Inlägg från: Border |Visa alla inlägg
  • Border

Jag blir galen på vissa föräldrar!

Wittra skrev 2010-12-18 07:16:34 följande:
    Förstår inte heller vitsen med att vara ute så mycket. Nu senaste veckorna har det varit svinkallt och när jag läser TS´s inlägg får det mig att tänka på hur det var för mig i förskolan/grundskolan....jag hatade raster då vädret var svinkallt eller också ösregn..men ut skulle vi! Jaahaadå, ut och ut och ut...jag hade på mig bra men frös ändå...kan säga att hade jag varit den som kissat på mig och mina föräldrar fått veta att skolan FORTFARANDE försökte få ut mig på rasten så hade de placerat mig på annat dagis. Jävla dumheter att låta ett stackars fruset barn vara ute och pinka ned sig gång efter gång. Ni säger att ni gått in med henne direkt..... ? men ändå har det hänt 2 ggr`...alltså gick tvang ni ut henne igen alltså.
    Usch!!

Som någon skrev, varför ska ungar tvingas ut i ur och skur medan äldre barn samt vuxna inte har det så`? Frisk luft i all ära men herregud,  nån måtta kan det väl vara...speciellt i närmare 20 grader köld....jösses!
    Först kissade hon på sig i onsdags, då gick vi jag in med henne. Sen kissade hon på sig i torsdags, då gick min kollega in med henne. Sen pratade vi med föräldrarna om det. Igår var jag ledig, och vet inte om vad flickan hade för kläder då. Men på måndag får jag se om föräldrarna lyssnade.
    Ute är vi minst en timme om dagen. Det handlar om att barnen vill och behöver gå ut. Det funkar inte att sitta inomhus med 25 barn fördelat på tre personal en hel dag. Avdelningarna är små och inomhus får dom varken springa eller hoppa omkring, vara högljudda mm. om vi inte går ut blir det fullkomligt kaos
  • Border
    Wittra skrev 2010-12-18 08:00:57 följande:
    Så ena dagen kissar hon ned sig i ..eh, protest, o så går ni ändå ut med henne dagen därpå? Jag fattar att 25 barn blir krävande och rastlösa men varför måste ALLA vara ute? Vill minnas att min förskola gjorde så att de ungar som ville vara ute fick vara det och dem som var frusna och ville in fick vara inne. Visst, man var tvungen att vara ute i ett par minuter, kanske en kvart för att få friska luften men sen kunde man vända inåt igen. Ni hade 3 i personalen? Kan inte en personal vara inne och 2 ute då?

Protesterade inte tjejen när hon fick gå ut dagen eftert, trots att hon kissat ned sig innan? Stackars liten....
    Den här tjejen är en av dom som verkligen vill gå ut. Men sen är det hon som börjar frysa. Att hon kissat på sig i protest förstod vi först efter andra dagen eftersom hon är en tjej som annars kissar på sig ibland inomhus. Det är oftast så att alla barn vill gå ut med kanske ett eller ett par undantag.
    Vi önskar att det skulle funka att två var ute och en inne, men det gör det inte. Som jag skrev tidigare så rymde tre barn från förskolan förra veckan då vi var två personal ute.Två personal räcker inte till. Dessutom är det ofta så att personalen på en annan avdelning har planering och då har vi ytterligare 25 barn att se till när vi är ute. Vi ska vara ute varje dag, det ingår i läroplanen, och den ska följas.
  • Border
    Wittra skrev 2010-12-18 08:00:57 följande:
    Så ena dagen kissar hon ned sig i ..eh, protest, o så går ni ändå ut med henne dagen därpå? Jag fattar att 25 barn blir krävande och rastlösa men varför måste ALLA vara ute? Vill minnas att min förskola gjorde så att de ungar som ville vara ute fick vara det och dem som var frusna och ville in fick vara inne. Visst, man var tvungen att vara ute i ett par minuter, kanske en kvart för att få friska luften men sen kunde man vända inåt igen. Ni hade 3 i personalen? Kan inte en personal vara inne och 2 ute då?

