Stödtråd: Vuxna barn till missbrukare
Jag tror jag passar in här
Vill oxå börja med att säga att vi som sitter här och delar våra erfarenheter är bra och goda människor!!
Är uppväxt med enbart missbrukare från dag 1..
Mamma tog amfetamin och pappa röka hash när jag kom till världen. Mamma slutade dock under graviditeten med mig och "höll upp" ett par år ( några återfall hit och dit förnekar hon inte!) . Men pappa flyttade ifrån oss tidigt och blev inte ren förens jag var 6 år.
Men när den ena missbrukaren dansar ut, dansar två nya in. Mamma och hennes nya man får smak för kröken!
Mamma och hennes man var gifta i 16 år. 16 års helvete får jag väl milt uttrycka det som. Jag vill inte minnas en enda dag från de åren Under tiden dom två höll på att dricka så var min pappa helt clean och jag hade i alla fall nån att prata med. Men kontrollbehovet gjorde att jag aldrig vågade flytta ifrån mamma. Mammas missbruk hade inte tagit riktigt fart så länge som jag bodde hemma.
Idag ser det annorlunda ut...
Min pappa tog överdos 18 nov 2006, han hade trillat tillbaka i träsket och börjat knapra piller..
Min mamma har gift om sig, och hon dricker mer nu än då..
Jag har själv varit i relationer med missbruk och psykisk ohälsa. Det får man väl på köpet efter sin uppväxt (?!)
Jag har då inte själv missbrukat även om jag druckit alkohol sen alldeles för tidig ålder.
Jag känner mig som en bra människa även om jag ibland blir olycklig och ledsen över vad man gått igenom. Jag har tillåtit mig själv att få deppa ihopa då och då.. Mest deppar jag väl över min pappa för att han var en bra pappa när han inte missbrukade!
Nu sitter jag här 23 år lagom rund o go med en bebis på gång i maj.
Pappan till barnet har dålig barndom i bagaget och även missbrukat. Men vi vet vad vi strävar efter ... Att ge vårt barn den trygga och kärleksfulla uppväxt vi själv aldrig fått!
Tack för en bra tråd