• Anemia

Första barnet prematur barn, hur blev det med dom andra?!

Niikki90 skrev 2010-12-26 22:17:39 följande:
    Räknas v 37 som prematur barn?
    nej, från v 37+0 räknas det inte som prematurt.

Jag fick vårat första barn i v 31+6 pga en HELLP,  under gravidteten med lillebror gick jag på vanliga MVC 1 ggr i veckan och varannan vecka på spec. mvc och gjortde totalt 7 (!) UL. Lillebror kom ut vecka 38+2 med planerat snitt och var helt normal. Trots en kämpig graviditet!
  • Anemia

Min tjej var tillväxthämmad, drygt 30%, hon vägde 1171 g när hon kom ut och var 38 cm. Idag är hon drygt 2 år, hon är lite mindre än sina jämnåriga kompisar, men inget man tänker på idag, hon ligger på -1 SD. Annars är hon som vilken härligt trotsig tvååring som helst!

• Anemia

tillväxthämmad, lär inlägget ovan, litet flöde i navelsträngen.
    -1SD, minus ett på kurvan på BVC (en Stadard avvikelse)

• Anemia
    Niikki90 skrev 2010-12-27 11:28:54 följande:
    Okok. Min son va rätt stor för att födas förtidigt så har typ noll koll på alla betydelser. Han behövde aldrig andningshjälp eller något annat. Bara sond 1 vecka.
    Men du då kuran som mäter vikt/längden då med sd?
    Japp, precis den kurvan. Om du har din BVC kurva hemma kan du lättare se, det som räknas som M (medianen) är i kraftigt svart, sen kurvorna under och över står det +/- och sen SD (kolla ute i kanten!)

Våran tjej hade sond i 8 veckor, var så skönt att äntligen få ta bort den efter det!
Svar på tråden Första barnet prematur barn, hur blev det med dom andra?!