Protesterade inte tjejen när hon fick gå ut dagen eftert, trots att hon kissat ned sig innan? Stackars liten....
    Nej, hon protesterade inte mot att gå ut nästa dag. Hon frågade redan när hon kom 06:30 på morgonen om vi inte skulle gå ut i snön snart. Som sagt, är hon en av dom som är mest ivrig att få gå ut, så även i torsdags
  • Border
    Wittra skrev 2010-12-18 08:23:46 följande:
    vad har ni sagt till föräldrarna..blev dem inte bestörta då deras dotter pinkar ned sig i kölden? Får man fråga vad för typ av plagg hon har på sig egentligen? Jag hade rejäl overall, ordentliga stövlar/kängor, mössa och vantar som barn....

vad för plagg föreslår ni att hon ska bära? Hemskt att hon vill vara ute men fryser så då...trodde nämligen inte var hon "ute-barn" på det viset...
    Vi sa till föräldrarna precis som det är. Mamman blev förbannad på tjejen för att hon hade kissat på sig, vilket jag blev arg över. Hon har en tunnfodrad galonoverall. Sådana overaller är jättebra när det är några plusgrader och slasks och blask. Men nu när det är kallt funkar den inte. Dessutom har hon väldigt tunna vantar och mössa och ingen halsduk eller liknande. Vi skulle tycka att det var bra om hon hade en overall som tål många minusgrader och bättre vantar och mössa och en fuskpolo eller halsduk
  • Border
    pamilya skrev 2010-12-18 11:11:07 följande:
    Självklart är det föräldrarnas ansvar att barnen har rätt kläder på sig. Det har jag inga som helst invändingar emot.

Om det nu skulle vara så att hon inte har rätt kläder på sig på måndag så förmodar jag att du pratar med din chef om situationen? Eftersom det är tydligt att ni inte kan ta hand om ALLA barnen på ett bra sätt nu så måste ni ju ha förändringar. Eller är jag ute och cyklar? Du skriver hur barn har rymt vid åtskilliga tillfällen för att ni måste gå in med flickan, då är det ju ÖVERTYDLIGT att ni inte kan tillgodose alla barnen. Det är ju inte en lösning att låta barn frysa och kissa på sig för att ni inte kan underhålla 25 barn inomhus. Men eftersom du skriver att ni tar tag i saker på en gång så förmodar jag att ni redan diskuterat framtida lösningar om hennes föräldrar fortsätter att strunta i rätt kläder för sin dotter?

Nu vet jag iof ingetting alls om din förskola och kan bara jämföra med egna erfarenheter och vad jag vet så har iallafall min sons förskola inga som helst problem med rastlösa barn bara för att de väljer att vara inne. Men de kanske har bättre förutsättningar att organisera lek och aktivitet inomhus än vad du har på din arbetsplats?

Det låter ju överlag som en ganska dålig situation på din  arbetsplats och jag hoppas verkligen att ni iallafall försöker få ändring på det hela. Om det är så enkelt för barnen att rymma så kanske eran utemiljö bör ses över. Om två personaln inte klarar av att ha koll på barnen så förmodar jag att ni har tagit upp det här med chefen? Jag menar, det är ju ganska allvarligt om barnen kan rymma åtskilliga gånger...

Du skriver att det står i läroplanen att ni måste vara ute varje dag och den planen måste följas, du kan väl inte allvarligt mena att det är viktigare att följa planen än att barnen ska må bra?
    Anledningen till att barnen har rymt är för att dom som plogar på gården lägger snövallarna precis vid staketen. Vi har tagit upp problemet med alla vi kan komma på, men ännu har inget hänt.
    Den största anledningen till att vi går ut är inte läroplanen, utan att barnen blir alltför rastlösa inomhus eftersom dom inte får springa, hoppa eller ha högre ljudstyrka på sina röster än samtalston inomhus. Dessutom vill alla barnen gå ut
  • Border
    pamilya skrev 2010-12-18 22:25:28 följande:
    Ni har inte funderat på att skaffa en skyffel själva och lösa problemet med de höga vallarna? Jag förstår inte hur ni kan tycka att det är okej att arbeta i en "farlig" miljö för barnen, för även om ni skulle vara alla tre vuxna ute hela tiden så är ju det knappast en garanti för att ni har koll på alla 25 barnen hela tiden... Har ni pratat direkt med dom som plogar? Eran kommun borde väl ha i sitt intresse att ordna det snarast annars skulle jag iallafall be tidningen skriva en artikel om hur kommunen skiter i att barnen rymmer åtskilliga gånger från förskolan...

