Stödtråd: Vuxna barn till missbrukare
Hej! Hitta precis denna tråden. Jag är barn till en mamma som är alkoholist och hon lär fortsätta vara det tills den dagen det tar död på henne eller hon blir så sjuk att hon kommer dö om hon dricker 1 droppe till, om ens det skulle hjälpa. Jag är 23 och hon har varit alkoholist i drygt 20 år så länge jag minns henne alltså.
Jag har alltid haft min underbara pappa som ställt upp för mig, dem skiljde sig när jag var liten, så han har gjort allt för att skydda mig och mina 2 syskon. När jag bodde i Göteborg gick vi på Bona Via, som vuxen har han alltid stöttat mig och mina 2 syskon. Vi har alltid stöttat varandra. Jag och min stora syster som är 6 år äldre än mig minns allt för väl, vår lillasyster är 3 år yngre än mig hoppas fortfarande på att mamma ska bli frisk. Hon minns inte lika mycket och gör tyvärr dem tabbarna som vi varnar henne för.
Det största problemet är väl att jag inte klarar av att prata med min mamma om hennes problem. Jag är nog mest rädd för att mista henne, för trotts allt älskar jag henne. När vi var yngre kunde hon försvinna i långa perioder ibland blev det nåt år utan att kontakta oss. Det sätter djupa spår och rädslan att hon försvinner helt finns där hela tiden. Något som jag tror ni alla här känner igen är la sveken och löftena som aldrig uppfylldes. Jag såras fortfarande utav henne fast att jag inte vill tycker att jag borde ha lärt mig. Jag och min sambo är mitt uppe i en separation men han har aldrig förstått varför jag inte kan släppa taget om henne, för vi skulle nog alla må bättre utav det. Men jag har även en son på 3 år som jag tycker förtjänar att träffa sin mormor när hon är nykter. Tack och lov bor hon 2 timmar ifrån mig så vi ses väldigt sällan.
Det blev väldigt långt detta inlägget, men har en fråga.
Kan i hjälpa mig samla mod till att berätta för henne att jag och min sons far ska separera? Hon har aldrig tyckt om honom och det känns som om jag ger henne rätt. Hatar det, men vill inte berätta försent heller eftersom hon då kommer bli sur, något jag kan klara mig utan. Var på väg att berätta det häromdan men hon var inte nykter, inte helt iaf och det är ju något man hör tydligt som barn till en alkoholist även i telefon.