• Niikki90

Första barnet prematur barn, hur blev det med dom andra?!

Fick min son i v 34, startade med vatten av gång men slutade med igång sättning eftersom värkarna inte ville komma. Enda förklaringen jag fått för att han föddes förtiigt är att min kropp inte klarade av att gå en full graviditet. Är jätte smal och kan inte gåupp i vikt, men med honom gick jag upp 19 kg.
    Men iaf nu är jag gravid igen och tandkarna finns ju där om att föda förtidigt. Jag har pratat med mcv som säger att chansen finns.
    Så nu undrar jag ni som fått första barnet förtidigt, när kommer det andra och har ni fler barn skriv gärna vilken vecka alla är födda i.
  • Svar på tråden Första barnet prematur barn, hur blev det med dom andra?!
  • Kazeer
    Niikki90 skrev 2010-12-26 22:19:59 följande:
    Nu måste jag fråga vad betyder tillväxthämmade?
    De växte inte som de skulle i magen. De vägde mindre när de föddes än vad som var förväntat för tiden. Första barnet vägde 2095 g (-25%) och andra barnet 1510 g (-44%).
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Pörcy

Min son kom i v 36 och dottern kom på 38+0. Kändes som att jag gick över en hel evighet med dottern! :-P

• tjej från landet

min pojk kom i v 34+1 och det började med värkar och ingen annan förklaring till varför han kom då.. är gravid med andra nu v36+6 idag och hoppas jag kommer över års skiftet. Hållt mig mycket "stilla" och försökt o ej stressa upp mig, gick mycket förra gången då jag hade hund och hade det stressigt på jobbet, vet inte om det hade nåt med saken o göra men jag har känt samandragnigar o förvärkar har kommit i samband med promenader, pulkadragning så det har jag undvikit i största mån jag kunnat bara för o inte riskera nåt i onödan. sen har jag i och för sig varit mer aktiv denna gången eftersom jag har en 2,5 åring som ska aktiveras, bäras etc och ett hus o ta hand om som man inte hade första gången..
    men hade sonen varit min andra graviditet så hade jag nog kunnat förutspå att han skulle komma tidigare, för känslan, läget, trycket mot svanskotan, urinblåsan som jag kände tidigt förra gången har jag inte ens kommit i närheten av än så vem vet kanske till och med går över tiden denna gång..

• Niikki90
    Anemia skrev 2010-12-26 22:57:50 följande:
    tillväxthämmad, lär inlägget ovan, litet flöde i navelsträngen.
    -1SD, minus ett på kurvan på BVC (en Stadard avvikelse)
    Okok. Min son va rätt stor för att födas förtidigt så har typ noll koll på alla betydelser. Han behövde aldrig andningshjälp eller något annat. Bara sond 1 vecka.
    Men du då kuran som mäter vikt/längden då med sd?
  • Niikki90
    Kazeer skrev 2010-12-27 07:18:14 följande:
    De växte inte som de skulle i magen. De vägde mindre när de föddes än vad som var förväntat för tiden. Första barnet vägde 2095 g (-25%) och andra barnet 1510 g (-44%).
    Okej det va lite lättare att förstå :)
  • Niikki90
    tjej från landet skrev 2010-12-27 10:13:45 följande:
    min pojk kom i v 34+1 och det började med värkar och ingen annan förklaring till varför han kom då.. är gravid med andra nu v36+6 idag och hoppas jag kommer över års skiftet. Hållt mig mycket "stilla" och försökt o ej stressa upp mig, gick mycket förra gången då jag hade hund och hade det stressigt på jobbet, vet inte om det hade nåt med saken o göra men jag har känt samandragnigar o förvärkar har kommit i samband med promenader, pulkadragning så det har jag undvikit i största mån jag kunnat bara för o inte riskera nåt i onödan. sen har jag i och för sig varit mer aktiv denna gången eftersom jag har en 2,5 åring som ska aktiveras, bäras etc och ett hus o ta hand om som man inte hade första gången..
    men hade sonen varit min andra graviditet så hade jag nog kunnat förutspå att han skulle komma tidigare, för känslan, läget, trycket mot svanskotan, urinblåsan som jag kände tidigt förra gången har jag inte ens kommit i närheten av än så vem vet kanske till och med går över tiden denna gång..
    Okej. Så kunde jag känna förra gången, hade kraftiga samandragningar när jag jobbade eller motionerade vilket jag gjorde varje dag. Sen flyttade vi 1 månad innan han föddes och då hade jag så mkt samandragningar att jag fick ringa in. Så ska försöka ta det lite lugnare denna gången.
  • SaraDK
    Niikki90 skrev 2010-12-26 22:21:23 följande:
    Vad är cerklage? Har dina barn klarat sig bra efter att fötts så tidiga?
    Cerklage är när de syr fast en grov tråd runt livmodertappen och drar åt. Det ska förhoppningsvis hjälpa livmodertappen att hålla ihop och orka med vikten av en graviditet.
    Flickan i v.22+0 levde bara i några minuter. Flickan i v. 28+3 är idag en glad och pigg 9-åring. Hon fick tyvärr en cp-skada efter en hjärnblödning i samband med förlossningen och sitter i rullstol. Handikappet är enbart fysiskt och hon är förutom rullstolen, som vilken 9-åring som helst...
  • Niikki90
    SaraDK skrev 2010-12-27 12:55:52 följande:
    Cerklage är när de syr fast en grov tråd runt livmodertappen och drar åt. Det ska förhoppningsvis hjälpa livmodertappen att hålla ihop och orka med vikten av en graviditet.
    Flickan i v.22+0 levde bara i några minuter. Flickan i v. 28+3 är idag en glad och pigg 9-åring. Hon fick tyvärr en cp-skada efter en hjärnblödning i samband med förlossningen och sitter i rullstol. Handikappet är enbart fysiskt och hon är förutom rullstolen, som vilken 9-åring som helst...
    Okej hoppas det hjälper då :) Beklagar sorgen, måste varit fruktansvärt hemsk och jobbigt att mista sitt barn. Va bra att hon klarade sig så bra :)
  • Anemia
    Niikki90 skrev 2010-12-27 11:28:54 följande:
    Okok. Min son va rätt stor för att födas förtidigt så har typ noll koll på alla betydelser. Han behövde aldrig andningshjälp eller något annat. Bara sond 1 vecka.
    Men du då kuran som mäter vikt/längden då med sd?
    Japp, precis den kurvan. Om du har din BVC kurva hemma kan du lättare se, det som räknas som M (medianen) är i kraftigt svart, sen kurvorna under och över står det +/- och sen SD (kolla ute i kanten!)

Våran tjej hade sond i 8 veckor, var så skönt att äntligen få ta bort den efter det!
  • Niikki90
    Anemia skrev 2010-12-27 18:00:00 följande:
    Japp, precis den kurvan. Om du har din BVC kurva hemma kan du lättare se, det som räknas som M (medianen) är i kraftigt svart, sen kurvorna under och över står det +/- och sen SD (kolla ute i kanten!)

Våran tjej hade sond i 8 veckor, var så skönt att äntligen få ta bort den efter det!
    Okej, nej vi har ingen sån kurva hemma, det sköter dom på bvc. Jo det kan jag förstå. Hon slet väl bort den ett antal gånger kan jag tänka mig?
Svar på tråden Första barnet prematur barn, hur blev det med dom andra?!