• Peter1978

En faders rättigheter

Hej.
    Jag undrar vad jag som fader till 2 barn har rätt till i umgängessyfte.
    Jag vill ha mina barn tex varannan helg men blir nekad till detta.
    Mamman i fråga har vårdnaden och låter mej ej träffa mina barn eller ha dom hemma hos mej på besök över huvudtaget.
    Jag har absolut aldrig gjort mina barn illa på något vis utan jag tror det handlar om någon sorts svartsjuka då jag skilde mej från mamman för några år sedan.
    Har försökt att prata henne till rätta men utan resultat så nu har jag en tid för möte hos familjerätten den 10:e januari och hoppas dom kan hjälpa mej.
    Men tänkte kolla lite här om någon vet vad jag har för rättigheter och lite tips på vad jag kan göra för att få träffa mina barn igen.

Tack på förhand.
    Mvh: Vilsen pappa

• Svar på tråden En faders rättigheter
  • nik70

För det första handlar det inte om en faders rättigheter, utan om barnens rättigheter. INGEN kan ta ifrån barnen rätten till ett umgänge med sin pappa. Det är barnens rätt. Om mamman inte vill att du ska träffa barnen, och om det inte funkar med familjerätten, så är tyvärr det enda du kan göra att stämma mamman för umgänge(förhoppningsvis så löser det sig i familjerätten). Mamman har makten så du måste ha tålamod, men du är absolut inte oviktig. Trots alla de motgångar som du upplever så är du fortfarande pappa till dina barn.

• Sniffy

Som nik70 skrev allt handlar om barnens behov, du har ett fungerande hem som du kan ta hem barn till? Försök att hitta kläder till ungarna billigt på blocket tror inte exett är sugen på att dela med sig.. Så klart så kommer familjerätten behandla alla parter med fullaste respekt. Tror det kommer ordna sig galant.

• singelpappa1977

Hej Peter78!
    Hur har det gått för dej?
    Mvh
    jonas

• Peter1978

Jag har tid med familjerätten på torsdag den 20:e januari.
    Vet mer då. 

• samael
    Sniffy skrev 2011-01-04 14:52:06 följande:
    Som nik70 skrev allt handlar om barnens behov, du har ett fungerande hem som du kan ta hem barn till? Försök att hitta kläder till ungarna billigt på blocket tror inte exett är sugen på att dela med sig.. Så klart så kommer familjerätten behandla alla parter med fullaste respekt. Tror det kommer ordna sig galant.
    att familjerätten behandlar alla parter med fullaste respekt..... in my ASS!!!!!
    vi hade delad vårdnad, jag och mitt ex, om våran då 3 åriga dotter, de fanns juridiska avtal som skrevs i tinget. de va varannan vecka som gällde. men helt plötsligt fick jag inte träffa min dotter alls, fast de som sagt fanns avtal om umgänget.
    jag bokade tid hos  familjerätten, när vi väl satt runt bordet, och skulle diskutera ärendet. så fågade soc. kvinnan varför jag inte fick träffa min dotter. då sa ex:et att våran dotter inte gillade min bil jag åkte med, (en bonneville -77:a), då frågade jag om ett 3:årigt barn verkligen ska få bestämma vad föräldern har för bil. men då kontrade soc. tanten -du kan ju inte åka en raggarbil med ett litet barn....???? WTF... hur tror ni att de gick sen? ja du, de va jag som gick därifrån som jag hade gjort nåt fel mot våran dotter, OCH, jag fick fortf. inte träffa min dotter på dom bestämda veckorna. men sen efter ett tag, när ex:et inte kunde fixa barnvakt, då funkade det att låta mej få ha dottern.
    som man kan höra ALLA personer och myndigheter säga, båda föräldrarna är lika mycke värda för sina barn. må så va, men i verkligheten är de bara fina ord utan betydelse...
  • singelpappa1977
    samael skrev 2011-01-13 19:16:22 följande:
    att familjerätten behandlar alla parter med fullaste respekt..... in my ASS!!!!!
    vi hade delad vårdnad, jag och mitt ex, om våran då 3 åriga dotter, de fanns juridiska avtal som skrevs i tinget. de va varannan vecka som gällde. men helt plötsligt fick jag inte träffa min dotter alls, fast de som sagt fanns avtal om umgänget.
    jag bokade tid hos  familjerätten, när vi väl satt runt bordet, och skulle diskutera ärendet. så fågade soc. kvinnan varför jag inte fick träffa min dotter. då sa ex:et att våran dotter inte gillade min bil jag åkte med, (en bonneville -77:a), då frågade jag om ett 3:årigt barn verkligen ska få bestämma vad föräldern har för bil. men då kontrade soc. tanten -du kan ju inte åka en raggarbil med ett litet barn....???? WTF... hur tror ni att de gick sen? ja du, de va jag som gick därifrån som jag hade gjort nåt fel mot våran dotter, OCH, jag fick fortf. inte träffa min dotter på dom bestämda veckorna. men sen efter ett tag, när ex:et inte kunde fixa barnvakt, då funkade det att låta mej få ha dottern.
    som man kan höra ALLA personer och myndigheter säga, båda föräldrarna är lika mycke värda för sina barn. må så va, men i verkligheten är de bara fina ord utan betydelse...
    Sånt här är verkligen sorgligt att höra. Att avtal kan bara brytas så, då undra man vilken riktning man ska gå till tingsrätten eller familjerätten. Hoppas det löste sig för dej.

Kommer hålla tummarna för Peter1978 den 20:de.
  • samael

jag önkar er alla farsor som kämpar för rättigheten att få träffa sina barn, lycka till och ge inte upp.

Lycka tillden 20:e

• Peter1978

Tiden blev ändrad IGEN till den 24:e
    Jag har tackat ja till alla tider men inte mamman till barnen.
    Fan också. 

• samael
    Peter1978 skrev 2011-01-16 13:26:40 följande:
    Tiden blev ändrad IGEN till den 24:e
    Jag har tackat ja till alla tider men inte mamman till barnen.
    Fan också. 
    känner igen det där så väl, från senare moten som jag försökte få till med fam.rätten och x-et,men dom bara konstaterade att allt är påfrivillig basis och att dom inte kan tvinga nån att komma,och om jag inte gillade läget kunde jag vända mej till tinget, vilket då skulle kosta en hel del, eftersom dom sa att jag måste ha en advokat som sköter stämmningen, det gick tydligen inte att göra det själv, vilket jag senare upptäckte att de också bara va bullcrap.

Jag önskar dej verkligen all lycka i världen. håller tummarna att de blir av den 24:e
Svar på tråden En faders rättigheter