Inlägg från: Primrose |Visa alla inlägg
  • Primrose

Tycker ni att vi skall skaffa fler barn?

TS: Nej jag tycker inte att ni är för gamla och även om åldern kan skapa vissa problem i framtiden så finns det ingen möjlighet att sia om hur stora dessa problem, i realiteten, kommer att vara.

Personligen känner jag att gränsen för syskonförsök börjar närma sig. Jag fyllde 46 år i går (fick senast missfall i semptember, gravid på "naturlig" väg). Vår mirakelson är nyss 2 år fyllda och det skulle ha varit fantastiskt med ett syskon. Vi är en ganska liten släkt och min mamma dog, sorgligt nog, förra året vid bara 75 års ålder. Både farmor och mormor blev över 90 år och min farmors yngste son (som hon fick vid strax innan hon fyllde 40 år) var över 50 år när hon dog. Vår son träffar nästan aldrig några släktingar eftersom hans morfar (72 år) bor utomlands och det gör även hans farbror (min mans enda syskon). Min syster och hennes barn (tonåringar) umgås vi väldigt litet med och min man och hans föräldrar har ett komplicerat förhållande, så de har inte sett sitt barnbarn sedan han var 3 månader. Förhoppningsvis kan de lösa den konflikten så småningom.

Min man är nyss fyllda 40 år och blev alltså pappa vid 38 och det är ju, enligt många, en helt vanlig ålder att bli pappa vid. Sedan är det ju betydligt mer generellt vanligt nu med äldre föräldrar än det var för 30-40 år sedan och jag tror därför att det tillhör ovanligheterna att barn blir mobbade av den orsaken.

• Primrose

Vad jag ville säga med att redogöra för våra släktförhållanden var att det stärker vår önskan att få ett syskon till vår pojke. Och den stora glädjen med att få ett barn till, förstås!

• Primrose
    Doodies skrev 2010-12-26 17:09:09 följande:
    Nej absolut inte. Jag var 16 år när min mamma fyllde 50 och jag tycker det känns lite jobbigt nu när hon snart är 70 och hennes barnbarn fortfarande är så små. Jag hoppas hon får leva länge ...
    Men att ha en mamma som är 70 när man är 20 måste vara skitjobbigt ...
    Men om dina barn är så små måste du ju själv ha väntat ganska länge med att få barn. Varför skaffade du, i så fall, inte barn när du var 22 eller så? Då skulle ju hennes barnbarn vara tonåringar nu. Litet är det ju ditt eget ansvar, eller hur?
  • Primrose
    UmmAlina skrev 2010-12-26 19:26:35 följande:
    Måste bara lägga mig lite!

Det heter inte SKAFFA!!!!!!
    Fast det är nog så att en del tycker att de skaffar barn (jag har nämligen själv uttalat mig emot det uttrycket tidigare och många har varit oförstående inför min kritik) och andra får barn. Själv fick jag barn efter tio års försök. Då kan man inte tala om att "skaffa", om man säger så. Jag hade, i princip, ingen talan. Lillen kom när han kunde.
  • Primrose
    copl2 skrev 2010-12-27 01:14:13 följande:
    Orkar inte läsa hela tråden så jag vet inte om nån har skrivit detta tidigare:

Att få barn i den ålder du är kan vara mycket riskfyllt. Det är nämligen så att äggens kvalitet försämras med åren. Alla ägg som en kvinna har bildas samtidigt och de har faktiskt ett bästföredatum. Det är det som är orsaken till att det blir allt svårare att bli med barn ju äldre man blir trots att menstruationen fortsätter. Många kvinnor blir gravida men fostret stöts bort tidigt eftersom kroppens eget kontrollsystem upptäcker att det är nåt fel på det. Men ibland slinker även inte helt friska foster igenom och barn med olika sjukdomar föds.

Ju äldre man blir desto högre är risken att få barn med någon slags skada på det genetiska materialet. Forskning har visat att det finns en rad olika sjukdomar som beror på skador på mitokondrierna. De märks ofta inte förrän barnen blivit lite äldre och kan skapa problem för dem hela livet.

Jag hörde ett radioprogram om detta för ett par år sedan (vetenskapsradion) och den procentuella risken att få barn med nån skada på generna ökar dramatiskt med åren. Har för mig att det var så vanligt att en kvinna i 40-årsåldern har 20% risk mot en kvinna i 20-årsåldern som har en risk på under 1%

