig mer som en mamma om ni förstår hur jag menar. Nätterna funkar bra, vi har kommit in i nån slags vardag.

Plutten som ännu inte fått nåt namn är 6 veckor, väger säkert över 5kg o 57 lång minst.

Jag är less på snön, drömmer om att resa bort, kanske åker vi nånstans när han är tre månader.

• brommamaria

Här håller vi på o ta oss igenom nån utvecklingsfas för fullt.

Lillplutten växer för fullt (7kg 64cm på 3-månaderskollen). Köpte kläder i stl 74 till honom igår... Lite stort men inte jätte!

Kan inte heller förstå att han snart har funnits i mitt liv i 4 månader, känns på ett sätt längre i på ett annat kortare..

Har heller inga syskon till honom men en 13årig katt som är åtsidosatt o sotis... Men jag tycker att det går bra ändå. Känns som att katten förstår. Men jag blir jättestressad för att jag inte hinner goda så mycket med honom..

• brommamaria

Vilka fina bebisar! Men små jämfört med min... Ska väga honom i veckan, blir 4 mån 30/4. Fidi, var har ni köpt coversen? Dom va ju hur söta som helst! Glad påsk till er alla!

• brommamaria

Min lille vägde 6850 på 3 månaderskollen o va 62 lång. Vi vägde honom igen en vecka senare o då vägde han 7005 g så nästan som axel

Har kollat in conversen, såååå fina sitter dom på bra fidi? Tycker att det är svårt att få strumpor o skor att sitta kvar på dom små fötterna.

Idag köpte vi en matstol åt Arvid, han verkar jättenöjd. Men kommer nog inte att börja med smakisar ännu. Han blir 4 mån om en vecka.

• brommamaria

Såg på skoaffären att dom hade converse, jag är så sugen att köpa. Dom är ju såååå fina.

Idag vägdes min plutt, 7500g o 65 cm 4 månader på lördag. Så han är inte så liten längre. Tung att bära på.

Vilka söta bebisar!

Svar på tråden Fortsättning följer