• sininen

Ni som ger Lemolac...

Ger ni enbart det? Eller blandar ni det med vanliga ersättningar? Och hur länge använde ni Lemolacen?

Vi har en tjejja med känslig mage och när vi började med Lemolac så blev hon mycket lugnare och är numera en väldigt nöjd tjej. Men den är väldigt dyr och det går åt när man har en hungrig bebis så därav mina frågor.  

• Svar på tråden Ni som ger Lemolac...
  • MissEllie

Ett tips är att byta till NAN1. H.A! Visst, den kostar 83kronor för 4l men vi märkte så stor skillnad på vår lilla tjej, speciellt från Lemolacen, tyckte hon blev hungrig för fort och att det gick åt så mycket.

Numera äter hon var 4-5.5h timmar åt gången istället för 2-3. HA och en liten skvätt Lactolus då och då har gjort susen. 

• MissEllie

Den finns i alla större matvarubutiker och är från NAN som sagt. Vitt paket.

Har du testat vanlig NAN till henne? Vår tjej klarade inte alls av Semper nämligen och blev bättre med NAN men inte bra.

Men vi kör också på Sempers magdroppar (5 droppar/dag) och jag tror att helheten har hjälpt henne. Nu sover hon på nätterna och som sagt, det går mycket längre tid mellan målen. Pratade med BVC om det och de hade hört flera som fått hungriga bebisar av just Lemolac, men ingen visste direkt varför. 

• sininen
    MissEllie skrev 2010-12-28 17:57:54 följande:
    Den finns i alla större matvarubutiker och är från NAN som sagt. Vitt paket.

Har du testat vanlig NAN till henne? Vår tjej klarade inte alls av Semper nämligen och blev bättre med NAN men inte bra.

Men vi kör också på Sempers magdroppar (5 droppar/dag) och jag tror att helheten har hjälpt henne. Nu sover hon på nätterna och som sagt, det går mycket längre tid mellan målen. Pratade med BVC om det och de hade hört flera som fått hungriga bebisar av just Lemolac, men ingen visste direkt varför. 
    Japp. Vi fick åka till akuten med tösen när hon var en månad för att hon kaskadkräktes. Där sa dom att man skulle byta till Nan istället för att det var snällare mot magen. Men Miranda blir förstoppad av det tyvärr. Vi ger också magdroppar och ett tag fick hon även Minifom för att hjälpa hennes mage. 

Jag ska kolla upp den andra NAN nästa gång vi kan åka till en större mataffär. Tack för tipset!
  • MissEllie

Stackars liten, det var samma med vår tjej. Vi besökte också barnakuten för att kolla upp det.

Som sagt, testa! Det har hjälpt oss något otroligt. 

• miljarden

Vår son som nu är två månader äter lemolac. Vi fick också höra att nan skulle vara bättre men för vår kille funkade det inte alls! Han blev förstoppad och fick stora besvär av det. Då fick vi rådet att testa lemolac och sedan dess har han varit en annan kille, och även om han fortfarande kräks en hel del så är han glad och nöjd och växer (snart uppe på fyra kilo..!) och utvecklas som han ska. 

Han äter ganska ofta, 120 ml var tredje timme ungefär men han växer ju som han ska så varför inte.

Vi blandar inget utan åker till en billig stormarknad och köper upp oss så spar vi in lite iallafall. Vår tanke är att vi ska testa att blanda i och så småningom gå över till vanlig babysemp från och med när han är tre månader och testa om vi kan sluta med minifomen då också, Det är dyrt men får helt enkelt vara värt det (blundar och betalar) eftersom det funkar så bra nu. 

• sininen
    miljarden skrev 2010-12-28 20:20:58 följande:
    Vår son som nu är två månader äter lemolac. Vi fick också höra att nan skulle vara bättre men för vår kille funkade det inte alls! Han blev förstoppad och fick stora besvär av det. Då fick vi rådet att testa lemolac och sedan dess har han varit en annan kille, och även om han fortfarande kräks en hel del så är han glad och nöjd och växer (snart uppe på fyra kilo..!) och utvecklas som han ska. 

Han äter ganska ofta, 120 ml var tredje timme ungefär men han växer ju som han ska så varför inte.

Vi blandar inget utan åker till en billig stormarknad och köper upp oss så spar vi in lite iallafall. Vår tanke är att vi ska testa att blanda i och så småningom gå över till vanlig babysemp från och med när han är tre månader och testa om vi kan sluta med minifomen då också, Det är dyrt men får helt enkelt vara värt det (blundar och betalar) eftersom det funkar så bra nu. 
    Var det Nan H.A som han fick? För den vanliga blir Miranda också förstoppad av.

Våran tjejja är två månader och en halv månad och äter också oftast 120ml men på natten äter hon 150ml så det går åt mycket ersättning. Plus att vi ger droppar och har även minfom också men det har vi slutat ge när det funkar bra med lemolac. Förutom att hon är hungrig oftare. Jag tror att hon tröttnar på att äta mitt i för att det är lite svårare att äta det mer skummiga mjölken.

Frågan är bara hur länge man ska ge special ersättning och när man kan sluta med det. Det är jätteskönt att det funkar med tjejjans mage men samtidigt undrar jag hur länge man ska hålla på. Om en och en halv månad hade vi tänkt att eventuellt börja med smakisar och då hoppas jag att hon ska kunna äta vanlig ersättning först.
  • miljarden
    justmystica skrev 2010-12-28 21:13:46 följande:
    Var det Nan H.A som han fick? För den vanliga blir Miranda också förstoppad av.
    Nej han fick vanlig nan. Eftersom babysemp funkade bättre än nan kändes det vettigare att välja lemolac än nan ha, för det är väl lite samma princip på dem?

Vid tre månader brukar ju koliktendenser gå över, därför ska vi försöka byta då där omkring.  
  • MissEllie

Nej, lemolac har citronsyra medan Nan HA har bifidusvi.

• MissEllie

Oj min iPhone krånglade bifidus i ska det stå.

• miljarden
    MissEllie skrev 2010-12-28 21:25:43 följande:
    Nej, lemolac har citronsyra medan Nan HA har bifidusvi.
    Okej! Men alltså de ska båda vara mildare mot magen, så innan man vet vad som funkar måste man ju chansa. Så vi chansade på det vi hade bäst erfarenhet av. 

Känns f ö som att nan ha är svårare att hitta, eller? Hur ligger det prismässigt i förhållande till lemolac?
  • MissEllie

Köpt den både på Coop, Ica och citygross. Så min erfarenhet är att allA vanliga butiker har den. Kostar 83kr och ger 4,6 liter.

• miljarden
    MissEllie skrev 2010-12-28 22:45:58 följande:
    Köpt den både på Coop, Ica och citygross. Så min erfarenhet är att allA vanliga butiker har den. Kostar 83kr och ger 4,6 liter.
    Jag har inte kollat så mycket, förutom när vi skulle testa nan första gången. I våra affärer precis där vi bor finns de inte, men förmodligen på stormarknaderna. Det verkar vara typ samma pris då. 

Men vi kör på med lemolac, varför byta ett vinnande lag liksom.  
  • SandraMariaH

även semper har en ersättning med bifidus som heter "babysemp bifidus"
    den går att köpa på vissa apotek. Apotek hjärta har den vet jag :)
    vi använder den & babysemp 1, sen har vi även lite lemolac hemma. Vi har även lactulos som hon fått dagligen från 3v (är idag 6v gammal)

en hel djungel med vilket märke, vilken typ av just det märket osv osv.

Svar på tråden Ni som ger Lemolac...