Der är alltså ganska själviskt att försöka få barn i så hög ålder eftersom man tar en onödigt stor att få barn som föds med handikapp.
    Jo, fast å andra sidan finns det nu fosterdiagnostik, som de flesta äldre kvinnor (+35) går igenom. Man kan göra ultraljud, ta blodprov, ta fostervattenprov moderkaksprov. De flesta barn med Downs syndrom t ex föds nuförtiden av unga mammor (eftersom de inte går igenom fosterdiagnostik).
  • Primrose
    annbom skrev 2010-12-27 14:26:37 följande:
    Du är inte ensam om det. Min sambo tycker samma. Orsaken är att barnen ofta ärver föräldrarnas infertilitet.
    Men hur kan de veta det? Fertilitetsbehandlingar har ju inte funnits mer än i 30 år. Menar du att det finns forskning på att dessa första IVF-barn, som nu är 20-30 år gamla är infertila? Det gäller i alla fall inte Louise Brown, världens första IVF-barn, som själv fick barn, naturligt, för ett par år sedan.
  • Primrose
    mikroE skrev 2010-12-27 11:21:21 följande:
    Nu är detta inte ämnet i denna tråd men ja, jag anser i de flesta fall att man inte ska använda fertilitetsbehandling alls. Jag anser dock att det är 'mindre' fel för en 25åring än för en 50åring eftersom det är vanligt att 25åringar kan få barn naturligt men mycket ovanligt att 50åringar kan få barn naturligt. Jag anser dock att all fertilitetsbehandling borde finansieras av föräldrarna möjligen med ett bidrag i stil med det bidrag man får vid adoption. Detta trots att jag har en mycket nära släkting som fått barn via fertilitetsbehandling. Barnen är underbara och jag ÄR glad de finns men det hindrar inte att jag principiellt tycker att fertilitetsbehandling i de flesta fall är fel. Däremot går jag inte och predikar detta till föräldrar som gjort valet att genomgå fertilitetsbehandling.
    De flesta landsting har en åldersgräns på 38 år för att få statsfinansierade IVF-behandlingar (maxantalet behandlingar är 3).

Jag uppsökte läkare vid c:a 33 års ålder eftersom jag inte hade regelbunden mens och vi hade försökt att få barn - men den läkaren missade att ta rätt blodprov och ryckte bara på axlarna. Inte förrän sex år senare, när jag bodde i England, fick jag rätt diagnos och kunde behandlas med en enkel medicin så att jag blev fertil igen. Men då var redan åldern ett hinder för graviditet. Vi bekostade själva två IVF-behandlingar (den ena utomlands, eftersom kliniken i Sverige tyckte att jag var för gammal, snart 42 år). Naturligt gravid blev jag fyra gånger (tre missfall + vår son som föddes strax innan jag blev 44 år). Om den första läkaren hade gjort sitt jobb hade jag troligen inte behövt genomgå dyra IVF-behandlingar och kanske inte heller missfallen (som troligen var åldersrelaterade). När vi kollade upp adoption fick vi, för övrigt, veta att jag, i princip, var för gammal för det också (min man är sex år yngre).

TS jag skrev tidigare att jag inte tycker att ni är för gamla om inte ni själva tycker det. Men det är otroligt ovanligt att bli gravid naturligt och sedan gå igenom hela graviditeten utan missfall, när man är 50 år. Det måste ni känna till? Det är kanske äggdonation utomlands ni tänker på? Om du var 45 år när ditt första barn föddes var kanske det också genom äggdonation?
  • Primrose
    copl2 skrev 2010-12-27 17:28:49 följande:
    Ja, men på senare år har man börjat inse att det finns en hel skog av olika typer av förändringar i mitokondrierna som man inte har nån teknik för att hitta eftersom man inte vet hur allt om hur det fungerar. Ofta är det sånt som kan vara svårt att se och visar sig kanske inte förrän barnen är lite äldre. De syns heller inte utanpå som t.ex. DS.
    Handlar inte det om forskning på råttor, ännu så länge? Finns det någon forskning på människor som har fötts av litet äldre (var nu gränsen går) föräldrar? Handlar det om att båda föräldrarna ska vara äldre eller räcker det med att en är det? Äldre män (40+) har ju fått barn i alla tider.
  • Primrose
    copl2 skrev 2010-12-28 22:08:27 följande:
    När man är 40+ är det faktiskt som att spela rysk roulette med barnen hälsa, rent oddsmässigt.
    Nej, det finns det inga bevis för. Och, för övrigt, äldre kvinnor har fött barn i alla tider (när det fanns varken preventivmedel eller legala aborter) och mänskligheten har inte gått under.

Det är egentligen "lustigt" hur mycket mer man diskuterar hälsoproblemet (ur barnets perspektiv) med äldre mammor jämfört med äldre pappor. Det finns ju betydligt fler nyblivna pappor som är 45+ än det finns mammor. Och spermier får ju också sämre kvalitet med åren.
  • Primrose
    annbom skrev 2010-12-29 08:53:14 följande:
    Jag tycker att det bara bevisar att de som säger sig tycka att pappa är lika viktig inte tycker det egentligen eftersom det alltid bara handlar om mamman kan dö och att barnbarnen kan bli utan mormor
    Ja, du har kanske rätt.

Jag tror dock att det också ligger på ett annat plan. Det är, på något sätt, mer hotfullt för den generella bilden av man/kvinna relationen om en "åldrande" kvinna har ett sexliv, blir gravid när hon själv "borde" längta efter barnbarn och föda barn när hennes kropp inte "borde" klara av det.
Svar på tråden Tycker ni att vi skall skaffa fler barn?