• mamma till tre busungar

Resurs i skolan?

Jag undrar om man kan få resurs som följer barnet i skolan som en del barn har i förskolan.

Mitt barn har ett och ett halvt år till skolstart men då han har svårbehandlad epilepsi oroar jag mig redan nu.

Han kan helt enkelt inte vara så mycket oövervakad som barnen är på fritids. Han behöver tillsyn i en högre grad än skolbarn normalt sett behöver. Har min stora tjej i skolan så jag vet hur det funkar. Dessutom behöver han gå undan och vila ibland då han är trött av anfallen och medicinerna och ibland har han svårt att vara i större grupp då det då blir för rörig miljö för honom. Han skulle då behöva någon som sitter med honom ensam eller med kanske ett eller ett par barn till. 

Hur kan man ordna detta i skolan? 

• Svar på tråden Resurs i skolan?

Han kan heller inte vara oövervakad under rasterna. De rastvakter som finns är ju bara ett par på väldigt många barn!

• TjutandeRosen

Ring och prata med kommunen, de ska kunna garantera ditt barns säkerhet i skolan!

Du kommer kanske få strida, men eftersom det är skolplikt i Sverige och om de ej kan garantera barnets säkerhet, tala då om att du måste hålla barnet hemma för dennes säkerhet och då bryter mot lagen om skolplikt.

Det är deras skyldighet att få fram resurs, men tyvärr är det inte alltid så lätt!

Lycka till!

TjutandeRosen skrev 2010-12-08 13:51:24 följande:
    Ring och prata med kommunen, de ska kunna garantera ditt barns säkerhet i skolan!

Du kommer kanske få strida, men eftersom det är skolplikt i Sverige och om de ej kan garantera barnets säkerhet, tala då om att du måste hålla barnet hemma för dennes säkerhet och då bryter mot lagen om skolplikt.

Det är deras skyldighet att få fram resurs, men tyvärr är det inte alltid så lätt!

Lycka till!
    Ja, nu är det ju ett tag dit men som sagt, jag har börjat fundera redan.
  • Lei

självklart har han rätt till elevassistans, som ovanstående sagt kontakta kommunen och prata med dem men antagligen kommer inget hända fören våren innan han börjar skola och ni pratar om vart han ska hamna och de ser över skolans resurser. Han har inge behov av resurs redan idag? För den resursen kan ju i sådant fall följa med in i skolans värld om det är inom samma kommun i varje fall.

• SaramedM
    Lei skrev 2010-12-08 14:58:51 följande:
    självklart har han rätt till elevassistans, som ovanstående sagt kontakta kommunen och prata med dem men antagligen kommer inget hända fören våren innan han börjar skola och ni pratar om vart han ska hamna och de ser över skolans resurser. Han har inge behov av resurs redan idag? För den resursen kan ju i sådant fall följa med in i skolans värld om det är inom samma kommun i varje fall.
    Det är inte så himla självklart dessvärre
    Det är skitsvårt att få en egen assisten i skolan
  • Lei
    SaramedM skrev 2010-12-08 15:06:54 följande:
    Det är inte så himla självklart dessvärre
    Det är skitsvårt att få en egen assisten i skolan
    Det beror delvis å kommun samt typ av handikapp och vad man har för medicinska underlag. Jag jobbar själv som elevassistent och med det barnet var det inga problem alls att få resurs. Jag känner familjen till barnet så jag var med i hela processen från val av skola till beslut.
  • SaramedM
    Lei skrev 2010-12-08 15:12:54 följande:
    Det beror delvis å kommun samt typ av handikapp och vad man har för medicinska underlag. Jag jobbar själv som elevassistent och med det barnet var det inga problem alls att få resurs. Jag känner familjen till barnet så jag var med i hela processen från val av skola till beslut.
    ja synliga funktionshinder är alltid lättare

Men EP,autism,ADHD etc är det väldigt svårt i många kommuner att få igenom
    Jo han har resurs på trettio timmar per vecka i förskolan
    Men kräver det att det så att säga lyder under LSS/LASS?
  • SaramedM
    mamma till tre busungar skrev 2010-12-08 15:20:02 följande:
    Men kräver det att det så att säga lyder under LSS/LASS?
    det blir nog lättare om man gör det men överlag så räcker inte det heller

Det enda som gäller är att vara beredd på strid och vara envis som synden
Svar på tråden Resurs i skolan?