Hej igen!
Verkligen trist att det ska vara så tufft för er att bli gravida, men ge inte upp hoppet, en vacker dag så går det, hoppas verkligen insättningen lyckas! Går du hos en endokrinolog eller sköts din provtagning/medicinering av en allmänläkare? Jag går sedan en tid tillbaka hos en endokrinolog och har fått veta flera felaktiga beslut som min tidigare allmänläkare tagit kring min medicinering. Dels så anser min endokrinolog att det är viktigast att titta på T3 som är det aktiva hormonet i kroppen, sekundärt är TSH, T4 är inaktivt och säger egentligen inte så mycket mer än att det finns en viss mängd T4 för kroppen att tillverka T3 av. Idag så fick jag svar på mina senast tagna prover (måndags). Mitt TSH var 1.7, T3 4.4 och T4 17. Provtagningen innan denna gången (för 3 månader sen) så var mitt TSH 1.1, T3 4.0 och T4 17. Skulle läkaren i detta fallet tittat endast på TSH så hade han ökat min levaxindos, men, eftersom att jag idag har mer tillgängligt aktivt sköldkörtelhormon i kroppen, T3, så spelar det ingen roll att TSH stigit lite. Jag ska försöka hålla mig runt 1.0 men när jag gick hos allmänläkare så hoppade mitt TSH upp och ner hela tiden och jag ändrade Levaxindos var 4-6:e vecka upp eller ner vilket gjorde att min kropp aldrig fick vila och ställa in sig själv.
Innan jag fick Love så hade jag inga problem att bli gravid, antingen tur eller så var min sjukdom inte så aktiv då helt enkelt. Men när jag och min man planerade Love (dom större barnen har en annan pappa) så fick jag tidiga missfall gång på gång. Gynläkaren förklarade då att man sett i vissa fall att den antikroppsaktivitet man har mot sköldkörteln (TPO) kan angripa tidiga graviditeter genom att skapa små små blodproppar i moderkakan som ger tidigar missfall, många gånger innan det ens gett utslag på grav.test. Så, följande gång som jag blev gravid (4:e gången) så fick jag direkt börja med blodförtunnande sprutor som jag tog själv i 15 veckor varje dag (Fragmin hette dom tror jag) och det hjälpte! Graviditeten utvecklades som den skulle!
Dock så gjorde allmänläkaren ytterligare ett fel, man tog TSH-prov på mig var 4:e vecka och höjde och sänkte dosen varje gång för att det hoppade så mycket (dock aldrig utanför övre gränsen på 2.0) men det sa endokrin var helt fel, man ska tydligen alltid höja 50 mkg (inte per dag utan för en hel vecka) direkt när man blir gravid oavsett värden som jag förstod det rätt och hålla denna dos så länga TSH håller sig under 2.0 annars höja dosen ytterligare men absolut inte sänka.
Jag ligger nu på 100 mkg 6 dgr per vecka och 25 mkg 1 dag per vecka och det har varit stabilt sen i september ungefär, innan det så var det en berg och dalbana sen 2007 men då var det ju mycket som påverkades av graviditet och tiden efter förlossningen och så.
Om du själv känner att du mår okej på 0.12 i TSH och har ett värde inom normalgränserna på T3 så tycker jag definitivt inte att du ska sänka!!!!! Ifrågasätt!!! MÅNGA som har hypotyreos behöver ligga pressat för att må bra/kunna bli gravida och det är ingen fara att ligga under 0.4 så länge T3 är inom det normala. Det är skillnad på att ligga nära 0 och äta Levaxin än som "frisk" att ligga nära 0 då detta ofta ger höga värden på T3 och T4 och då är överfunktion. Du har ju de flesta gångerna legat lite högt vilket verkligen pekar på att du borde hålla kvar din dos på 175 mkg för att ta nya prover om ett tag.
Vet du vad du haft i T3?
Stå på dig!
kram