Inlägg från: Mirva |Visa alla inlägg
  • Mirva

Tycker ni att vi skall skaffa fler barn?

Rakad Apa skrev 2010-12-25 23:20:54 följande:
    varför skaffar ni barn så sent i livet?
    Kul med skruttiga föräldrar liksom!
    Stackars barn som har unga åldersnojjiga föräldrar då, som är döskraja för att bli gamla och att några rynkor ska synas... Stackars barnbarnen kommer att få en farfar eller morfar som är plastikopererad till max, som inte vågar le av rädsla för att ansiktet ska spricka Kul med föräldrar som är rädda för livet liksom...
  • Mirva
    Mirva skrev 2010-12-25 23:52:43 följande:
    Stackars barn som har unga åldersnojjiga föräldrar då, som är döskraja för att bli gamla och att några rynkor ska synas... Stackars barnbarnen kommer att få en farfar eller morfar som är plastikopererad till max, som inte vågar le av rädsla för att ansiktet ska spricka Kul med föräldrar som är rädda för livet liksom...
    Syftar givetvis på en viss tråd om åldersnoja
  • Mirva
    Curious skrev 2010-12-26 01:07:22 följande:
    Jag har inte läst hela tråden men vill bara berätta om en pojke som bor i närheten av där jag bor. Han är 9 och blir retad i skolan för att hans pappa är en "gammal gubbe" som är runt 60 år. Han själv upplever detta som extremt jobbigt och vill helst inte prata om vare sig sin pappa eller pappans ålder.

Så mitt råd till dig TS är att tänk efter vilka konsekvenser det kan bli, både för er och barnet, inte en utan mååånga gånger innan ni skaffar barn i den åldern
    Killen skulle kunna bli retad för precis vad som helst. Ditt synsätt skulle innebära att enbart unga svenskfödda helt friska normalviktiga heterosexuella föräldrar med en bra inkomst och shysst utseende skulle få ha barn, så att barnet inte blir retat på grund av sina föräldrar.
    mikroE skrev 2010-12-26 01:32:17 följande:
    Till frågan, kan ni bli med barn naturligt så tycker jag det är OK att skaffa barn nu men om det krävs fertilitetsbehandling tycker jag det är fel, då har naturen sagt att ni är för gamla.
    Det är också ett vansinnigt argument. Så om ett par på 25 år skulle få svårt att få barn på naturlig väg, och det krävs fertilitetsbehandling är det också fel, då har naturen sagt att de inte ska ha barn? Eller ett homosexuellt par är också fel då?
  • Mirva
    SweetPearl skrev 2010-12-26 01:55:27 följande:

Min sambo är 25 och hans mamma är 68 och pappa 76. De va alltså 43 och 51 när han föddes. Och han tycker det är jätte jobbigt. Hans pappa kunde lika gärna ha varit hans morfar/farfar. Hans pappa har åkt in och ut från sjukhuset pga hjärtat. Sambon var då 19-20 år, precis kommit in i vuxenvärlden och vet inte ens om sin egen pappa kommer att klara sig. Nu mår hans pappa bra, men andra åldersrelaterade sjukdommar börjar komma.

Det som är tuffast för honom nu är att hans mamma inte kommer att leva länge till. Hon åker in och ut från sjukhuset hela tiden. Hon vägrar att lyssna på vårdpersonalen på sjukhuset, så han är den som får vara förälder.
    Man ska inte som 25-åring behöva begrava någon av sina föräldrar som har avlidit pga ålderdom eller sjukdom som kommer pga ålder.

Så mitt svar blir nej. Eftersom jag vet hur dåligt min sambo mår över detta. Han prata förut ofta om att han ville ha föräldrar som var jämngamla med mina och att få ha växt upp med far- och morföräldrar.
    Han ser min farmor som sin egna farmor också, och då är min farmor lika gammal som hans mamma.

Då borde alltså inte din sambo försöka få barn, för då får ju inte hans egna barn växa upp med några farföräldrar. Han vill väl inte att hans egna barn också ska må dåligt?
  • Mirva
    Doodies skrev 2010-12-26 17:09:09 följande:
    Nej absolut inte. Jag var 16 år när min mamma fyllde 50 och jag tycker det känns lite jobbigt nu när hon snart är 70 och hennes barnbarn fortfarande är så små. Jag hoppas hon får leva länge ...
    Men att ha en mamma som är 70 när man är 20 måste vara skitjobbigt ...
    Typ du hade önskat att hon fick dig när hon var 16 år, så att hon bara var 32 år när du var 16 år?
  • Mirva
    SweetPearl skrev 2010-12-26 21:16:07 följande:
    Hahaha, va rolig du är! Min sambo mådde dåligt/ tyckte det var hemskt orättvist att inte ha NÅGON far- eller morförälder vid liv under sin uppväxt. Så ditt resonemang är lite långsökt, då våra barn har morföräldrar som inte är så gamla och därmed kommer att ha dem vid sin sida under uppväxten. Våran äldsta kommer att minnas farföräldrarna och våran yngsta kanske bara kommer att minas farfar. Sambon har ju bara sett sina på bild, om ens det.
    Risken är ju bra mycket större att barnet blir helt utan tidigt än att fyra "gamlingar" försvinner. Tycker det är supertaskigt mot barnen att skaffa barn med bara två mor- eller farföräldrar i livet. Du skriver: "...våran yngsta kanske bara kommer att minas farfar". Du hör ju själv vad taskigt det är mot barnet, bara farfar kanske.
  • Mirva
    evaoregon skrev 2010-12-27 16:32:34 följande:
    Det här att om barnen har morföräldrar och farföräldrar i livet tycker jag inte är så viktigt.  Visst är det trevligt,  men jag tycker inte att det är taskigt att skaffa barn om man bara har en eller två av dem kvar.  Min pappa dog när jag var 24 år och då var han inte jättegammal.  Min mamma är fortfarande i livet.  Min svärfar dog när våra barn var små och han var inte heller så gammal.  Båda fick cancer.  Min svärmor lever fortfarande.

