• Satine87

Vi med PCO som äter/ska börja med Pergotime och längtar efter plus!

Hej Hej!

Jag har nyligen fått reda på att jag har PCO och ska börja med Pergotime. Men först äter jag Primolut-Nor för att få igång mensen.

Nån som vill följas åt till plusset? 

• Svar på tråden Vi med PCO som äter/ska börja med Pergotime och längtar efter plus!
  • SoffanJ

Hej!

Ja jag är i likadan situation. Har precis påbörjat min första kur med Pergotime. Är mycket spänd på hur det kommer att fungera. Längar efter ett syskon till min dotter.
    Håller tummarna för att det ska gå vägen för alla oss som behöver lite hjälp på traven med ägglossningen,

• Satine87
    SoffanJ skrev 2010-12-12 20:37:08 följande:
    Hej!

Ja jag är i likadan situation. Har precis påbörjat min första kur med Pergotime. Är mycket spänd på hur det kommer att fungera. Längar efter ett syskon till min dotter.
    Håller tummarna för att det ska gå vägen för alla oss som behöver lite hjälp på traven med ägglossningen,
    Vad trevligt med ett svar :)
    Åt du pergo med första barnet också? Jag har tre dagar kvar på Primolut-kuren och sedan är det bara hoppas att mensen kommer snart så jag kan börja med pergon. 
  • SoffanJ

Hej!

Nä sist gick det av sig själv. Har även för hög prolaktinhalt. Medicinerar mot detta. Det var när jag precis börjat med den medicinen som jag blev gravid sist.
    Men nu när vi viil ha ett syskon så viil det sig inte. Har nu även fått diagnosen PCO. Förra graviditeten var nog en lyckoträff. Har ägglossnig ibland, men sällan och mycket oregelbundet.
    Nu är jag spänd på om detta fungerar. Ätit två tabletter och det molar lite i äggstockarna, Är även lite nervös att det blir fler än ett barn men min gynekolog pratade inte alltför mycket om detta så det kanske inte är så stor risk. Sa din gynekolog/läkare nåt om det till dig?

Lycka till!

• Satine87

vad innebär hög prolaktinhalt? 
    Jag har även en hypothyreos som jag äter levaxin för sedan ett år. 
    Jag har haft cykler mellan 30-51 dagar sedan p-piller stoppet i januari och senaste cykeln kom aldrig mensen, därför primoluten. Har för mig att jag låg mellan 30-36 innan p-piller, så hyfsat regelbundet då iaf. Var lite förvånad att jag fick ut pergo direkt, men jag kanske var otydlig med att vi bara haft "aktiv" verkstad sedan augusti. 
    Kommet inte riktigt ihåg om han sa nåt om flebörd eftersom jag läst runt så mkt efteråt Flört men jag är rätt säker på att han inte sa det, bara att det oftast är bra kvalite på äggen när de väl släpper. Men jag ska inte på något "ktr-ul" för att hålla koll i alla fall, som jag läst att vissa fått göra.. 

Hur länge har ni försökt med sykon? 

• SoffanJ

För högt prolaktin betyder, i alla fall i mit fall, att min hypofys är förstorad/´tumör och utsöndrar för mkt prolaktin. Det är det hormon som frigörs mer när man är gravid för att sätta igång bröstmjölken, man har högre prolaktinnivå när man ammar. Har man för mkt prolaktin så stör det ägglossningen.
    Har försökt få ett syskon sen maj. Men med 30-drygt 70 dar mellan mensen så har det ju inte gått så bra. Om man inte har sex väldigt ofta så är det ju himla svårt att pricka in en ev. ägglossning. Min läkare säger att det inte ensär säkert att jag haft nån när det varit långt mellan mensen.
    Jag ska inte heller på nåt ultraljud.

• Caranlachiel

Hej! Vi försöker bli gravida med vårt andra barn och den 27:e januari ska jag på gynkontroll för att se om jag behöver äta Pergotime även denna gång. Hoppas nästan på det, då det gick på andra försöket förra gången. 

Lill-Erik kom till oss 2009-04-06!
  • Ellen06s mamma

hej!
    jag har ett barn innan som var en ren lyckoträff och nu försöker vi få ett syskon.
    jag visste at jag hade pco innan min dotter så nu när vi ville ha ett syskon så fick jag primolut nor och pergotime med en gång.
    förra månaden åt jag en pergotime tablett per dag men det gav ingen ägglossning och nu har jag precis fått min mens efter en ny primolut nor kur så på lördag ska jag börja med två tabletter pergotime per dag, är bara lite nervös att jag ska må sämre än förra månaden då jag mådde tok illa hela tiden, men vad gör man inte? ;)

• ifico

hej
    jag har en dotter som blev till med hjälp av pergotime, det lyckades på 3:e kuren, hon är 11 månader snart och jag har precis avslutat en kur pergo och väntar på ägglossningen, hoppas ju självklart att det ska lyckas på första försöket. kan nämna att jag har pcos.

• Jo77

Hej, lever tråden och får jag vara med? Jag har precis blivit konstaterad med pco, vilket gjorde mig förvånad eftersom jag har en dotter sedan tidigare vilket måste varit rena lyckträffen. Nu har vi snart försökt ett år och jag tror att jag har haft högst en riktig ägglossning på den tiden. Första kuren pergotime gav ingen ägglossning så nästa månad ska dosen dubblas. Vore skönt med lite stöd!

Svar på tråden Vi med PCO som äter/ska börja med Pergotime och längtar efter plus!