Menar du på allvar att ni inte en stund inne kan leka en lek där barnen kan få utagera lite? Eller behöver dessa barn hoppa, springa och skrika minst en timma om dagen för att kunna må bra? Jag är inte alls van vid detta från sonens förskola men det är tydligt att ni arbetar på olika sätt...

Och din sista mening "Dessutom vill alla barnen gå ut" är väl knappast en bra ursäkt till att ha barnen i en osäker miljö?
    Vi tycker absolut inte att det är ok att barnen ska vistas i en miljö där dom kan rymma från förskolan, därför har vi pratat med kommunen och direkt med dom som plogar där, tidningen har även haft med en stor artikel om detta problem.
    Ja, allvarligt talat så är det tyvärr så att det finns möjlighet för denna form av utagerande inomhus. Jag vet inte hur stor erfarenhet du har av förskolor, men med en grupp på 25 barn, där vissa har bokstavsdiagnoser och ständigt är rastlösa fungerar det inte att vara inomhus hela dagar, särskilt inte med tanke på att vissa av dessa barn går från 7:30-18:30 mån-fre
  • Border

Jag menar förstås att det INTE finns möjlighet till denna form av utagerande inomhus

• Border
    Mandarin skrev 2010-12-19 09:42:15 följande:
    Hur nyttigt tror du att det är att vara ute 1,5h i minus 20 grader . Jag har jobbat i förskolan i ca 10år man är INTE ute mer än nödvändigt i de väderförhållanderna. Hoppas era föräldrar sätter ner foten.....
    Nu handlar det inte bara om att vara ute i 20 minusgrader. Det handlar om att barnens kläder inte ens är tillräckligt varma i 3 minusgrader. Är det 20 minus är vi kanske ute i en halvtimma till en timma inte mer. Dom föräldrar som har yttrat sig i frågan tycker det är jättebra att vi går ut med barnen på dagarna även om det är väldigt kallt. Skulle flera föräldrar klaga, så skulle vi givetvis prata igenom det hela, och se vad vi skulle göra åt det hela, men ingen har klagat så här långt
  • Border
    Mandarin skrev 2010-12-19 12:54:20 följande:
    Det står ju i trådsatarten att ni är ute i 20 minus, en halv timma till en timma är änndå för mycket. Läs på eller ring till BVC eller nått...
    En halvtimma till en timma är inte för mycket. Nu handlar det inte om att barn som är bra klädda fryser, utan att barn utan vantar, mössa eller halsduk, dåliga skor eller för kalla overaller fryser.
    Det jag hela tiden har menat här är att föräldrar måste se till att deras barn har tillräckligt med kläder. Många barn är varma när dom kommer in trots att det är 20 minus, just för att dom har bra kläder. Jag och mina kollegor tycker det är fruktansvärt synd om dom barn som så hemskt gärna vill gå ut, men som sen börjar frysa. Vi pratar alltid med föräldrarna om det och för det mesta går det smärtfritt, men många föräldrar bryr sig inte om att ta till sig det vi säger.
    Jag vet att det finns kläder som gott och väl tål 20 minus
  • Border
    andraadvent skrev 2010-12-20 02:24:13 följande:

Enda sättet för att barnen inte ska frysa är väl att förskolan får köpa in några overaller, extramössor och vantar för mängdrabatt. Nej det är ju inte helt rätt men det är ju synd om barn som går ute i minusgrader i vårkläder för att deras föräldrar vägrar göra något åt saken även om personalen påtalar problemet.

Tyvärr finns det inte ekonomisk möjlighet att lösa problemet genom att köpa in overaller, även om man får mängdrabatt. Dessutom är det som sagt föräldrarnas ansvar att barnen har bra kläder. Har inte barnen det försöker vi lösa det tillfälligt genom att barnen får låna av något annat barn som har extra kläder, men inte heller det är ju egentligen en bra lösning.
Svar på tråden Jag blir galen på vissa föräldrar!