Har dina barn hjälm i pulkabacken?
Är lite nyfiken på hur vanligt det är med hjälm i pulkabackarna nuförtiden? Utveckla gärna ditt svar i tråden...
Är lite nyfiken på hur vanligt det är med hjälm i pulkabackarna nuförtiden? Utveckla gärna ditt svar i tråden...
Ja, i de större backarna pga andra. Är orolig för att min barn ska bli påkörda av någon annan som kommer i väldans fart från toppen. Helst skulle jag vilja utrusta min små barn med hockeyutrustning. Har sett hur större barn har kört på mindre barn i backen. Aj, aj säger jag bara.
Alltid. På dagis får barnen inte åka pulka för de har för branta backar o för många träd men de får åka stjärtlapp om de har hjälm, annars inte. Hemma har barnen alltid hjälm när de åker i backar.
I skolan är det hjälm tvång, men hemma behöver hon inte ha hjälm o det behövde inte heller mina andra barn när de var små. Klart att hade de åkt i störtloppsbackar så hade vi säkert diskuterat det.
alltid på förskolan, skolan och hemma.
Ja, nu när hon är lite större och åker i större backar har hon alltid det. När hon var mindre och bara åkte i små sluttningar hade hon det inte. Enda olyckan då var när hon körde in i en taggbuske (och fortfarande har ett ärr under ögat), men det hade ju inte hjälpt med hjälm då.
Ja, alltid när vi åker i ordentliga backar där det åker andra barn. Åker vi i lilla backen på baksidan av huset behöver de inte ha hjälm, det går sakta och det finns inga att krocka med.
japp alla fyra har hjälm, de två äldsta åker skidor nerför och de två minsta pulka, hos oss är regeln lätt ingen hjälm= ingen åkning
Ja alltid eftersom förskolan kräver det om de ska ut i pulkabacken,vilket jag tycker är bra!
Röstade "alltid", men kom på att det inte riktigt stämmer. Men i de större backarna har de hjälm. Barnen är 3-8 år.
Annat: en av de värsta sakerna min son är att åka pulka i backen. Däremot gillar han när man drar honom efter sig, men då behöver han inte ha hjälm ;)
Aldrig. Vi har inte sådana backar, utan de åker i små backar, mjuk snö, inget att krocka med och inga andra barn.
Bara i de större backarna.
Alltid. Är rädd om mina barn. Har sett många otäcka olyckor där barn utan hjälp skadat sig. Ibland pga att de blev påkörda men oftast kör de in i något eller köromkull och landar på något.
Vi har numera alltid eftersom de har det på förskolan och det är lättare att säga att han alltid ska ha hjälp när han åker pulka/snowracer.
Alltid!
De är 11, 9 resp 4 år.