• knappen

Varför flackar mitt TSH-värde upp och ner efter 2 års medicinering?

Hej!

Är så fundersam och uppgiven...
    Efter en barnlöshetsutredning för drygt 2 år sedan kom man fram till att jag hade ett högt TSH-värde och fick börja äta Levaxin. Sedan dess har mitt värde verkligen gått upp och ner vid varje märtning (varannan månad). Alltifrån 6.9 - 0.3 - 2.3 - 1.2 - 5.4 osv. I oktober låg mitt värde på 0.6 och vi startade vår första IVF. Allt gick bra och äggen och spermierna var i bra kvalitet och vi fick 5 fint befruktade ägg varav ett återfördes i mig. Dagen efter gick jag och tog nytt blodprov. Igår ringde min endokrinologläkare och var helt uppriven - tsh 8.0!!! (högsta någonsin) Hon sa att hon aldrig varit med om dtta fenomen att flacka så upp och ner trots ökad Levaxinmedicinering! Hon var mållös.... Att jag nu är gravid (10 dagar sedan insärrning) är inte så troligt men det jag är mest orolig över är hur jag kommer till bukt med mitt TSH när tom läkaren börjar ge upp. Nu äter jag 175mikrogr/dag. Finns det något annat att äta? Kan jag tänka på ngt som mat, motion mm? Vill kunna påverka men hur??? Jag inser ju att mitt värde måste vara bra (gärna runt 1.0) för att fortsätta försöka bli gravid. Är det ngn som har tips om bra endokrinolog? Min TSH-läkare verkar inte så insatt i IVF och dess effekter och fertilitetsläkarna verkar inte veta så mkt om tsh-påverkan. Hjälp!!! 

• Svar på tråden Varför flackar mitt TSH-värde upp och ner efter 2 års medicinering?
  • knappen

Hej Baloomika!

Tack för ditt svar!

Ja, det där med en kolhydratfattig kost låter intressant (kanske är värt att pröva...)
    Det du skriver om stress är mkt intressant! Ett par år innnan jag fick veta om min underfunktion så var jag riktigt dålig och kom knappt ur sängen och fick veta att jag var "utbränd". Jag var oerhört trött och sov 15-18 h/dag, frusen och hade en väldigt stark puls och var tvungen att vara sjukskriven. Nu i efterhand hade det ju varit intressant att veta hur det låg till med sköldkörteln då - vad låg bakom?

Jag tror ju även att mitt TSH-flackande har påverkat min och min mans önskan om att få barn. Vi har försökt i flera år och har precis gjort vår första IVF (som dessvärre slutade i utomkvedshavandeskap som ledde till att de i veckan fick operera bort min ena äggledare). Som du läste så låg TSH i dec på 8,1 och då höjdes levaxindosen till 175 mg och det senaste blodprovet för några dagar sedan var TSH 0,12...hon vill nu att jag sänker levaxinet till 150mg/dag - hejoch hå...  Jag tar alltid Levaxinet när jag stiger upp, ca 1/2 timme innan frukost (med bla fil). Har du nu hittat rätt Levaxinnivå? Vilken dos tar du? Hur ofta behöver du kolla ditt värde? Läste i din presentation att du har tre härliga barn - det ger mig lite hopp
    Sköt om dig! //knappen

• knappen

Tack för ditt svar - du verkar kunna en hel del om detta (tack)!

Jag ska nog ha lite bättre koll på mitt T3-värde... Jag har en endokrinolog men hon brukar bara meddela mitt TSH alt. skicka en lapp per brev med en notering " bra värden" tillsammans med en ny blodprovsremiss. Jag inser nu att jag borde ligga på mer. Jag har även funderingar på att söka mig till någon annan endokrinolog eftersom det känns som att vi har kört fast, och hon själv säger att hon inte vet vad vi ska göra... I vilken del av Sverige bor du (du vet kanske var man kan försöka vända sig) Jag bor i Stockholmsområdet.
    Jag håller med dig om att jag borde ligga kvar på 175mg eftersom jag mår ok. Min känsla är att min kropp efter en höjning ställer in sig ok men efter en tid blir "immun" och värdet sticker iväg vilket leder till en ytterligare ökning och samma visa igen...
    Vad skönt att höra att du mår bra och att du har haft fina värden den senaste tiden!
    Sköt om dig!  

Svar på tråden Varför flackar mitt TSH-värde upp och ner efter 2 års medicinering?