Mandarin skrev 2010-12-20 12:31:26 följande:
Det är luftvägnar som tar stryk och ansiktet kan man inte skydda helt. Det är små barn vi prata och de blir kalla mycket snabbare än vuxna. Det är ingen som mår bra av att av att ute i -20 garader i längre stunder. jag tycker det är sjukt att ni är ute i de väderförshålladena bara för att ni vill/ har bästämmt att det ska vara så.
För det första bor jag långt söderut där det kanske är 20 minus max ett par dagar per vinter, eller lite mer. Annars brukar det ligga runt som mest 10-15 minusgrader.
Det finns inte möjlighet att vara inne hela dagarna, vi måste gå ut med barnen, för att det ska funka. Det är som min kollega sa idag: Även om barnen får springa och hålla på inomhus så hjälper inte det, dom måste få komma ut och verkligen leva ut. En annan kollega sa oxå att vem som helst är hjärtligt välkomna att hälsa på en förskola en hel dag för att själva se hur det är.
För det andra: (Ur läroplan för förskolan)
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning.
Med andra ord ingår det i mina arbetsuppgifter att gå ut med barnen varje dag. Annars sköter jag inte mitt jobb. Det ingår i mitt jobb, precis som att lokalvård av toaletter ingår i en lokalvårdares jobb.
Dessutom vill barnen gå ut, det är ingen som tvingas till det! Och det är fortfarande så att hela ansvaret ligger på föräldrarna. Om barnen har dåliga kläder, är det inte upp till oss att stanna inne, utan det är upp till föräldrarna att ta på barnen tillräckligt med kläder. Det här handlar inte så mycket om för tunna overaller, utan mer om att barnen saknar mössa, halsduk eller vantar.