Tycker ni att vi skall skaffa fler barn?
TS: Nej jag tycker inte att ni är för gamla och även om åldern kan skapa vissa problem i framtiden så finns det ingen möjlighet att sia om hur stora dessa problem, i realiteten, kommer att vara.
Personligen känner jag att gränsen för syskonförsök börjar närma sig. Jag fyllde 46 år i går (fick senast missfall i semptember, gravid på "naturlig" väg). Vår mirakelson är nyss 2 år fyllda och det skulle ha varit fantastiskt med ett syskon. Vi är en ganska liten släkt och min mamma dog, sorgligt nog, förra året vid bara 75 års ålder. Både farmor och mormor blev över 90 år och min farmors yngste son (som hon fick vid strax innan hon fyllde 40 år) var över 50 år när hon dog. Vår son träffar nästan aldrig några släktingar eftersom hans morfar (72 år) bor utomlands och det gör även hans farbror (min mans enda syskon). Min syster och hennes barn (tonåringar) umgås vi väldigt litet med och min man och hans föräldrar har ett komplicerat förhållande, så de har inte sett sitt barnbarn sedan han var 3 månader. Förhoppningsvis kan de lösa den konflikten så småningom.
Min man är nyss fyllda 40 år och blev alltså pappa vid 38 och det är ju, enligt många, en helt vanlig ålder att bli pappa vid. Sedan är det ju betydligt mer generellt vanligt nu med äldre föräldrar än det var för 30-40 år sedan och jag tror därför att det tillhör ovanligheterna att barn blir mobbade av den orsaken.