Stödtråd: Vuxna barn till missbrukare
Fantastiskt initiativ till en välbehövd tråd!
Jag är också vuxet barn till missbrukare. Idag är jag 36 år gammal, gift och har fyra barn. Har letat runt en del efter någon stödgrupp att gå till, men hittar bara Al-anons grupper (som jag av olika skäl inte tror passar mig). Jag har dessutom gått i terapi i 1 ½ år för att reda upp mitt förflutna, men lyckades dansa runt gröten utan att ta tag i den och blev inte klokare (eller lyckligare) av det. Bara fattigare...
Min historia. Uppvuxen i (till ytan) Svensson-hem, med gifta föräldrar. Ensam, inga syskon. Har knappt några minnen av nyktra föräldrar. Det första som skedde efter jobbet - öppna en öl, ta en "virre". Helgmornarna började allt innan lunch. Så länga jag kan minnas har jag tjatat och skällt, bönat och bett att de inte ska dricka, att de ska inse att de har problem. Har pratat med släkten och mötts av oförståelse (eller snarare ovilja att hjälpa mig). Fick barn ung och hoppades länge att mina föräldrar skulle sluta dricka, om inget annat så för att jag inte ville att de skulle träffa barnbarnen när de drack. Ingen lycka - bara mindre kontakt.
Jag har idag knappt någon kontakt med dem. Har sagt att de inte får ringa om de druckit, vilket de skiter i. Vilket gör att jag mår skit i flera dar efteråt. Å så ringer de och beklagar sig om sin skröpliga hälsa som ju är HELT beroende av att de dricker. Jag SPYR! Jag önskar idag att de ska dö så att jag kan få glömma allt skit och bara minnas de fina stunderna (några finns det nog). Min bitterhet når inga gränser när det gäller dem, sorgen över att blir bortvald till förmån för alkohol är monumental.
Känner igen mig i det flera skrivit ovan, kontrollbehovet. Om någon bestämmer något ska det hållas annars blir jag orimligt besviken. Tar så fruktansvärt hårt på det som jag ser som svek. Känner att en del av mitt hjärta förvandlats till sten och har många gånger önskat att jag får dö. Är så glad åt min familj som håller mig ovan ytan.
och angående julen - de lovade såklart att komma nyktra (vilket ju är omöjligt), så de ringde naturligtvis på julaftonsmorgon och sa att de var sjuka. INGEN blev förvånad, men min avsky växte ett snäpp till.
Trött på att må såhär, men finner stor styrka i att inte vara ensam.
KRAMAR J