Bör man då inte skaffa barn om ens föräldrar dör när man är barn eller ung?  Konstigt resonemang,  tycker jag.  På mina barns skola finns t ex en liten flicka som mist sin mamma i bröstcancer.  Det är väldigt tragiskt och mycket värre att växa upp utan en förälder än utan mormor/morfar/farfar/farmor.
    Hej, det var hon jag svarade på som tyckte det var viktigt, inte jag.

Mina barn har varken mor- eller farföräldrar, och visst kan det kännas tråkigt ibland, men det är inget jag kan göra något åt. I mitt fall hade det inte spelat någon roll om jag fått barn när jag var 20 år heller, för mina föräldrar har aldrig brytt sig om sina barnbarn, och då menar jag aldrig. Aldrig någonsin har de kommit ihåg barnbarnens födelsedagar, de har knappt vetat vad de heter.
  • Mirva
    copl2 skrev 2010-12-28 22:08:27 följande:
    Mitokondrier finns bara i ägget, inte i spermier, så mannens ålder har inte samma betydelse. Och nej, det är inte bara forskning på råttor. Jag kan tyvärr inte ange mer exakta data eftersom det jag hörde var ett radioprogram som refererade de allra senaste forskningsrönen och det var kanske 2 år sedan, och jag kan inte länka till det eller tala om vilken dag det sändes etc. Har letat på nätet men hittar inget som jag kan länka till.

Sen, visst har äldre människor fått barn i alla tider, och i alla tider så har det fötts barn som har haft geneitiska skador. Men man har kanske inte tänkt så mycket på att äldre mödrar har varit överrepresenterade bland dessa födslar, det är just det man börjat titta på nu.

Jag har en nära släkting som fött fyra barn, och den yngste fick hon när hon var c:a 45. Det märktes inget särskilt med honom  när han var bebis, men vid 4-5 års ålder började det märkas att han inte utvecklades mentalt på samma sätt som sina syskon. Nu är han 18 år och har stannat på en 5-årings nivå rent mentalt. Läkarna har ingen förklaring, ingen känd diagnos att sätta på hans tillstånd. Inga konstigheter hände vid förlossningen, alla värden var OK osv. men han har alltså ändå någon brist. Jag skulle kunna sätta en hel på att man skulle finna nån genetisk skada, kanske på mitokondrierna, om man gjorde en analys, och att detta skulle kunna bero på att mamman var såpass gammal.

När man är 40+ är det faktiskt som att spela rysk roulette med barnen hälsa, rent oddsmässigt.
    Det är större risker även när män blir pappor på äldre dagar. Därav anledningen till att det enbart är unga män som får donera sperma.

Sedan är det vansinnigt att spekulera i huruvida din släktings son blev som han blev på grund av sin mammas ålder. Då begår du exakt samma misstag som de som ursäktar sin rökning under graviditet med att väninnor och släktingar rökt och det gick minsann bra.

Det kan finnas större risk för äldre mammor när det gäller genetiska skador om det är hennes eget ägg, och ägget kommer från henne i nära tid vid befruktningen. Däremot om hon använt ett eget fryst ägg från när hon var yngre eller om hon tar emot ett ägg från en yngre kvinna föreligger ingen skillnad genetiskt än om det skulle vara en yngre kvinna som är gravid.
  • Mirva
    annbom skrev 2010-12-28 23:12:49 följande:
    Ja de har ju funnit att det är lättare att barnet får ADHD om pappan är 40+ så spermierna måste ju ha en viss betydelse också. Men det är inte så laddat att män blir pappor vid 40+ utan det är accepterat.
    Ja precis. Äldre män är mycket mer accepterat.

Apropå det kan jag berätta om en episod i våras när jag var gravid. Jag träffade en liten kille på fem år som fick veta att jag var gravid. Några dagar senare säger samma kille till mig "Min pappa säger att du kommer att dö innan bebisen har blivit vuxen." En dag råkar jag få syn på denna pappa, och han är helt gråhårig och ser ut åtminstone som 40+ minst.
Svar på tråden Tycker ni att vi skall skaffa fler barn?