• Anonym

De som inte svarar på "dolt nummer"

Jag är socionom och enhetschef, arbetar mycket och är samtidigt mamma osv. En aktiv kvinna helt enkelt.

Jag har under senaste tiden stött på folk, både privat och i mitt yrke som inte svarar på skyddade nummer. Jag vet inte varför men jag tycker det ee konstigt, jag får vibbar av att det är lite psykvarning på de som inte svarar på skyddade nummer.

Ni som inte svarar på skyddade nummer, varför gör ni inte det?????

Vet ni tex inte att sjukhus och polis kan ringa med dolt nummer?? 

• Svar på tråden De som inte svarar på "dolt nummer"
  • Carlosmami
    puss skrev 2010-12-19 07:26:15 följande:
    det brukar de säga när man svarar. jag har aldrig v<arit med om att  folk  ringer och sen vägrar ge sig till känna.
    Men det har jag, väldigt obehagligt. Så blivit bäst att man ej svarar, är det från något företag så brukar de lämna meddelande så ringer jag upp sedan.
  • Anonym

Därför att det 90% av gångerna är försäljare.
    Nu måste jag tyvärr svara eftersom förskolan har valt att ha skyddat nummer. Men jag svarar bara på dolt nummer om han är där. Och ALLA gånger jag har svarat hittills har det varit försäljare!
    Är det viktigt så är det bara att tala in ett meddelande. Jag lyssnar av det direkt och ringer upp om det är viktigt.

• Carlosmami

Plus så tror jag snarare att de som ringer från dolt har mer psykvarning än dem som inte svarar.
    Varför ringa från dolt? Något vill man ju dölja (SITT NR HAHA!) Men ni förstår..

*psykopat som adlrig svarar på dolt eller nr jag inte känner*

• MaddeliB

jag svarar inte på dolt nummer eftersom jag har telefonfobi/social fobi, jag blir extremt nervös när telefonen ringer. Blir yr och kallsvettas även om det är min bästa vän som ringer. Att svara på ett okänt nummer eller dolt nummer är väldigt läskigt för mig. Jag vill hellre kolla upp vem det va som ringde (och vad dom kan tänkas vilja), och isåfall ringa upp senare när jag har samlat mod.

• Anonym (ensomintesvarar)
    Carlosmami skrev 2010-12-19 14:59:37 följande:
    Plus så tror jag snarare att de som ringer från dolt har mer psykvarning än dem som inte svarar.
    Varför ringa från dolt? Något vill man ju dölja (SITT NR HAHA!) Men ni förstår..

*psykopat som adlrig svarar på dolt eller nr jag inte känner*
    Hur tänkte du nu? Det finns ju folk som hotas på grund utav det jobb de har (socionom, lärare, läkare osv) eller personer med hemlig identitet eller vfr inte de som varit utsatta för hot. Är detta psyksjuka då bara för att de har doltnummer?
  • hmcc

Är det inte psykvarning om man startar en tråd anonymt eller skriver anonymt?

• Anonym
    Anonym skrev 2010-12-18 14:01:18 följande:
    Jag är socionom och enhetschef, arbetar mycket och är samtidigt mamma osv. En aktiv kvinna helt enkelt.

Jag har under senaste tiden stött på folk, både privat och i mitt yrke som inte svarar på skyddade nummer. Jag vet inte varför men jag tycker det ee konstigt, jag får vibbar av att det är lite psykvarning på de som inte svarar på skyddade nummer.

Ni som inte svarar på skyddade nummer, varför gör ni inte det?????

Vet ni tex inte att sjukhus och polis kan ringa med dolt nummer?? 

därför att jag ser ingen ingen anledning att prata med folk som inte kan visa sitt nr när dom ringer, däremot är det ofta psykfall som ringer med skyddat nr.

Har aldrig varit med om att sjukvården ringt från skyddat nr.

• elinville

Enda gången jag inte svarar på dolt nummer är om jag tror det är jobbet som ringer (jobbar inom sjukvården) och inte känner för att komma in och jobba.
    Men nu för tiden händer det oftare att jag inte svarar på nummer som visas om jag inte känner igen numret, de flesta telefonsäljare som ringer till mig ringer från vanliga nummer numera. Så jag burkar kolla upp dem på eniro först, och isf ringer jag tillbaka

Maja 0707, Malte 1002
  • Bustrollen

Jag brukar inte svara när det är hemligt nummer för jag känner vissa som har hemligt nr som jag inte vill prata med alla gånger. Vissa av dem fattar inte när man säger till dem och vissa pratar i över en timme och förstår inte att avsluta samtalet trotts att man säger att man inte kan prata. Väntar jag samtal från någon därimot så svarar jag, inte annars. Oftast är det dock försäljare som ringer och de vissar väldigt sällan hänsyn och respekt mot mig så jag vill inte prata med dem.
    Vi har dock hemligt nr, innan dess sökte släktingars kompisar/jobb upp vårt nummer och sökte dem hos oss trotts att de inte bodde hos oss...plus att det ringde väldigt mycket fler försäljare än nu (trotts NIX).

• Anonym (Myndighet)

Är ni medvetna om att många myndigheter har dolt nr, helt enkelt för att det verkar bli så med en stor växel mm, inte för att de vill vara hemliga. Jag jobbar nu i domstol och har tidigare jobbat på försäkringskassan och söker ofta folk per telefon, för att de ska kunna komplettera handlingar, komma på möte osv, dvs till 99 % i personens eget intresse att prata med mig. Men jag lämnar sällan meddelande eftersom man inte vet vilka som kan lyssna av det och det känns bra ur sekretesshänseende att inte lämna ut var man ringer ifrån.

Har svårt att fatta att så många låter bli att svara i telefon men ni lär väl ångra det den dagen sjukvården ringer om något allvarligt och brådskande och ni inte orkat svara.

Svar på tråden De som inte svarar på "dolt nummer"