• tesslita

Konstant Yrsel som inte försvinner!!!

Sedan drygt 7 veckor tillbaks lider jag av en obehaglig yrsel.
    Det började med karusellyrsel vid vridningar av huvudet i liggande läge.
    Sedan började det komma en gungande yrsel som jag dagligen haft sedan dess (känns ungefär som om jag går omkring på en rejält gungande färja).

Har varit på ÖNH på Uppsala Akademiska och de misstänkte kristallsjukan men var inte säkra.
    Fick övningar jag skulle göra och som jag gjort till och från dagligen sedan dess detta är drygt 6-7 veckor sedan.
    Några dagar senare fick jag sådan yrsel att jag fick panik (lider vanligtvis av panikångest så yrsel är extra obehagligt för mig) så åkte in på akuten i stan.
    De såg inga tecken på kristallsjukan och pratade om inflammation på balansnerven, men kunde inte ge en klar diagnos.

Det har nu varit såhär 6-7 veckor och jag blir aldrig bättre.
    Sitter i konstant med gungande yrsel och vid hastiga rörelser får jag karusellyrsel.
    Är så less på detta.
    Vid ett tillfälle en kväll skulle mannen och jag ta ett glas vin var.
    Och det var det värsta jag varit med om.
    Tog en,två smuttar av vinet och kunde sedan inte hålla balansen alls i de två kommande dagarna!

Min husläkare och akuten har tagit massa prover på mig och inte hittat något, de tog även borrelia test nyligen som inte heller visade något.
    Jag vågar inte gå hemifrån alls länge pga denna yrsel och håller mig helst hemma..

Jag vet inte vad jag ska göra.
    Husläkaren ska remittera mig till neurologen härnäst men jag klarar inte av att vänta såhär.
    Ingen verkar ta mig och min oro på allvar!
    Tänk om det är något allvarligt och de bara skiter i det??

De säger att eftersom jag är så pass ung så görs ingen ordentlig utredning..och de pratar hela tiden som om de inte tror mig riktigt just för att jag har min panikångest diagnos!
    Har levt med skiten i 20 år av mitt liv så vet att detta inte är någon panikångest..:mad:

Jag blir galen!!!
    Någon som känner igen sig??

Kan även tillägga att min nacke, axlar och mitt bakhuvud ständigt är spänt och krampar ihop med den här yrseln så går på muskelavslappnande..

Är livrädd för att detta aldrig ska försvinna..

• Svar på tråden Konstant Yrsel som inte försvinner!!!
  • Stealth

om du ständigt är spänd så är det inte konstigt att du blir yr och känner dig gungig, har du fått prova tex stesolid? Det i kombination med antiinflammatoriskt lokalt tex voltaren gel har  löst upp rejält, (fick tidigare antinflammatoriskt tx ipren)

det blir en ond sprial annars som aldrig släpper.

Har själv fått karusellyrsel (kristallsjukegrejjen) för ca en månad sedan, det håller på att gå över nu tror jag...

• tesslita

Stealth: stesolid äter jag vid behov på panikångesten så det äter jag nästan dagligen.
    men har inte provat med någon gel.

Tack för svaret.
    hoppas du också mår bättre snart.

• MammaMajs

Jag tror att det kan höra ihop med din panikångest och stress, så är det för mig. När jag blir "överbelastad" får jag också yrsel, spänningar i axlar och nacke kan ha samma effekt.

• Stealth
    tesslita skrev 2010-12-28 16:00:46 följande:
    Stealth: stesolid äter jag vid behov på panikångesten så det äter jag nästan dagligen.
    men har inte provat med någon gel.

Tack för svaret.
    hoppas du också mår bättre snart.
    Okej, hur mycket äter du? Jag fick ta 20mg (vad blir det, 4 tabletter av de som heter 5 iallafall) smörja, och typ diklofenak samtidigt, men det gick bort på två dagar med den behandlingen. De tog tag i problemet från alla håll verkligen, att få släppa ner axlarna från öronen var skönt och spänningshuvudvärken försvann i över ett halvår!

