Stödtråd: Vuxna barn till missbrukare
Det var väl först i tonåren jag o min syster började inse att vår mamma hade problem med alkoholen. Allt eskalerade den dag då våra föräldrar skilde sig. I början bodde jag hos mamma men hon drack ofta o jag fick dagligen höra massa massa skit om min pappa. Kommer ihåg vissa kvällar då jag o syrran satt o höll emot dörren medans mamma försökte komma in i vårat rum. Vi har slagits, hon har försört våra kläder, kommer ihåg en kväll när allt urartade då tog jag med mig en handduk o några böcker och sov ute i skogen, skämdes för mycket för att åka hem till pappa. Under en period på några år hade varken jga eller min syster någon kontakt med henne. Hon fick välja mellan alkoholen eller oss, hon valde alkoholen. Tog senare upp kontakten med henne igen. Min syster har ingen kontakt alls med henne medans jag idag har en bra relation till henne, det vill säga så länge jag håller mig undan när hon druckit och inte har en annan åsikt än henne. Hon är fruktansvärt negativ vad gäller allt. På nåt sätt har jag lärt mig att inte ta åt mig av vad hon säger och gillat läget, ingen förändring kommer nånsin att ske och så länge jag känner att jag vill ha henne i mitt liv så får jag ta henne som hon är. Önskar dock att jag hade haft en normal mamma.