Men får du också de där fruktansvärda snurren när du lägger dig ner/sätter dig upp?
    Jag fick tipset att göra om samma rörelse som orsakade yrseln så blir det mildare varje gång. Det har faktiskt hjälpt.
  • tesslita
    MammaMajs skrev 2010-12-28 16:04:05 följande:
    Jag tror att det kan höra ihop med din panikångest och stress, så är det för mig. När jag blir "överbelastad" får jag också yrsel, spänningar i axlar och nacke kan ha samma effekt.
    Men jag vet att det INTE är panikångesten,
    Då försvinner ju yrseln efter attacken och detta är inga attacker.
    Det är konstant.
  • tesslita
    Stealth skrev 2010-12-28 16:05:14 följande:
    Okej, hur mycket äter du? Jag fick ta 20mg (vad blir det, 4 tabletter av de som heter 5 iallafall) smörja, och typ diklofenak samtidigt, men det gick bort på två dagar med den behandlingen. De tog tag i problemet från alla håll verkligen, att få släppa ner axlarna från öronen var skönt och spänningshuvudvärken försvann i över ett halvår!

Men får du också de där fruktansvärda snurren när du lägger dig ner/sätter dig upp?
    Jag fick tipset att göra om samma rörelse som orsakade yrseln så blir det mildare varje gång. Det har faktiskt hjälpt.
    Jag äter 2 mgs tabletter vid behov.
    Men nu med yrseln tar jag en havl 10 mg tablett till kvällen också så jag kan försöka sova trots att allt snurrar.

Har ju ramlat flera gånger av detta och mått illa o kräkts :(
  • Stealth
    tesslita skrev 2010-12-28 16:08:47 följande:
    Jag äter 2 mgs tabletter vid behov.
    Men nu med yrseln tar jag en havl 10 mg tablett till kvällen också så jag kan försöka sova trots att allt snurrar.

Har ju ramlat flera gånger av detta och mått illa o kräkts :(
    Men har du kollat så det inte är just stesoliden som ger upphov till yrseln då? det finns ju andra ämnen att få tillfälligt för att utesluta. Det tar ju ett tag innan benzon lämnar kroppen så har du testat att ha ett uppehåll på 4-5 dgar helt?

Äter du andra mediciner?
  • tesslita
    Stealth skrev 2010-12-28 16:13:09 följande:
    Men har du kollat så det inte är just stesoliden som ger upphov till yrseln då? det finns ju andra ämnen att få tillfälligt för att utesluta. Det tar ju ett tag innan benzon lämnar kroppen så har du testat att ha ett uppehåll på 4-5 dgar helt?

Äter du andra mediciner?
    ja jag är ju utan de dagar jag inte behöver gå hemifrån..
    så har testat det.
    men går på många smärtstillande iof...
  • Stealth
    tesslita skrev 2010-12-29 08:53:12 följande:
    ja jag är ju utan de dagar jag inte behöver gå hemifrån..
    så har testat det.
    men går på många smärtstillande iof...
    Det kan ju vara så att tabletter efter en tid börjar reagera med varandra och i din kropp, det finns ju symptom som uppträder i början och de som uppträder efter ett tag, jag fick illamående efter nästan ett år på zolpidem. Fick ha ett uppehåll på två dagar och då släppte det.
  • snuffe42

Hej,
    Det här inlägget kommer flera år efter du skrivit. Jag har samma problem. Gått genom en lång rad undersökningar, bla datortomografi och EKG, och käkat kortison osv. Ändå gungar det och jag kan aldrig vara säker på om den här dan blir som den föregående.
    Hur gick det för dig? Blev du av med problemen, och i såfall hur?
    Hälsningar
    Uffe

• Anonym (Sofie)

Hur gick det för er sen? Har liknande! Fler som har likadant?!

Svar på tråden Konstant Yrsel som inte försvinner!!!